וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הצפיפות בבתי הכלא: שב"חים פלסטינים ייכלאו במתקן סהרונים

6.6.2018 / 0:31

המדינה הודיעה על הצעדים שיינקטו כדי להקל על הצפיפות החמורה במתקני הכליאה, בהתאם לפסיקת בית המשפט. על פי הערכת שב"ס, ניתן יהיה להעביר אל המתקן, שבעבר שימש לכליאת מבקשי מקלט, 450 אסירים פלסטינים שהורשעו בשהייה בלתי חוקית

עריכה: תום זואילי

(בווידאו: בג"ץ הכריע כי 200 שוהים בלתי חוקיים ישוחררו מכלא סהרונים, בחודש אפריל)

המדינה הגישה אתמול (שלישי) לבג"ץ הודעת עדכון בנוגע לצעדים שיינקטו כדי להקל על הצפיפות במתקני הכליאה, בהתאם לפסיקת בית המשפט מהשנה שעברה. לפי הודעת המדינה הוחלט להסב את מתקן סהרונים, ששימש לכליאת מבקשי מקלט, למתקן כליאה עבור פלסטינים שהורשעו בשהייה בלתי חוקית בישראל ועונשם אינו עולה על שנת מאסר. לפי הערכות השב"ס, לאחר שבחודשים הקרובים יבוצעו ההתאמות הנדרשות במתקן, ניתן יהיה להעביר אליו 450 אסירים בשתי פעימות: 230 אסירים בספטמבר השנה, ו-220 נוספים בפברואר 2019.

בדיון האחרון בסוגיה שנערך בסוף חודש מרץ דרשו השופטים מהמדינה להציג אמצעים נוספים שיינקטו כדי לשפר את התנאים במתקני הכליאה הקיימים, גם לפני העמידה ביעדי הצפיפות שקבע פסק הדין. כעת הודיעה המדינה כי הוחלט להתקין כבר בשנה הקרובה מתקני כושר וספורט בחצרות בתי הכלא, לשדרג את מכלולי הביקורים בשלושה מתקני כליאה, להתקין אמצעים שיקלו על עומס החום בשטחים הציבוריים בבתי הכלא ולבצע שיפוצים שישפרו את תנאי המחיה באגפים.

עוד בוואלה! NEWS:
ראש מועצת הר אדר חן פיליפוביץ' חשוד שהטריד מינית עובדת לשעבר
למרות התנגדות הפרקליטות: בוטל האישום נגד נערים שריססו כתובות על כנסיות
בתו של נבחר ציבור נאשמת במכירת סמים לבני נוער בעיר

שחרור פליטים מכלא סהרונים, 15 באפריל 2018. רויטרס
450 שב"חים יועברו למתקן. סהרונים/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שבעה אגפים חדשים יוקמו. כלא קציעות/מערכת וואלה!, צילום מסך

באותו הדיון הודיעה המדינה כי יוקמו שבעה אגפי כליאה חדשים באוהלים בבתי הכלא קציעות ומגידו, שבהם כלואים כמעט אך ורק אסירים ביטחוניים. השופטים ביקשו לבחון הרחבה של הכליאה באוהלים, אולם היום עדכנה המדינה כי נכון לעכשיו אין בתוך בתי הכלא עתודות קרקע שיאפשרו הקמת אגפי אוהלים נוספים.

בפסק הדין של בג"ץ שניתן ביוני שעבר נקבע כי על המדינה לדאוג שעד חודש מרץ יוקצו לכל אסיר לפחות שלושה מטרים רבועים, וכי עד סוף השנה יעמוד המרחב של כל עציר ואסיר על 4.5 מ"ר לפחות. בדיון במרץ נזפו השופטים בנציגי המדינה על כך שאינה עומדת בפרקי הזמן שהוקצו לה, והשופט מלצר אף אמר כי "פסק הדין אינו המלצה". השופטים העלו אפשרויות שונות, כמו הסבת מתקני חולות או סהרונים למתקני כליאה לאסירים ושימוש באוהלים, שמאז הוחלט לממשן.

אילוסטרציה. AP
בתי הכלא בישראל - מהצפופים בעולם המערבי/AP

המדינה ביקשה ארכה חריגה של כעשור ליישום פסק הדין. נציג מחלקת הבג"צים הציג בדיון את החלטת הממשלה שעומדת בבסיס בקשת ההארכה של המדינה, שלפיה בשנים הקרובות ייבנו וישופצו רבים ממתקני הכליאה לצד אמצעים נוספים, בהם הגדלת השחרורים המנהליים ושינוי חקיקה שיאפשר החלפת יותר מאסרים בעבודות שירות. לדבריו, חסרים כ-3,000 מקומות כליאה כדי לעמוד במדרגה הראשונה שקבע בג"ץ, והאפשרות היחידה לעמוד במועד שקבעו השופטים כיום היא בשחרור המוני של אסירים. השופטים לא קיבלו את הטענות והורו למדינה לנקוט צעדים דרסטיים יותר לשיפור המצב.

החלטת בג"ץ ניתנה בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח, המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת וארגון רופאים לזכויות אדם. הארגונים טענו כי שטח המחיה של האסירים בישראל כה קטן עד שהוא מהווה ענישה אכזרית ומשפילה, ופוגע בכבוד האדם שלהם.

במסגרת הדיונים בעתירה נחשף כי שטח המחיה הממוצע לאסיר בישראל עומד על 3.16 מ"ר, וכי 40% מהאסירים זכאים לפחות משלושה מטרים רבועים. כמחצית מהאסירים בישראל שכלואים באגפים סגורים נאלצים לשהות בתאים הקטנים מעל 20 שעות ביממה. לדברי העותרים, שטח המחיה הממוצע לאסיר במדינות המערב נע בין 6 ל-12 מ"ר. עוד צוין בעתירה כי אפילו בתקן של השב"ס לתאי מאסר חדשים, שנקבע בשנת 1997, מוקצים 4.5 מ"ר לכל אסיר ועציר.

(עדכון ראשון: 21:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully