וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני חושב שיהיה מאוד נחמד": טראמפ וקים ייפגשו אחד על אחד

שני המנהיגים ידונו ביחידות עם תחילת הפסגה ההיסטורית, כשלצדם רק מתורגמנים. טראמפ הביע את התרגשותו, ובקוריאה הצפונית קראה התקשורת ליצירת יחסים חדשים עם ארה"ב, עד לא מזמן האויבת הגדולה. דיווח מיוחד מסינגפור

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן וניב מעוז

כיממה לפני הפסגה ההיסטורית בסינגפור בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למנהיג קוריאה הצפונית, שני הצדדים עסוקים היום (שני) בהכנות אחרונות לקראת הפגישה שתחל הלילה בשעה 4:00. הבית הלבן מסר כי "השיחות מתקדמות מהר יותר מהמצופה" וכי טראמפ ישוב לארצות הברית מחר בערב.

גורם אמריקני רשמי אמר לאי-פי כי הם יחלו את שיחתם במפגש של אחד על אחד, עם מתורגמנים בלבד, למשך כשעתיים. בהמשך, לדברי הגורם ששמר על עילום שם, יצטרפו אליהם יתר חברי המשלחות. "נפלא להיות בסינגפור, יש התרגשות באוויר!", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

טראמפ נפגש הבוקר עם המנהיג המארח, ראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג בבית הממשלה, כשהרחובות היו מלאים באנשי תקשורת ובסקרנים שתיעדו את השיירה של טראמפ עושה את דרכה למקום. בהמשך, נפגש נשיא ארצות הברית עם אנשי סגל השגרירות האמריקנית בעיר המדינה.

"יש לנו מפגש מעניין מאוד מחר, ואני חושב שהוא יהיה מאוד נחמד", אמר טראמפ במהלך ארוחת צהריים עם לי, שגרף שבחים ממנו. "אנחנו מעריכים את האירוח ואת המקצועיות ואת החברות שלך. אתה חבר שלי". טראמפ קיבל עוגה, לכבוד יום הולדתו ה-72 שיצוין בחמישי.

לקריאה נוספת על הפסגה
סינדרלה בסינגפור: המהפך הגדול של קים מול המערב המתפרק

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ומזכיר המדינה, פומפאו  במהלך ארוחת צהריים אצל ראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג 10 ביוני 2018. רויטרס
נהנה מהביקור בסינגפור. טראמפ, עם פומפאו, הבוקר/רויטרס

קים, שנחת אתמול בסינגפור כמה שעות לפני טראמפ, נותר מבוצר במלון סנט רגיס השמור היטב. גם אחותו קים יו ג'ונג, אחת מבכירי המשלחת מפיונגיאנג, לא נראתה מאז אתמול.

בוושינגטון עדיין לא בטוחים מה יהיו תוצאות הפסגה, הראשונה אי-פעם בין נשיא ארצות הברית מכהן לבין מנהיג קוריאה הצפונית. טראמפ אמר כי הוא רוצה לסגור הסכם שבמסגרתו תפרק פיונגיאנג את הארסנל הגרעיני שלה, אך הוא גם ניסה להנמיך את הציפיות מהמפגש ואמר כי ייתכן שזהו תחילתו של הליך ארוך יותר.

הצדדים עדיין חלוקים על מהי משמעות הפירוז הגרעיני של חצי האי, וגורמים משתי המשלחות שוחחו היום במשך שעתיים כדי לקבוע את הדברים שיעלו על סדר יומה של הפסגה מחר. לדברי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שנמצא גם הוא בסינגפור, הדיונים היו "מפורטים ומהותיים", אך הוא לא אמר מה סוכם בין המשלחות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
השיירה הנשיאותית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזבת את האסטנה לסינגפור 11 ביוני 2018. רויטרס
שיירת הלימוזינות של טראמפ ברחובות סינגפור, היום/רויטרס

סינגפור, הנשלטת ביד רמה על ידי לי ומפלגתו, תארח את הפסגה שבה ידונו הצדדים על פירוק הארסנל הגרעיני של פיונגיאנג, שתמיד הגדירה אותו ככלי הרתעתי נגד "העוינות האמריקנית". עם זאת, לפי הודעת התקשורת הממלכתית במדינה המבודדת הלילה, ייתכן שרוחות השינוי כבר כאן.

בסוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית דווח כי קים וטראמפ ידונו ביצירת יחסים חדשים בין שתי המדינה, בסוגיית ההקמה של "מנגנון שלום קבוע ויציב" לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני. עוד נאמר כי הפסגה מתקיימת תוך כדי "עניין וציפיות רבות מהעולם כולו".

בכך יידע המשטר את אזרחי המדינה המבודדת, שעד הלילה לא ידעו כי קים יצא לסינגפור, במה שהייתה נסיעתו הארוכה ביותר מחוץ למדינה מאז עלה לשלטון ב-2011. על אף שאזרחי קוריאה הצפונית נותרו באפלה ביחס לפסגה, הדיווחים על הנסיעה של המנהיג הגיעו מוקדם ביחס לסטנדרטים המקומיים.

אינפו - פסגרת טראמפ, קים ג'ונג-און. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - פסגרת טראמפ, קים ג'ונג-און/מערכת וואלה! NEWS

לפני הפסגה, קוריאה הצפונית דחתה את הרעיון שהיא תפרק באופן חד-צדדי את הארסנל הגרעיני שלה, ואף כמעט שפוצצה את הפסגה בעקבות הקבלה שעשו בכירי ממשלו של טראמפ בין המצב שלה לבין המצב של לוב תחת מועמר קדאפי. בתחילת העשור הקודם, ויתר הרודן על הנשק הבלתי-קונבנציונלי שלו במסגרת הסכם עם המערב, שתמך כעשור מאוחר יותר במורדים בשלטונו.

מבחינה היסטורית, פיונגיאנג דורשת שכחלק מפירוז חצי האי, תסיג ארצות הברית את "המטריה הגרעינית" שהיא פורסת על קוריאה הדרומית ועל יפן.

במהלך היום, שוחח טראמפ עם נשיא קוריאה הדרומית מון-ג'ה אין, שלא נוכח בסינגפור, אך הוא נפגש עם קים פעמיים בחודשיים האחרונים. סיאול הובילה את תהליך ההפשרה מול פיונגיאנג, שגרם לפריצת דרך גם מול וושינגטון.

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און וראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג בסינגפור, 10 ביוני 2018. רויטרס
קים ומנהיג סינגפור, אתמול/רויטרס

פומפאו אמר כי שיחות ההכנה מתקדמות די במהירות והוסיף כי "אנחנו מצפים שהם יגיעו למסקנה המתבקשת אפילו מהר יותר ממה שאנחנו מצפים". לדבריו, הפסגה מאפשרת "הזדמנות חסרת תקדים לשינוי המסלול של יחסינו ולהבאת שלום ושגשוג" לקוריאה הצפונית. עם זאת, הוא הנמיך את הסיכויים לכך שתהיה פרצת דרך מהירה ואמר כי הפסגה צריכה לניח את היסודות ל"עבודה הקשה" שתגיע אחריה.

הוא הדגיש כי על קוריאה הצפונית להתקדם לעבר פירוז גרעיני מוחלט, בר-אימות ובלתי-הפיך. פומפאו הדגיש כי הסנקציות יישארו במקומן עד שהתהליך יושלם. "אם הדיפלומטיה לא תתקדם בכיוון הרצוי, הצעדים הללו יוגברו", הוסיף.

(עדכון ראשון: 10:20)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת סינגפור לי הסיין לונג במהלך ארוחת ערב באיסטנה סינגפור 10 ביוני 2018. AP
מנצלים את הזמן לפגישות וסעודות. טראמפ עם מנהיג סינגפור/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully