וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים לפסגה: גורמים אמריקניים הגיעו לשיחות בצפון קוריאה

27.5.2018 / 23:40

הדיונים מתקיימים כחלק מהמאמצים לאפשר את פגישת טראמפ וקים, למרות ההכרזה על ביטול הפסגה. טראמפ: "מאמין שצפון קוריאה יכולה להיות כלכלה מוצלחת. קים מסכים איתי"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (ראשון) כי צוות אמריקני הגיע לקוריאה הצפונית כחלק מההכנות לקיום פסגה בינו לבין קים ג'ונג און. "אני מאמין בכנות לשקוריאה הצפונית יש פוטנציאל נהדר והיא יכולה להיות כלכלה מוצלחת", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "קים מסכים איתי על כך. זה יקרה!".

מוקדם יותר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי גורמים אמריקניים הגיעו למדינה המבודדת כדי לקיים שיחות הכנה, על אף שעדיין לא ברור אם הפסגה בין טראמפ לקים אכן תצא לפועל.

בדיווח, שהתבסס על גורם המעורה בהכנות, נאמר כי שגריר ארצות הברית לשעבר בקוריאה הדרומית סאנג קים זומן מתפקידו הנוכחי בפיליפינים כדי להוביל את ההכנות. אליו הצטרפה אליסון הוקר, חברת המועצה לביטחון לאומי המתמחה בקוריאה. הם נפגשו עם צ'ו סון ווי, סגן שר החוץ הצפון קוריאני, והדיונים צפויים להימשך גם מחר ובשלישי. אלו מתמקדים בתכנית הגרעין של פיונגיאנג.

הפסגה ההיסטורית אמורה הייתה להתקיים ב-12 ביוני בסינגפור, אך טראמפ הודיע על ביטולה ביום חמישי בעקבות "עוינות מופגנת" מצדו של קים ושל משטרו. בפיונגיאנג זעמו על תרגיל צבאי משותף לארצות הברית ולקוריאה הדרומית וכן על אמירותיהם של בכירי הממשל האמריקני, שלפיהן המודל המועדף לפירוקה מנשק גרעיני הוא כמו זה של לוב.

לקריאה נוספת על הפסגה ההיסטורית
טראמפ וקים הביעו אופטימיות לקראת הפסגה: "התכנון לא השתנה"
לא מאבדים תקווה: קים ומון נפגשו במפתיע ודנו בפסגה עם ארה"ב

שליט קוריאה הצפונית קים מול נשיא ארה"ב טראמפ. רויטרס
סינגפור עוד מחכה להם. קים וטראמפ/רויטרס

למרות זאת, מאז המכתב ששלח טראמפ לקים, בקוריאה הצפונית השמיעו טון מפויס יותר ואמרו כי הם עדיין מוכנים למשא ומתן. הם אף הכריזו כי השלימו את פירוק אתר הניסויים בפונגי-רי, שאליו הוזמנו גם כתבים זרים מהמערב. ואולם, לא התאפשרה הגעתם של מומחי נשק, כפי שהתחייבה בתחילה פיונגיאנג.

במהלך היממה האחרונה, הביעו שני המנהיגים את נכונותם להיפגש. "אנחנו בוחנים את ה-12 ביוני בסינגפור, זה לא השתנה. נראה מה יקרה", אמר הלילה טראמפ. "זה נראה כאילו שזה הולך היטב. יש פגישות בעודנו מדברים במיקום מסוים, לא רחוק מדי מכאן, שלא אנקוב בשמו".

לדברי טראמפ, "יש הרבה רצון טוב. הרבה אנשים רוצים לראות אם זה יכול לקרות והאם ניתן לפרז את חצי האי הקוריאני. אם זה יקרה, זה יהיה נהדר לכל העולם. הרבה אנשים עובדים על זה. זה זז בצורה טובה". בנוגע למגעים המתנהלים מאחורי הקלעים הוא הוסיף כי "השיחות הולכות ממש טוב".

בבית הלבן אמרו אתמול כי צוות הכנה לקראת השיחות יגיע לסינגפור במהלך סוף השבוע, כמתוכנן.

עוד באותו נושא

האם הפסגה בין טראמפ לקים תתקיים אחרי הכול? אורן נהרי עושה סדר

לכתבה המלאה
נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין ומנהיג הצפון קים ג'ונג און בפגישת פתע באזור המפורז, 26 במאי 2018. לשכת נשיא קוריאה הדרומית, אתר רשמי
פגישה שנייה בתוך כחודש. קים ומון, אתמול/אתר רשמי, לשכת נשיא קוריאה הדרומית

במקביל, הודיעה סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית כי קים הביע בפני נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין את "רצונו המחודש" לקיים את הפסגה עם טראמפ. בנוסף לכך, השניים הסכימו לקיים שיחות ב-1 ביוני ולזרז את הצעדים ליישום פירוקו של חצי האי הקוריאני מגרעין.

מהסוכנות הממלכתית של המדינה הקומוניסטית נמסר כי מנהיגי המדינות, שנפגשו אתמול במפתיע באזור הגבול המפורז, הגיעו ל"הסכמה משביעת רצון" וכי הם הביעו את "עמדתם לגבי הצורך במאמצים משותפים לפירוק מגרעין".

מון אישר במסיבת עיתונאים בסיאול כי קים חזר בפניו על מחויבותו לפסגה עם טראמפ ולפירוק "מלא" של חצי האי הקוריאני מגרעין. ואולם, המונח המעורפל הוא אחד מסלעי המחלוקת בין וושינגטון לפיונגיאנג וגם מון לא הסכים לפרט מה זה אומר בפועל. הוא צוטט בסוכנות הידיעות "יונהאפ" כשהוא מייחל לך שהפסגה תתקיים כמתוכנן.

(עדכון ראשון: 16:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully