וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיומים - ללחיצת יד חמה: כש"איש הטילים" נפגש עם "הזקן הסנילי"

12.6.2018 / 4:30

טראמפ פתח את כהונתו בשורה של איומים מפורשים על מנהיג קוריאה הצפונית, שלא נשאר חייב, ואיים בשיגורי טילים - וציוצים. כל הרגעים הגדולים - שהובילו לפגישה אחת והיסטורית

צילום: CNN, עריכה: אביב אירגז ואיתי עמרם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגשו הלילה (שלישי) בפסגה היסטורית בסינגפור בלחיצת ידיים חגיגית. אך היחסים בין השניים לא היו תמיד מלבבים: שני המנהיגים האקסצנטרייים תקפו זה את זה לא פעם במילים שקשה לשכוח.

באפריל 2013 תועדה ההתבטאות הראשונה של טראמפ כלפי קים, כשנתיים לפני שהודיע כי יתמודד לנשיאות. טראמפ הזהיר את הנשיא לשבר ברק אובמה, בטוויטר כמובן, מפני "המטורלל בן ה-28 מצפון קוריאה".

ינואר 2016 - בשלב זה היה טראמפ מועמד בפריימריז הרפובליקנים שהיו אז בתחילת דרכם, והביא עמו מהרגע הראשון גישה לא שגרתית כלפי מדיניות החוץ הרפובליקנית המסורתית. בנאום שנשא במדינת איווה, אמר: "אם תסתכלו על צפון קוריאה, הבחור הזה, כלומר - הוא סוג של מטורף, אבל צריך לתת לו קרדיט. כמה אנשים צעירים, הוא היה 25 או 26 כשאביו מת - מצליחים לקחת פיקוד על הגנרלים הקשוחים האלה. זה דבר מדהים כשחושבים על זה. למרות שזה עניין תרבותי, הוא הצליח להשתלט, הוא הבוס. הוא העיף את הדוד, העיף את ההוא. הוא לא משחק משחקים, ואנחנו לא יכולים לשחק משחקים איתו".

עוד בנושא:
ההפתעה של קים: קורץ לדרום קוריאה - אבל מעוניין בטראמפ
דרום קוריאה: שליט הצפון מוכן לדון עם ארה"ב על תכנית הגרעין
לראשונה מאז עלה לשלטון: קים נפגש עם בכירים מדרום קוריאה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, יוני 2018. רויטרס
מה שהיה היה? לחיצת הידיים ההיסטורית, הלילה/רויטרס

הציוץ הראשון של טראמפ על "המטורלל מצפון קוריאה"

פברואר 2016 - טראמפ, שהיה אז מועמד בפריימריז הרפובליקנים, הגיע לתכנית בוקר של CBS ודיבר בתקיפות: "אגרום לסין לגרום לבחור הזה להיעלם בדרך כזו או אחרת. הוא בחור רע. ואל תמעיטו בערכו".

מאי 2016 - טראמפ, אז המועמד הרפובליקני המוביל בפריימריז של המפלגה, הפתיע כשאמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "אדבר איתו, אין לו שום בעיה לדבר איתו".

אפריל 2017 - בראיון לCBS, זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו, נשאל הנשיא אם ישקול לתקוף את הדיקטטורה המבודדת, והשיב: "זה משחק שחמט, אני לא רוצה שידעו מה אני חושב. שואלים אותי האם הוא (קים ג'ונג און) שפוי? איני יודע. עם זאת, רבים לא אוהבים כשאני אומר זאת, אבל הוא היה בנאדם צעיר כשהוא תפס פיקוד, הוא מתמודד עם אנשים מאוד קשוחים, ובגיל צעיר הוא הצליח לעשות זאת. רבים ניסו לקחת ממנו את הכוח הזה, אז מן הסתם הוא בחור חכם".

מאי 2017 - בראיון לבלומברג, שוב מפתיע הנשיא כשהודיע, לראשונה מאז נבחר, כי יסכים לפגוש את קים פנים אל פנים: "אם זה יהיה מתאים לפגוש אותו, אעשה זאת בהחלט, זה יהיה לי לכבוד. תחת הנסיבות הנכונות, אפגוש אותו. רוב הפוליטיקאים לעולם לא יגידו את זה, אבל אני אומר לכם, בנסיבות המתאימות אעשה זאת".

פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 12 ביוני 2018. רויטרס
"קים הוא בחור חכם מן הסתם". טראמפ עם שליט קוריאה הצפונית, הלילה/רויטרס

יולי 2017 - אחרי עוד ניסוי טילים של צפון קוריאה, מצייץ טראמפ: "אין לבחור הזה משהו יותר טוב לעשות בחיים?"

אוגוסט 2017 - סיבוב סנקציות נוסף יוצא לדרך, והמשטר בפיונגיאנג מאיים ב"נקמה חזקה פי אלף". למעשה, זו נקודת המפנה. מאז ועד אמש, הפכו היחסים בין השניים למתוחים מאוד, עם שרשרת עלבונות ואיומים הדדיים.

יממה לאחר מכן, ב-8 באוגוסט, מגיע גם האיום המפורש ביותר מצידו של טראמפ עד לאותה הנקודה, כשהגיב לדיווח בוושינגטון פוסט ולפיו צפון קוריאה ייצרה ראש נפץ גרעיני שניתן להרכיב על גבי טילים. "מוטב שהם לא ישמיעו עוד איומים נגד ארצות הברית. הם ייענו באש וזעם שהעולם טרם ראה כמותו", אמר הנשיא לכתבים שהתלוו לישיבה שקיים בבדמינסטר, ניו ג'רזי. בתגובה לכך, אמר גנרל קים ראק גיום לתחנת הטלוויזיה הממשלתית כי טראמפ "אדם סנילי שמבין רק כוח" וכי הוא משחק יותר מדי גולף. הצפון קוריאנים איימו במקביל לירות טיל שיחלוף מעל יפן וייפול במים הטריטוריאליים של גואם - שהיא טריטוריה אמריקנית באוקיינוס הפסיפי.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בכנס מפלגת הפועלים ב-24 בדצמבר 2017. סוכנות הממשלתית של צפון קוריאה, רויטרס
הבטיח "נקמה חזקה פי אלף". קים/רויטרס, סוכנות הממשלתית של צפון קוריאה

ספטמבר 2017 - טראמפ נושא נאום תקיף בעצרת הכללית של האו"ם. הוא קורא לפירוז של חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, ומוסיף: "אם לא תהיה ברירה, נשמיד לחלוטין את צפון קוריאה". באותה ההזדמנות הוא מדביק לקים את הכינוי 'איש הטילים' ואומר כי הוא "במשימת התאבדות".

בדיקטטורה המבודדת הגיבו בלגלוג לדברים. שר החוץ של צפון קוריאה, רי יונג הו, אמר: "זה נשמע כמו נביחה של כלב". זה היה שבוע של חילופי דברים מהירים ובוטים בין הצדדים, ושר החוץ הצפון קוריאני השתלח בטראמפ גם בנאומו מעל בימת האו"ם: "כל העולם צריך לזכור מי הכריז מלחמה ראשון על ארצנו", איים. טראמפ מיהר להשיב: "שמעתי את דבריו של שר החוץ. אם הוא מדבר בשמו של איש הטילים הקטן, הם לא יהיו בסביבה עוד הרבה זמן".

בהודעה רשמית של משרד החוץ הצפון קוריאני נכתב על טראמפ כי "התנהגותו היא של אדם מופרע", וכינו אותו "טיפש". יממה לאחר מכן כתב טראמפ: "קים ג'ונג און, שהוא בבירור משוגע שלא אכפת לו להרעיב או להרוג את אנשיו, יעמוד למבחן כפי שלא עמד מעולם".

"קים הוא ללא ספק אדם משוגע"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, יוני 2018. רויטרס
קים וטראמפ, הלילה/רויטרס

נובמבר 2017 - אחרי שקים כינה את טראמפ "זקן", מיהר הנשיא להגיב בטוויטר: "מדוע קים ג'ונג און מעליב אותי בכך שהוא מכנה אותי "זקן", למרות שאני אף פעם לא קראתי לו "נמוך ושמן"? נו שיהיה. אני מנסה כל כך חזק להיות חבר שלו. אולי יום אחד זה יקרה!". שבועיים לאחר מכן, בנאום במיזורי שעסק ברפורמת המס הצפויה, העיר טראמפ: "איש הטילים הקטן. הוא כלבלב חולה".

"אף פעם לא קראתי לו נמוך ושמן"

אוקטובר 2017 - בניסיון להרגיע את המתיחות בין הצדדים, ביקר שר החוץ האמריקני, רקס טילרסון, בסין. הוא ניסה להביא לפריצת דרך דיפלומטית מול קוריאה הצפונית, אך טראמפ נראה בשלב זה פסימי מאוד מן האפשרות של פתרון בדרכי שלום. "אמרתי לטילרסון, שר החוץ הנהדר שלנו, שהוא מבזבז את זמנו בניסיון לנהל משא ומתן עם איש הטילים הקטן", כתב טראמפ בטוויטר. "שמור את האנרגיה שלך, רקס. אנחנו נעשה את מה שצריך לעשות", הוסיף הנשיא.

מרץ 2018 - משלחת מדרום קוריאה מגיעה לבית הלבן ובפיה מסר לנשיא טראמפ: קים ג'ונג און מעוניין להיפגש בהקדם ולדון בתכנית הגרעין. טראמפ מאשר כי הוא מוכן לפגוש את קים, ומצייץ בטוויטר: "קים ג'ונג און דיבר עם נציגי דרום קוריאה על פירוק הנשק הגרעיני, לא רק על הקפאה. בנוסף, לא יהיו ניסויי טילים על ידי צפון קוריאה במסגרת זמן זו. התקדמות נהדרת נעשתה אבל הסנקציות יישארו במקומן עד שיושג הסכם. הפגישה בשלבי תכנון!".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, סינגפור, 12 ביוני 2018. רויטרס
ידיים נפגשות/רויטרס
אזרחים בקוריאה הדרומית צופים בפגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 12 ביוני 2018. רויטרס
סנסציה בכל העולם. צופים בסגה ההיסטורית/רויטרס

אולם גם בכך לא תמה רכבת ההרים הדיפלומטית הזו. אחרי ההסכמה על קיום המפגש, חלו עוד כמה תפניות בעלילה. זה התחיל בכך שהצפון קוריאנים תקפו בבוטות את היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, על דבריו כי הוא מעוניין שפירוז המדינה המבודדת מנשק גרעיני ייעשה באמצעות "המודל הלובי". קים ראה בכך איום על שלטונו, כיוון שהדבר גרר השוואות למועמר קדאפי, ומהנקודה הזו חזרו היחסים לטונים צורמים. ב-24 במאי הודיע טראמפ כי הפסגה תבוטל לאור "הכעס והעוינות" שהפגין המשטר בפיונגיאנג.

ואולם, הנשיא השאיר דלת פתוחה לקיום המפגש בכל זאת, וזמן קצר לאחר מכן כבר עדכן טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי המגעים עלו שוב על מסלול חיובי. בתחילת חודש יוני הגיע נציג מקוריאה הצפונית, הנחשב ליד ימינו של השליט לניו יורק, שם פגש את מזכיר המדינה מייק פומפאו. לאחר מכן, הוא נסע לבית הלבן ומסר לטראמפ אגרת ברכה מקים, וטראמפ הצהיר סופית כי המפגש יתקיים.

בימים האחרונים שמרו שני הצדדים על אופטימיות ועל התבטאויות חיוביות. "אני מקווה שהפגישה בסינגפור תהווה עידן חדש לעולם. פירוז חצי האי יביא לשגשוג עבור כל הקוריאנים", אמר טראמפ ביום חמישי שעבר, במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת יפן. לקראת הפגישה נשמע טראמפ בטוח בהצלחת הפסגה, אך הבהיר כי ייתכן ויידרשו פגישות נוספות. הוא נשאל אם ישקול להזמין את השליט הצפון קוריאני לביקור בבית הלבן, ואמר: "בהחלט, אם המשא ומתן יעלה יפה. לדעתי זה יכול לקרות, זה יתקבל יפה".

קים ג'ונג און ושר החוץ של סינגפור עושים סלפי, סינגפור. רויטרס
רודן משוחרר ברחובות סינגפור/רויטרס
ערב לפני הפסגה ההסטורית עם הנשיא טראמפ יצא מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און לסיור לילי. רויטרס
ההצגה הכי טובה בעיר. קים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully