וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל צניחת המטבע באיראן: עימותים בין מפגינים לשוטרים ליד הפרלמנט

25.6.2018 / 17:29

המחאה על קריסת ערך הריאל בצל הסנקציות האמריקניות התרחבה בטהראן, וסוחרים צעדו מהבזאר הגדול למבנה המג'לס הסמוך. הם פוזרו על ידי כוחות הביטחון. "סוריה ופלסטין גרמו לאומללות שלנו", צעקו חלק מהם

עריכה: שניר דבוש

מפגינים התעמתו היום (שני) עם שוטרים באזור הפרלמנט בטהראן, בשל קריסת המטבע המקומי והמשבר הכלכלי המחריף באיראן ברקע הסנקציות האמריקניות המתחדשות. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו כוחות הביטחון יורים גז מדמיע לעבר המפגינים, בתקרית הראשונה מסוגה מאז גל המחאה ששטף את המדינה בתחילת השנה.

ההפגנה החריגה היא המשך המחאה שהחלה אתמול בבזאר הגדול של טהראן על ידי סוחרי מכשירי טלפון סלולריים. אליהם הצטרפו היום סוחרים נוספים, שהשביתו את המסחר לכמה שעות. בשעות הצהריים, אמר שר התקשורת ג'וואד אזרי-ג'הרומי כי הסוחרים שבו לעבודה אחרי שהובטח להם סיוע ממשלתי בגישה למטבע זר עבור המוצרים שהם מייבאים.

בנוסף לכך, דווח בכלי תקשורת מקומי כי שר המסחר מוחמד שרעיאתמדרי אסר על יבוא של 1,339 סחורות שאותן ניתן לייצר במדינה, לקראת החזרה ל"כלכלת התנגדות".

בסך הכול, כמה אלפי אנשים השתתפו בהפגנות בטהראן. חלקם צעדו לעבר מבנה המג'לס הסמוך לבזאר, ושם נתקלו בכוחות הביטחון, שפיזרו אותם בכוח. היקף ההפגנות אינו דומה לזה שפקד ערים רבות ברחבי המדינה בתחילת השנה, אך גל המחאה הקודם כמעט שפסחן לחלוטין על הבירה. החרפת המצב והגברת הלחץ על ממשלו של חסן רוחאני עלולות להוציא אזרחים מיואשים נוספים אל הרחובות.

לקריאה נוספת בנושא
צניחה חופשית: המטבע האיראני בשפל היסטורי מול הדולר

שביתת סוחרים בבזאר בבירת איראן, טהראן, 25 ביוני 2018. צילום מסף טווטיר, מערכת וואלה! NEWS
סוחרים בבזאר בטהראן, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסף טווטיר

בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות נראו מפגינים תוקפים מילולית סוחרים שסירבו להצטרף לשביתה, וקראו להם "פחדנים". חלק מהמפגינים צעקו נגד המעורבות הזרה של איראן בסכסוכים באזור, בדומה להפגנות שאירעו בתחילת השנה. "פלסטין, סוריה הן הסיבות לאומללות שלנו", נשמעו המפגינים בסרטון שפורסם בטוויטר.

זאת הייתה ההפגנה הגדולה ביותר בטהראן מאז 2012, כשגם אז היו אלו העיצומים על תכנית הגרעין שחנקו את הכלכלה. ברקע המחאה, נבחר שנה לאחר מכן רוחאני, שהחליף את הנשיא מחמוד אחמדינג'אד וקידם רפורמות ופתיחות למשא ומתן על הסכם הגרעין כדי לשפר את המצב. ואולם, פרישת טראמפ מההסכם תקשה על הנשיא לקיים את הבטחותיו.

עם זאת, אחד הסוחרים בבזאר - שנחשב למעוז שמרני שממנו פרצה המהפכה האסלאמית ב-1979 - הבהיר כי המחאה היא בשל המצב הקשה ולא נגד המשטר. "המשטרה פיזרה את ההפגנה, כולנו זועמים על המצב הכלכלי", אמר הסוחר לסוכנות הידיעות רויטרס, כשהוא שומר על עילום שם. "אנחנו לא יכולים להמשיך בעסקים שלנו ככה, אבל אנחנו לא נגד המשטר", הבהיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"פלסטין וסוריה הן הסיבות לאומללות שלנו"

בימים האחרונים הגיע הריאל לשפל היסטורי מול הדולר ושערו צנח ל-90 אלף לדולר בשוק השחור. באפריל הודיעו הרשויות על איחוד שערי הריאל, הרשמיים ולא רשמיים, לשער של 42 אלף לדולר ואסרו על סחר במטבע האמריקני בכל שער אחר. עם זאת, הצעד לא הצליח למגר את השוק השחור והממשלה הבטיחה היום כי תיצור שוק חלופי בשבוע הבא כדי להילחם בתופעה.

חלק מהסנקציות האמריקניות ייכנסו לתוקף אחרי "חלון" 90 הימים, שיסתיים ב-6 באוגוסט. היתר, בראשן אלו על מגזר הנפט, יתממשו אחרי חלון "180" הימים, שייסגר ב-4 בנובמבר. שיערו של הריאל ירד מכ-65 אלף לדולר אחד לפני הכרזת הפרישה של טראמפ במאי, ומ-42,890 בסוף השנה שעברה - צניחה חופשית שמאיימת להחריף את האינפלציה, לפגוע ברמת החיים וביכולת של אזרחי המדינה לטוס לחו"ל.

(עדכון ראשון: 12:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully