וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו טיל מונחה למטרה": היחידה שמתסכלת את המפגינים בעזה נחשפת

22.5.2018 / 15:06

טכנולוגים ומהנדסים מיחידת "מטמון" נענו לדרישה מהשטח לתת מענה נגד מתפרעים, עפיפוני התבערה והצמיגים הבוערים. בעזרת צי רחפנים שפותחו, נהדפים המפגינים הרחק מהגדר והעפיפונים מייורטים עוד בשטח הרצועה. "הצלחנו לתת תשובות בשטח", אמר קצין ביחידה

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

לאחר שבועות רבים של הפגנות אלימות והצתות בגבול רצועת עזה, בצה"ל חושפים את האנשים שנותנים מענה לאיומים החדשים שצצו במציאות המתוחה של הדרום. יחידת "מטמון" בפיקודו של קצין בדרגת אלוף-משנה וכוללת מאות טכנולוגים, עתודאים, מהנדסים, אקדמאים, שני דוקטורים, פועלת בשגרה לסייע בפתרונות טכנולוגים מתוחכמים לפעילות ביטחון שוטף אך גם למבצעים מיוחדים. מעיין אנשי Q של ג'ימס בונד שהפתרונות שהם מפתחים קרובים לעתים למדע בדיוני. הפעם הם קיבלו פנייה ממפקדי אוגדת עזה לסייע להתמודדות עם הפגנות ההמון על גבול הרצועה ולפתח אמצעי אל-הרג שיטפלו במפגינים עוד לפני שהם מגיעים לקרבת הגדר.

"הגענו מהר מאוד למסקנה שהמענה הוא אווירי בלבד, בגובה הקרוב מאוד לקרקע", אמר קצין בכיר מהיחידה בשיחה עם וואלה! NEWS. "סיימנו לפתח ולהעמיד פתרונות כמה שבועות לפני יום הנכבה".

עוד בוואלה! NEWS:
בפעם השלישית השבוע: אבו מאזן פונה לבית חולים; סובל מחום גבוה
תקרית חמורה במשלחת צה"ל לאושוויץ: חניך הניף שלט - "גם לכם היה חלק"
פיגועים, הרג משת"פים ומחבלים: עזה של שנת 1971 מראה שדבר לא השתנה

יחידת מטמון לפיתחו אמצעים ורחפנים נגד המפגינים בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
רחפן של יחידת "מטמון" בגבול הרצועה, בשבוע שעבר/דובר צה"ל

אחד האמצעים הראשונים שהועברו מהמעבדה לשטח היה רחפן שכונה "ים של דמעות". רחפן אזרחי שחובר אליו מתקן שמאפשר למפעיל להטיל רימוני גז מדמיע בעומק השטח במיקוד שיבחר מפקד הגדוד. מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק שבחן את הרחפן בשטח אישר לממן את הפרויקט כדי לסייע לכוחות. כך למעשה הצליחו כוחות צה"ל להטיל גז מדמיע על המפגינים עוד בשלבי ההתארגנות באזור המאהלים ולא חיכו שיגיעו לגדר המערכת.

הרחפן השני פותח על ידי מפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) משרד הביטחון ויחידת "מטמון" והוא כונה "שוקו ולחמניה". הרחפן הטיל שקיות עם חומר מסריח (דומה לחומר שמתיז ה"בואש" א.ב) במטרה לפגוע במפגינים ולצנן את ההתלהבות כבר בשלב הראשוני של ההפגנה.

עוד באותו נושא

רחפן ה"שוקו" שמטיל שקיות סירחון: הסיוט של המפגינים ברצועת עזה

לכתבה המלאה
יחידת מטמון לפיתחו אמצעים ורחפנים נגד המפגינים בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
אני היחידה לצד אחד הרחפנים שפותחו/דובר צה"ל

הבקשה השנייה שהגיע מהשטח אל יחידת מטמון כללה מענה מידי לטיפול בעפיפוני תבערה שמעיפים הפלסטינים, מעלים אותם לגובה רב ומשחררים אותם אל הצד הישראלי תוך ניצול כיווני הרוח. העפיפונים הציתו את שדות החקלאים בנגב המערבי וגרמו לנזקים של מיליוני שקלים כבר בשלב הראשוני של ההפגנות. הרחפן כונה "שקל וחצי", ובאמצעות פעולה פשוטה הוא תפס את העפיפון באוויר.

הרחפן הרביעי הוא "רייסר", רחפן לצילום מרוצים שעף במהירות שעולה על מאה קמ"ש, מתנגש בעפיפון או בבלון שנושא חומר בערה ומפיל אותו אל הקרקע. "רחפני ה'רייסר' הצליחו להפיל 250 עפיפונים ובלונים", הסביר הקצין הבכיר מיחידת מטמון והוסיף, "הפעלת הרחפן דורשת מיומנות גבוהה מאוד. לשם כך נעזרנו בקצין מחיל הים שמתמחה ברחפנים והוא סייע לנו לגייס למילואים מומחים מהאזרחות להפעלת הרחפנים. מפעיל מיומן הופך את הרחפן כמו טיל מונחה אל המטרה".

יחידת מטמון לפיתחו אמצעים ורחפנים נגד המפגינים בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
"הפעלת הרחפן דורשת מיומנות גבוהה מאוד". רחפן בגבול הרצועה, בשבוע שעבר/דובר צה"ל

הקצין הבכיר התגאה ביכולת שהציגה יחידת מטמון במתן מענה טכנולוגי לאוגדה שלמה ובמהירות, "לקחנו מערכות אזרחיות בעלויות נמוכת, שילבנו פתרונות שלנו והצלחנו לתת תשובות בשטח. הפלסטינים ירו על הרחפנים וניסו להפיל אותם. הם הצליחו במקרה אחד. לקחנו את זה בחשבון. אין פה נפילת סודות. זה כלי אזרחי".

הבקשה הנוספת שהועלתה בדחיפות מהשטח כללה מענה להתמודדות עם הבערת הצמיגים על ידי המפגינים הפלסטינים מהם עלה עשן סמיך שנדד לעמדות הצלפים ושאר הלוחמים שפעלו על גבול עזה. "הסבירו לנו שהלוחמים נושמים עשן שחור מהצמיגים וגז מדמיע וזה פוגע בריאותית ותפקודית בכוחות. נתנו תוך זמן קצר מענה טכנולוגי על ידי מערכת נשימה לאורך זמן ומגן לעיניים. במיוחד לצלפים".

יחידת מטמון לפיתחו אמצעים ורחפנים נגד המפגינים בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
צלף מדגים שימוש במערכת הנשימה שפותחה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully