וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטרים מהגבול: מבט לעיר האוהלים שהקימו הפליטים בסוריה בגולן

1.7.2018 / 21:38

בסיור וואלה! NEWS בצפון נראה מחנה ברייקה, אליו התאספו בימים האחרונים סורים שנעקרו מביתם עקב הלחימה בין צבא אסד לבין המורדים. קצין הרפואה של אוגדת הבשן על הסיוע ההומניטרי שמושיטה להם ישראל: "רואים את התודה וההערכה שלהם"

צילום: מאיר ועקנין, דו"צ, רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

מנקודת תצפית במרכז רמת הגולן, הממוקמת מעל מחנה הפליטים ברייקה, ניתן לראות בימים האחרונים טפטוף מתמשך של פליטים שנמלטו מהלחימה בדרום סוריה. בסיור וואלה! NEWS במקום נראים הפחונים והאוהלים המוקמים אט-אט במרחק 300 מטרים מהגדר, בצפון מחוז דרעא שבו מתחוללים הקרבות הקשים בין צבא המשטר הסורי, בגיבוי רוסיה, לבין כוחות המורדים במדינה.

יש להניח שרק מי שמזוהים עם "צבא סוריה החופשית", שהמחנה נמצא בשליטתו, רשאים להיכנס אליו. האוהלים מוקמים בשטח חשוף, ללא צל, מים או מקורות פרנסה ומזון, כשעתידם של הסורים שנעקרו מביתם ומתגוררים בהם בימים אלה אינו ברור. נשיא סוריה בשאר אסד מתכנן להשתלט מחדש על סוריה, כשגורלם של אותם הפליטים שנמצאים בקרבת הגבול הצפוני של ישראל יהיה נתון בידיו של מי שהוכיח שחסד איננה התכונה הבולטת אצלו.

עוד בנושא:
המורדים קורסים: אסד מתקדם בדרום סוריה, השיחות עם רוסיה כשלו
במבצע ייחודי: ילדים פצועים שנמלטו מסוריה פונו לטיפול בישראל
"מחכים שאלוהים יעזור לנו": 120 אלף איש נמלטו מהלחימה בדרום סוריה

אוהלים של פליטים סורים בצפון. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
התצפית על אוהלי הפליטים מהגולן/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

על פי ההערכות, עשרות אלפי פליטים כבר נמלטו מהקרבות, והם מגיעים בחלקם לגבול עם ירדן ובחלקם גם לגבול עם ישראל, זאת בתקווה לקבל חסות והגנה. ישראל כבר הודיעה כי היא לא תתערב במתרחש בצד השני, אך תושיט סיוע הומניטארי. כך נעשה ביום שישי, אז הועברו לפליטים ציוד רפואי, אוהלים ומזון. בנוסף לכך, שישה פצועים, בהם ארבעה ילדים, הועברו לישראל לקבלת טיפול רפואי.

עוד באותו נושא

בשל המתקפה של אסד בגולן: צה"ל מתגבר כוחות בגבול סוריה

לכתבה המלאה

"הם למדו שאנחנו לא מה שמלמדים אותם בצד השני"

סא"ל תומר קולר, קצין הרפואה של אוגדת הבשן, אמר היום (ראשון) בראיון לאולפן וואלה! NEWS כי ההערכה היא שכמות הפליטים בסמוך לגבול ישראל אינה עולה על אלפים בודדים. "כפי שעשינו בשנים האחרונות, ביתר שאת עכשיו, אנחנו נותנים להם סיוע הומניטרי, מעבירים ציוד לצד השני, קולטים פצועים לארץ ומנסים לעזור כמה שניתן", אמר קולר.

אוהלים של פליטים סורים בצפון. חחים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
התצפית על אוהלי הפליטים מהגולן/מערכת וואלה! NEWS, חחים שפיר

קולר הוסיף כי מחנות הפליטים אינם דבר חדש. "בשנים האחרונות נמלטו מאזורי הקרבות והתיישבו באוהלים קרוב לגבול בכמה מקומות. האזורים האלה כנראה ילכו ויגדלו", הסביר. "אנחנו מבחינים בשינוי לאורך השנים: בתחילת הדרך הם חששו מאיתנו, ראינו את הפחד בעיניים כשהם ראו חיילים. לאט-לאט הם למדו שאנחנו לא מה שמלמדים אותם בצד השני, שאנחנו השטן, אלא שאנחנו באמת רוצים לעזור".

היום, לדבריו, הפליטים שמעבר לגבול "שמחים לקבל את הסיוע, ובסוף כשהם מסיימים את הטיפול בבתי החולים בארץ וחוזרים לביתם, רואים את התודה ואת ההערכה שהם אומרים גם לצוותים בבתי החולים וגם לצוותים הרפואיים בשטח".

תגבור כוחות שריון וארטילריה לאור הערכת המצב בפיקוד הצפון, 1 ביולי 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
תגבול כוחות צה"ל בגבול הצפון/דובר צה"ל, דובר צה"ל

בחמש השנים האחרונות הגיעו לארץ יותר מ-3,500 פצועים, כחלק ממערך גדול יותר של חולים שקיבלו טיפול בישראל, ובהם 1,400 ילדים. העברת הציוד, לדברי קולר, כוללת בין היתר ציוד רפואי, ביגוד ומזון לתינוקות. "בשבוע האחרון הייתה עלייה בכמות הפצועים בגלל הלחימה והעברנו לארץ קרוב ל-20 פצועים בדרגות פציעה בינוני עד קשה", הוסיף קולר. "בשנים אלה יצרנו קשר עם כמה גורמים הומניטריים, וגם עם רופאים בצד השני". לדבריו, "את הציוד שמועבר אנחנו מעבירים לנקודה מסוימת בגבול, ומשם הנציגים שיש לנו קשר איתם באים ולוקחים איתם. אין מעבר של ישראלים לצד השני".

במבצע רפואי יחודי ומורכב של ?עוצבת הבשן? בו נקלטו וטופלו בליל שישי האחרון שישה פצועים סורים. דובר צה"ל
צה"ל מעניק טיפול רפואי לפצועים סורים/דובר צה"ל
עשן מהפצצות משטר אסד בעיירה אל-חראק שבדרעא בדרום סוריה. רויטרס
הלחימה בדרעא/רויטרס
פליטים מדרעא שבדרום סוריה מתאספים ברמת הגולן ליד הגבול עם ישראל. רויטרס
פליטים מהלחימה בדרעא סמוך לגבול הישראלי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully