וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים היסטוריה: המדריך המלא לפסגת טראמפ-קים שהעולם מצפה לה

אורן נהרי, שליח וואלה! NEWS לסינגפור

11.6.2018 / 21:00

עיני העולם נשואות בתקווה, ובחשד, אל סינגפור, לקראת המפגש בין שני המנהיגים - ובציפייה להסכם שיסיר את איום הגרעין מחצי האי הקוריאני. טראמפ הצהיר בעבר כי ידע תוך דקה אם יריבו רציני - אך קים מביט בחשש בפרישה מההסכם עם איראן. שידור חי בוואלה! NEWS בשעה 4:00

עריכת וידאו:ניר חן

ערב הפסגה ההיסטורית בין קים ג'ונג און לדונלד טראמפ איש אינו יודע מה ייאמר במפגש בין שני המנהיגים. אולי רק טראמפ יודע מה הוא מתכנן לומר, מהם הקווים האדומים שלו ומה הוא מקווה להשיג - ואולי גם הוא לא. בתור אדם הסומך על האינסטינקטים שלו יותר מכל, ומשנה דברים ברגע האחרון כפי שראינו רק השבוע בפסגת G7 ניתן לומר שהוא על הרצף בין גמיש מחשבה לקפריזי.

טראמפ בעצמו אמר כי אחרי דקה בחדר עם קים הוא יידע אם יש על מה לדבר. לכאורה, זהו רמז לכך שאם ישנם חילוקי דעות בין השניים הפסגה תתפוצץ תוך דקות. אך נשיא ארצות הברית לא טס מרחק חצי עולם לפסגה עם אדם שהוא חפץ מאוד ביקרו - לפחות כעת - או לכל הפחות בעסקה עמו רק כדי לפוצץ את המפגש תוך דקה, או שעה. חילוקי דעות אולי יהיו, אבל ניתן להעריך שלא נראה פיצוץ דרמטי.

לקריאה נוספת:
סלפי על החוף: קים יצא מהמלון המבוצר לסיור לילי בסינגפור
"אני חושב שיהיה מאוד נחמד": טראמפ וקים ייפגשו אחד על אחד
סינדרלה בסינגפור: המהפך הגדול של קים מול המערב המתפרק

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ומזכיר המדינה, פומפאו  במהלך ארוחת צהריים אצל ראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג 10 ביוני 2018. רויטרס
יצייר כל ויתור סמלי כהישג דרמטי. טראמפ/רויטרס

החשש הוא מכיוון אחר - שעקב רצונו של טראמפ להביא הישג דרמטי הוא יצייר כל ויתור, סמלי או ממשי, מצד קוריאה הצפונית כהישג היסטורי. מה שימנע זאת, אולי, הוא החשש להצטייר כמהדורה נוספת של קודמיו קלינטון ובוש שסברו שניהם - וטעו - שהסנקציות הכניעו את קוריאה הצפונית ועל כן העסקה שרקמו איתה, כל אחד בתורו, תמנע ממנה מלהמשיך לפתח נשק גרעיני.

טראמפ, כמובן, רגיש לביקורת. הדבר האחרון שהוא רוצה הוא שישוו אותו לאובמה, ועוד בדבר כה סמלי כמו עסקה על נשק גרעיני. הוא הרי לא הוציא את ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן כדי לחתום על הסכם גרוע עם מדינה שכבר יש לה נשק גרעיני. או כך לפחות ניתן לקוות.

עוד באותו נושא

פסגת הדינוזאורים: הגרעין שהשבית את סינגפור הרותחת

לכתבה המלאה

העולם נותר חשדן לגבי כוונות קים - שחושד ברצינותו של טראמפ

קווי הפתיחה של המפגש די ברורים - ארצות הברית רוצה שקים יוותר על נשקו הגרעיני לחלוטין, כולל הטילים הבין-יבשתיים. קוריאה הצפונית רוצה ביטול מוחלט של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה, וכן ערבויות למשטר שלא יותקף בידי ארצות הברית או בנות בריתה - יפן וקוריאה הדרומית. לא סביר שאלו ירצו במלחמה יזומה נגד פיונגיאנג אבל החשש קיים. לכאורה יש כאן בסיס להסכמה - אבל הדברים כמובן אינם כה פשוטים.

ערב לפני הפסגה ההסטורית עם הנשיא טראמפ יצא מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און לסיור לילי. רויטרס
חושש שטראמפ יחזור בו מהעסקה. קים/רויטרס

טראמפ הודיע שהסנקציות יוסרו רק כשקים יתפרק לחלוטין מנשקו. קים חושש ממצב שבו הוא מתפרק מנשקו - בהנחה שאינה ודאית כלל שהוא אכן מתכוון לכך - ואז העסקה מבוטלת. הרי הוא ראה במו עיניו, כמו העולם כולו, כיצד נשיא אמריקני אחד חותם על עסקה גרעינית והנשיא אחריו מבטל אותה בלי להניד עפעף. מי יתקע לידיו שהנשיא הבא אחרי טראמפ לא יבטל את ההסכם? ואולי בכלל הכול הוא מזימה מערבית שטנית - הוא יוותר על נשקו הגרעיני, משענת המשטר, ואז כשהמדינה פגיעה יופל משטרו? מבחינתו של קים, יש צורך בערבויות רציניות.

מרבית העולם נותר חשדן בשאלה אם קים אכן מוכן לוותר על הנשק הגרעיני של משטרו. מדינה לא מפתחת במשך עשורים נשק אימתני, שהוא הסיבה היחידה מדוע מישהו, קל וחומר נשיא ארצות הברית, מטריח עצמו להגיע למשא ומתן עמה - רק כדי לוותר עליו כלאחר יד. השאלה המפחידה את בנות בריתה של וושינגטון באזור היא האם טראמפ יהיה מוכן לוותר על "יהלומי הכתר", הכוחות האמריקנים בקוריאה הדרומית, ולהשאיר את התכנית הגרעינית של קים, במלואה או בחלקה, בתמורה לביטול תכנית הטילים הבליסטיים שלו ופירוקה.

המכונית שמסיעה את קים ג'ונג און מרגע שיוצא ממלון סנט רג'יס בסינגפור, 11 ביוני 2018. רויטרס
רכבו של קים בסינגפור, היום/רויטרס

במקרה כזה יוכל טראמפ לומר שהוא דואג לביטחון האמריקנים - תוך כדי הפקרת בנות בריתם. הוא הרי לא רואה ביפן או בקוריאה הדרומית בעלות ברית, אלא מתחרות - כמו קנדה, אירופה ומי לא. מדינות שבעיניו גוזלות פרנסה מפועלים אמריקנים - יריבות שיש להכניען. לא רק שהן מתחרות - ארצות הברית גם מגינה עליהן. ולא זו העסקה שטראמפ אוהב.

המערב - או מה שנשאר ממנו - בהחלט מעוניין בעסקה טובה עם קים; בהפחתת המתיחות, בסיום רשמי - סמלי אך חשוב כשלעצמו של מלחמת קוריאה - בהצהרות על שלום וידידות ובפתרון בעיות על גבי שולחן המשא ומתן. כל אלה דברים חשובים, הלוואי ויושגו.

קים מסתכל על המשך שושלתו - טראמפ לוטש עיניים לבחירות הבאות

שני הצדדים רוצים הישג, אך כל אחד יגדיר אותו בצורה אחרת. גם האופק שלהם שונה - טראמפ מסתכל כמה שנים קדימה, בעיקר לבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר, ולהתמודדות על כהונה נוספת בעוד שנתיים. קים מסתכל הרבה יותר קדימה - הוא הרי יכול להיות בשלטון עוד 40, אפילו 50 שנה. מחשבה מפכחת. הרי גם אביו וסבו היו בשלטון עשרות שנים כל אחד.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמ] וראש ממשלת יפן שינזו אבה ב-7 ליוני 2018. רויטרס
ראש ממשלת יפן אבה עם טראמפ, בשבוע שעבר/רויטרס

ישנו היבט חשוב נוסף - אולי חשוב כמעט כמו הנושא הגרעיני - אם קים אכן מוכן להתחיל לפתוח את ארצו, בטווח הארוך טמונה בכך סכנה לשלטון השושלת המשפחתית כולה - יותר מאשר במתקפת פתע אמריקנית על פיונגיאנג. אם אכן יתחילו אזרחים צפון קוריאנים לבקר בסיאול, שלא לדבר על טוקיו; אם יהיו שידורי טלוויזיה פתוחים שיוכלו לקלוט מהמדינות השכנות; לראות כיצד חיים בני עמם ובני משפחותיהם מעבר לגבול המבוצר בעולם - הם יבינו מיד שחיו בשקר כל השנים.

כך הם עלולים להבין שחיו תחת עול נורא של דיקטטורה מהגרועות בעולם - בעוד הדרום, שגם הוא החל כדיקטטורה, יש לזכור, משגשג ופורח. כאן יתחיל הזעם, ואם אכן יהיה מסחר פתוח, שוק חופשי, פתיחות של רשתות חברתיות ומסחר - כאן משטר קים יפול. לא מיד, אבל יתחיל להיסדק.

פסגה היסטורית בסינגפור- 


שר החוץ האמריקני: "טראמפ וקים ג'ונג און מוכנים לקראת מהלכים גדולים ונועזים"

נשיא קוריאה הדר': "יש בי תקווה שנשיא ארה"בושליט צפון קוריאה יקבלו ביחד החלטות נועזות". רויטרס
נשיא קוריאה הדרומית מון/רויטרס

כפי שאיננו יודעים מה מתרחש במוחו של טראמפ, כך איננו יודעים מה עובר במוחו של הבחור הצעיר שהתחנך במערב - ושולט כרודן אסיאתי הממשיך לשלוט על רודנות מהדכאניות בעולם. המנהיג שמיליונים מאזרחיו מצויים על סף רעב, מאות אלפים במחנות ריכוז; אדם שרצח את דודו ואת אחיו למחצה והפך בתוך שנה - בעיני טראמפ לפחות - מרודן מגוחך ונלעג למנהיג שקול, בן שיח. וזאת מבלי להזכיר את חילופי "המחמאות" שהעתירו שני אלה איש על רעהו.

אין צורך לומר שנושא זכויות האדם לא יעלה במהלך הפסגה, ועם כל הצער שבדבר אולי בצדק - אם רוצים להגיע לעסקה עם משטר לא נעים, בלשון המעטה, לא צריך להתחיל בהעלבתו. עדיין מעט מטריד לגלות עד כמה טראמפ לא מותח ביקורת קלה שבקלות על רודנים - ולמעשה מעריך אותם - בעודו מעתיר גידופים על בנות בריתו הדמוקרטיות, למעט ישראל.

טראמפ הרחיק את אירופה, אך עשוי להזדקק לה מול קים

טראמפ מגיע לפסגה כאשר בעלות בריתו במערב לכל הפחות חשדניות מאוד כלפי מדיניותו ומדיניות ארצו תחתיו. "אמריקה תחילה" הפכה מהר מאוד לאמריקה לבדה; או אמריקה המכתיבה לשאר העולם מה לעשות - ושאר העולם מתנגד.

המתנגדים להגמוניה המערבית בכלל והאמריקנית בפרט - סין ורוסיה בראש הברית המתגבשת הכוללת גם את איראן, קוריאה הצפונית ומדינות נוספות - צופים בסיפוק בקריסה במדיניות החוץ והביטחון המשותפת המערבית. מדינות אלה מגבות את קוריאה הצפונית - וכן זו את זו.

אינפו - פסגרת טראמפ, קים ג'ונג-און. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - פסגרת טראמפ, קים ג'ונג-און/מערכת וואלה! NEWS

טראמפ כעת נמצא ביחסים טובים יותר עם פוטין ועם נשיא סין שי - שלא לדבר על יחסיו עם קים לעומת מנהיגים כמרקל, מיי, מקרון וטרודו. אך הוא יזדקק להם אם ירצה להטיל סנקציות כלל עולמיות על קוריאה הצפונית או איראן - שלא לדבר על ברית צבאית אפשרית נגד מדינות סוררות. כשארצות הברית יצאה למלחמת קוריאה היה זה תחת חסות האו"ם וכוח רב-לאומי, גם אם ברובו המוחלט אמריקני. אך אז, הייתה הלגיטימציה של כוח רב לאומי. מה יהיה בפעם הבאה? זו כבר שאלה גדולה.

יש התרגשות באוויר, צייץ טראמפ. ואכן יש. יש תקווה להסדר לטובת כל הצדדים. ואולי דווקא הנשיא יוצא הדופן הזה, הבלתי צפוי לחלוטין, הוא שיוכל להביא את ההישג שלא הצליחו קודמיו השקולים, המיושבים, ההולכים לפי הספר.

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג-און עם נחיתתו בסינגפור לקראת הפסגה עם טראמפ  10 ביוני 2018. רויטרס
קים עם ראש ממשלת סינגפור לי, אתמול לאחר נחיתתו/רויטרס
דונלד טראמפ מקבל עוגת יומולדת עם הגעתו לארוחת צהריים בסינגפור. רויטרס
טראמפ חוגג יום הולדת במהלך ביקורו בסינגפור, היום/רויטרס
שלט טראמפ וקים בסינגפור. אורן נהרי, מערכת וואלה! NEWS
שלט במרכז התקשורת שהוקם לקראת הפסגה בסינגפור/מערכת וואלה! NEWS, אורן נהרי
אנשי תקשורת נאבקים במסגרת הסיקור התקשורתי לפסגה בין מנהיג צפון קוריאה  ונשיא ארה"ב בסינגפור 11 ביוני 2018. רויטרס
עיתונאים מתגודדים מחוץ למרכז התקשורת, היום/רויטרס
ערב לפני הפסגה ההסטורית עם הנשיא טראמפ יצא מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און לסיור לילי. רויטרס
קים בסיור ברחובות סינגפור, הערב/רויטרס
השיירה הנשיאותית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזבת את האסטנה לסינגפור 11 ביוני 2018. רויטרס
השיירה של טראמפ בסינגפור, היום/רויטרס
שוטרים בוחנים צוותי עיתונות בסינגפור לקראת פסגת קים-טראמפ, 10 ביוני 2018. רויטרס
שוטרים בודקים צוותי צילום בסינגפור, אתמול/רויטרס
שוטרים מסיירים בסינגפור לקראת פסגת קים-טראמפ, 10 ביוני 2018. רויטרס
שוטרים מחוץ לבית מלון בסינגפור, אתמול/רויטרס
ערב לפני הפסגה ההסטורית עם הנשיא טראמפ יצא מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און לסיור לילי. רויטרס
קים בסיור לילי, הערב/רויטרס
קים ג'ונג און ושר החוץ של סינגפור עושים סלפי, סינגפור. רויטרס
קים בסלפי עם שר החוץ של סינגפור/רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג במהלך ארוחת ערב באיסטנה סינגפור 10 ביוני 2018. AP
מתוך ארוחת הערב של טראמפ עם ראש ממשלת סינגפור/AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג במהלך ארוחת ערב באיסטנה סינגפור 10 ביוני 2-18. רויטרס
טראמפ עם ראש ממשלת סינגפור/רויטרס
מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און וראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג בסינגפור, 10 ביוני 2018. רויטרס
קים עם ראש ממשלת סינגפור/רויטרס
בקבוק מים ממותג עם תמונותיהם של דונלד טראמפ וקים ג'ונג און בסינגפור. אורן נהרי, מערכת וואלה! NEWS
תמונותיהם של קים וטראמפ על בקבוק מים/מערכת וואלה! NEWS, אורן נהרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully