וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחכים שאלוהים יעזור לנו": 120 אלף איש נמלטו מהלחימה בדרום סוריה

29.6.2018 / 20:58

הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי עשרות אלפי עקורים נעו לגבול עם ירדן - ואלפים התקרבו לישראל. צבא אסד ממשיך להפציץ את דרעא, אך גורם ירדני מסר כי הושגה הפסקת אש. במועצת זכויות האדם של האו"ם הזהירו מפני "קטסטרופה"

צילום: דובר צה"ל

יותר מ-120 אלף בני אדם נמלטו מהלחימה בדרום סוריה - כך נמסר היום (שישי) מהארגון הסורי לזכויות אדם. לפי נתוני הארגון, עשרות אלפי פליטים שנעקרו מבתיהם כתוצאה מהלחימה כבר נעו לכיוון הגבול עם ירדן, בנוסף לאלפים שהתקרבו לגבול עם ישראל.

אחד מהעקורים, אבו ח'לאד אל-חרירי, סיפר כי הוא ברח עם אשתו וחמשת ילדיו "תחת הפגזות, חביות נפץ ומטוסי קרב רוסיים וסוריים" מהעיר אל-חראק. "אנחנו מחכים שאלוהים יעזור לנו, בשביל אוהלים, שמיכות, מזרנים, אוכל ושתייה בשביל הילדים", הוסיף.

עוד בנושא:
צה"ל העביר סיוע לפליטים הסורים בגבול: "לא נאפשר מעבר לישראל"
מאות פליטים בגבול ישראל-סוריה; חשש מאלפים רבים כשדרעא תופצץ
כוחות הנמר של אסד שועטים בדרום סוריה - ומקרבים את הלחימה לגבול ישראל

מחנות פליטים באזור תל פארס, 28 ביוני 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
מחנות פליטים באזור תל פארס בגולן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

בכלי תקשורת סוריים דווח הלילה כי הושגה הפוגה בת 12 שעות בלחימה, בתיווך רוסיה, במטרה להביא ללחץ על המורדים להיכנע. למרות ההפוגה, כוחות הצבא של הנשיא בשאר אסד ממשיכים להפציץ את אזור דרעא שבדרום המדינה.

בהמשך היום גורם ירדני הודיע כי הושגה הפסקת אש באזור שתוביל לפיוס בין האופוזיציה לבין ממשלת סוריה. בתגובה גורם במשרד החוץ האמריקני אמר כי ארצות הבית לא יכולה לאשר את הדיווח. "ככל שאנחנו יודעים, בדרום-מערב סוריה הלחימה נמשכת כשהמשטר ורוסיה ממשיכים להפציץ את האזור", מסר הגורם האמריקני. הוא הוסיף כי הסיטואציה ממשיכה להיות "איומה".

עוד באותו נושא

הפוגה בדרום סוריה: במטרה ללחוץ על המורדים להיכנע

לכתבה המלאה
ילד סורי שנעקר מבתו בדרעא והגיע אל רמת הגולן סמוך לגבול עם ישראל. רויטרס
ילד שנמלט מדרעא, ברמת הגולן הסורית/רויטרס

נציב זכויות האדם של האו"ם, זיד ראאד אל-חוסיין, הזהיר מפני הסכנה הנשקפת לאזרחים הרבים הלכודים בין צבא אסד, כוחות המורדים ולוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). לדבריו המצב עלול להידרדר לכדי "קטסטרופה".

דוברת מועצת זכויות האדם ליז ת'רוסל הסבירה כי "הדאגה האמיתית היא שאנחנו הולכים לראות חזרה על מה שראינו במזרח רוטה - שפיכות הדמים, הסבל והאזרחים המוחזקים תחת מצור".

בדרום רמת הגולן, מול תל פארס ותל חזקה, קיימים מחנות פליטים כבר שנים. בעקבות הקרבות בימים האחרונים, ההערכה כי כי חלק מהנמלטים יגיעו למחנות אלה. במערכת הביטחון מעריכים כי אל מוקדים מסוימים בצפון רמת הגולן עלולים להגיע עשרות עקורים סורים, ובדרומה - אלפים ויותר, מאחר שהאזור מוגדר בטוח יחסית, שכן לא מתקיימים בו חילופי אש.

פליטים מדרעא שבדרום סוריה מתאספים ברמת הגולן ליד הגבול עם ישראל. רויטרס
פליטים מדרעא מתאספים ברמת הגולן הסורית/רויטרס
סיוע הומניטרי של צה"ל לסורים הנמלטים במחנות האוהלים ברמת הגולן הסורית. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
העברת הסיוע ההומניטרי, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

צה"ל העביר במבצע לילי, ובארבעה מוקדים במקביל, סיוע הומניטרי המיועד לפליטים הסורים במחנות האוהלים ברמת הגולן הסורית, שנמלטו מההתקפות. במסגרת המבצע הועברו כ-300 אוהלים, 13 טון מזון, 15 טון מזון לתינוקות, ציוד רפואי ותרופות ו-30 טון של ביגוד והנעלה. במחנות אלו חיים אלפי הפליטים בתנאים ירודים ללא גישה למים, חשמל, מקורות מזון או מצרכים בסיסיים, ובימים האחרונים זוהתה עלייה בהיקף השוהים במחנות.

גורם ביטחוני מסר היום כי ישנם אלפי עקורים סורים שהגיעו בימים האחרונים למרחב מאזור הקרבות. עוד הוסיף הגורם כי ישראל מקיימת קשרים הדוקים עם ארגוני סיוע בינלאומיים. מדובר צה"ל נמסר כי מזה מספר שנים מתקיימת מדיניות של הגשת סיוע הומניטרי מציל חיים במסגרת פעילות מנהלת "שכנות טובה" לצד אי התערבות בלחימה במדינה.

בימים האחרונים הודיעו שלטונות ירדן כי לא יאפשר לפליטים סורים לחצות את הגבול ולהתיישב בערי אוהלים בשטח הירדני.

בתים במחוז דרעא בסוריה שהופצצו בידי כוחות המשטר - 27 ביוני. AP
הפצצות בדרעא, השבוע/AP

משטרו של בשאר אסד פתח במתקפה באזור בשבוע שעבר, כשהוא זוכה לסיוע רוסי אווירי מאסיבי. שלושה בתי חולים יצאו מכלל שימוש שלשום בדרום-מערב סוריה בשל ההפצצות של כוחות המשטר על שטחי המורדים, כך על פי דיווחים. המתקנים הרפואיים ממוקמים בעיירות סעידה, אל-ג'יזרה ואל-מוסיפרה הסמוכות לגבול עם ירדן, ממזרח לעיר דרעא.

דרעא נכללה בהסכם הפסקת האש בין רוסיה, ארצות הברית וירדן בשנה שעברה, אך המתקפה יצאה לדרך חרף אזהרותיה של וושינגטון. בתחילת השבוע דווח כי רוסיה הפציצה אזור הנמצא בשליטת כוחות המורדים בדרום סוריה בפעם הראשונה מאז הסכם הפסקת האש. על פי הדיווח, בוצעו כ-25 תקיפות בעיירות בדרעא.

תקיפה של צבא סוריה באזור מחוז דרעא, 28 ביוני. רויטרס
תקיפת משטר אסד בדרום סוריה/רויטרס

בתוך כך, סוכנות "רויטרס" פרסמה בשבוע שעבר כי ארצות הברית הודיעה לכוחות המורדים בדרום סוריה כי היא לא תספק להם סיוע צבאי במערכה המתקיימת בדרעא. "עליכם לא לבסס את החלטותיכם על ההנחה או על הציפייה להתערבות צבאית מצדנו", הבהיר הממשל האמריקני במסמך שיועד לראשי קבוצות "צבא סוריה החופשית" (FSA).

(עדכון ראשון: 16:22)

פליטים שנעקרו מביתם בדרעא שבדרום סוריה. סוכנות הידיעות הסורית, מערכת וואלה! NEWS
בני אדם שנעקרו מבתיהם מתאספים בדרעא/מערכת וואלה! NEWS, סוכנות הידיעות הסורית
סיוע הומניטרי של צה"ל לסורים הנמלטים במחנות האוהלים ברמת הגולן הסורית. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
חיילים מפקחים על העברת הסיוע, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
מחנות פליטים מול אלוני הבשן, 28 ביוני 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
מחנות הפליטים בגבול סוריה/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
מחנות פליטים מול אלוני הבשן, 28 ביוני 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
מחנות הפליטים בגבול סוריה/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
בתים במחוז דרעא בסוריה שהופצצו בידי כוחות המשטר - 27 ביוני. AP
איש כוחות הביטחון בדרעא אחרי שהופצצה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully