וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מודיעיני: קים לא יוותר על הגרעין אך יסכים לפתיחת רשת המבורגרים

30.5.2018 / 11:10

שלושה גורמי ביון ששוחחו עם רשת NBC חשפו פרטי דוח של ה-CIA לפיו שליט קוריאה הצפונית אינו צפוי להסכים לפירוז מוחלט של ארצו מנשק גרעיני. אולם, בסוכנות מעריכים כי יסכים לפתיחת סניפים של רשת מזון מערבית במדינה הקומוניסטית

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

דוח של סוכנות הביון המרכזית בארצות הברית (CIA) מעריך כי קוריאה הצפונית לא מתכוונת לוותר על תכנית הגרעין שלה אך תשקול פתיחת סניפים של רשת המבורגרים מערבית כמחווה של רצון טוב לאמריקנים - כך דווח הלילה (רביעי) ברשת NBC. הדיווח מגיע ברקע ההכנות לפסגה בין הנשיא דונלד טראמפ ושליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הנמצאות בעיצומן.

אתמול אישר טראמפ כי סגן יו"ר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית בפיונגיאנג קים יונג צ'ול צפוי להגיע היום או מחר לארצות הברית. הלילה דיווחה סוכנות הידיעות "יונהאפ" הדרום-קוריאנית כי קים עלה על טיסה בבייג'ינג אל ניו יורק, שם ייפגש עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. בתוך כך הודיעה הבוקר רוסיה כי שר החוץ סרגיי לברוב יגיע מחר לביקור בפיונגיאנג וידון עם עמיתו הצפון-קוריאני במצב בחצי האי.

לקריאה נוספת:
מתכוננים לפסגה: גורמים אמריקניים הגיעו לשיחות בצפון קוריאה
טראמפ וקים הביעו אופטימיות לקראת הפסגה: "התכנון לא השתנה"
לא מאבדים תקווה: קים ומון נפגשו במפתיע ודנו בפסגה עם ארה"ב

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בביקור בסין. רויטרס
קים במטוסו הפרטי במהלך ביקורו בסין, החודש/רויטרס

"כולם יודעים שהם לא הולכים להתפרק מנשקם", אמר ל-NBC גורם מודיעין שקרא את הדוח, שהופץ מוקדם יותר החודש. שלושה מקורות ביטחוניים ששוחחו עם הרשת האמריקנית אישרו כי הערכת גופי הביון במדינה היא כי קים לא יסכים לוותר על הנשק הגרעיני שברשותו, המטרה המוצהרת של פגישתו המתוכננת עם טראמפ. לדבריהם, מחברי הדוח הציעו להציב יעד מציאותי יותר במגעים עם פיונגיאנג: השבת תכנית הגרעין כמה שלבים לאחור, וביטול התפתחויות טכנולוגיות שהושגו בתקופה האחרונה. אולם, לא ברור אם יעד זה יהיה מקובל על טראמפ או על בנות בריתה של ארצות הברית באזור.

עוד באותו נושא

דיווח: גנרל צפון קוריאני בכיר יצא לפגישות בארה"ב

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ בוושינגטון, 25 במאי 2018. רויטרס
הראה נכונות לדיאלוג עם קים ב-2016. טראמפ/רויטרס

הדיווח מראה כי קים מחפש מחווה כלשהי להציג בפני הנשיא האמריקני שנודע כחובב מזון מהיר והמבורגרים בפרט. הרעיון אינו מקרי: בשנת 2016, במהלך עצרת קמפיין, אמר טראמפ כי יסכים לשוחח עם קים, על אף שההצהרה התקבלה בהפתעה. "זה נקרא לפתוח דיאלוג, אין בזה שום דבר רע. לא הייתי הולך לשם, אבל הייתי מקבל אותו פה", אמר אז.

טראמפ סייג את דבריו והוסיף כי "לא הייתי עורך לכבודו ארוחת ערב רשמית כמו שאנחנו עושים עבור סין וכל אלה ששודדים אותנו ואנחנו עורכים לכבודם ארוחת ערב שכמוה מעולם לא ראיתם. אנחנו לא צריכים ארוחות ערב רשמיות בכלל, אנחנו צריכים לאכול המבורגרים מסביב לשולחן הדיונים ולשכוח מארוחות הערב הרשמיות שעולות הון".

הדוח מצביע על כך שהמטרה הריאלית למפגש יכולה להיות לעצור את המשך ההתחמשות הצפון קוריאנית בנשק גרעיני. "אם קוריאה הצפונית לא תסכים להצהרת סיכום שתציין פירוז מנשק גרעיני, כולל פיקוח בינלאומי, אני לא חושב שנגיע יותר מדי רחוק", אמר כריס היל, לשעבר שגריר ארצות הברית בקוריאה הדרומית לרשת MSNBC. עוד מצוין בדוח, כי ארצות הברית יכולה להציע לקוריאה הצפונית עזרה במספר תחומים כדי לעודד אותה להתפרק מנשקה, בדגש על תחום החקלאות.

מסעדת המבורגרים בפיונגיאנג, בירת קוריאה הצפונית ב-2009. AP
מסעדת המבורגרים בפיונגיאנג, ב-2009/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully