וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נודיע היום לאו"ם על תחילת הרחבת יכולת ייצור האורניום

5.6.2018 / 2:23

על רקע פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית אמר כי ארצו תודיע לסוכנות הפיקוח הבינלאומית על תחילת התהליך. "אם מדינות נוספות יפרשו מההסכם, נגביר את הקצב אף יותר", הזהיר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

איראן תודיע היום (שלישי) לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על התחלת תהליך שיאפשר לה להגדיל את יכולות ייצור האורניום המועשר שלה. זאת בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין בחודש שעבר.

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן בהרוז קמאלוונדי הוסיף כי "איראן תמסור מכתב לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ובו תדווח כי התהליך להגדלת היכולת לייצר UF6 יתחיל היום".

לדברי קמאלוונדי, לאיראן יש יכולת להאיץ את ייצור הצנטריפוגות, המשמשות להעשרת אורניום. UF6 - אורניום שש פלואורי - הוא חומר ההזנה של הצנטריפוגות". עוד הוא הוסיף כי אם מדינות אחרות מעוניינות לפרוש מהסכם הגרעין, לאיראן יש יכולת להגדיל אף יותר את קצב העשרת האורניום.

עוד בוואלה! NEWS:
הקצין המוערך שנבחר להילחם בשחיתות בחדרה - וסיים כעוד חשוד בשוחד
"הגשימה חלום לטוס להודו": אדווה נהרגה בתאונה בטיול
"איך תומך משטר יכול להיות פליט?": העימותים בקהילה ביום העצמאות האריתריאי

הכור הגרעיני בעיר בושהר – איראן, ספטמבר 2014. AP
הכור הגרעיני האיראני בבושהר/AP

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר אתמול כי הורה להתכונן לאפשרות של הגברת קצב העשרת האורניום, אם הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות בשנת 2015 יקרוס. בחודש שעבר הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על פרישתה של ארצו מהסכם הגרעין.

"המנהיג העליון התכוון כי עלינו להאיץ כמה תהליכים הקשורים למהירות פרוייקט הגרעין של ארצנו", אמר דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית. מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין תומכות בהמשכיותו, למרות פרישתה של ארצות הברית. עם זאת, מדינות אירופה הביעו דאגה מפיתוח תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ומהנוכחות הצבאית של כוחותיה בסוריה - שתי סוגיות שעליהן טהראן מסרבת לדון.

עוד באותו נושא

חמינאי הציב לאירופה שבעה תנאים להישארות איראן בהסכם הגרעין

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן האייתוללה עלי חמינאי, 23 במאי 2018. AP
דרש להתכונן להאצת תוכנית הגרעין. חמינאי/AP

לפני כשבועיים הציב חמינאי שבעה תנאים למדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין, שבלעדיהם לא תישאר טהראן חלק ממנו. בין הדרישות, שפורסמו באתרו הרשמי, אמר חמינאי כי עליהן להתחייב שלא לבקש לדון בתכנית הטילים של הרפובליקה האסלאמית או בפעילותה באזור.

בנוסף לכך, דורש חמינאי מהמדינות - בריטניה, צרפת וגרמניה - לפעול כדי להגן על מגזר הנפט של איראן חרף הלחץ והסנקציות האמריקניות ולהמשיך לרכוש אותו, וכן להמשיך ולסחור עם הבנקים של איראן. התנאים שהציב המנהיג העליון צפויים לצמצם את הסיכויים הקטנים ממילא להצלת ההסכם, שממנו פרשה ארצות הברית ולאחר מכן הטילה עיצומים מחודשים על איראן.

בחודש שעבר הציג שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, 12 דרישות לאיראן כדי שזו תימנע מחבילת הסנקציות "הקשה ביותר בהיסטוריה". בין היתר הוא דרש ממנה לעצור את פיתוח תכנית הטילים והגרעין, לסגת מסוריה ולהפסיק את תמיכתה בארגוני טרור באזור, בהם חיזבאללה והחות'ים בתימן.

ראש הממשלה נתניהו על קשרים עם ארצות ערביות והפלסטינים. לשכת העיתונות הממשלתית
"לא מעוניינת שלאיראן יהיה נשק גרעיני". מרקל ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

אתמול נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו בגרמניה עם הקנצלרית אנגלה מרקל. הקנצלרית אמרה כי גרמניה לא מעוניינת שלאיראן יהיה נשק גרעיני, והוסיפה כי "הסכם הגרעין מנע את זה מהאיראנים". לדבריה, "גרמניה תפעיל את השפעתה כדי להרחיק את איראן מהגבול". זאת, לאחר שמוקדם יותר אמר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כי "אם אויביה של איראן יתקפו אותה, היא תגיב בעוצמה חזקה פי עשרה מכך".

"חשוב שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תחקור את איראן בהתבסס על ארכיון הגרעין", אמר נתניהו. "חשוב למנוע ממנה להשיג נשק, ואנחנו נעשה זאת". לדבריו, "איראן מנסה להשתלט על המזרח התיכון. בסוריה היא מנסה לשים את הצבא שלה - חיל האוויר, חיל הים וחילות הרגלים - לכיוונה של ישראל, עם מטרה מפורשת של התקפתנו. לא נוכל לקבל זאת. איראן צריכה לעזוב את סוריה. הסנקציות על איראן יעצרו את מכונת הכסף שמממנת את הטרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully