וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקרית חמורה במשלחת צה"ל לאושוויץ: חניך הניף שלט - "גם לכם היה חלק"

20.5.2018 / 21:43

במהלך ביקור קורס מ"פים-מג"דים במחנה ההשמדה, הצטלמו חניכים לתמונה משותפת - כשאחד מהם, משרת במילואים, הוציא לפתע דף ועליו הכיתוב בפולנית. החניך אותר והודה במעשה, והוא צפוי לטיפול משמעתי. דובר צה"ל: "האירוע יטופל במישור הפיקודי"

תקרית חמורה בביקור קורס מ"פים-מג"דים באושוויץ: כחלק ממסע לפולין שהתקיים במסגרת הקורס הצה"לי ביום חמישי האחרון, הצטלמו חניכי הצוות - כאשר אחד מהם הוציא לפתע דף שעליו נכתב בפולנית "גם לכם היה חלק". מאבטחים פולנים במחנה דיווחו על כך להנהלת המוזיאון ולמשלחת הישראלית. החניך אותר והודה במעשה וצפוי לטיפול משמעתי.

התקרית מתרחשת ברקע סערת החוק הפולני שעדיין נותנת את אותותיה עד לימים אלה, וחודש לאחר שצמרת הביטחון הרמטכ"ל גדי איינזקוט ראש המוסד יוסי כהן ראש השב"כ נדב ארגמן, ונשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין צעדו במסגרת "במצעד החיים" ממחנה אושוויץ למחנה אושוויץ-בירקנאו.

מצעד החיים בפולין, 12 באפריל 2018. רויטרס
תקרית חריגה במשלחת קורס צבאי למחנה. מצעד החיים בפולין, השנה/רויטרס

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך ביקור משלחת של קורס מ"פים-מג"דים במחנה ההשמדה אושוויץ, כחלק מהמסע לפולין שהתקיים ביום חמישי האחרון, הצטלם צוות של מקורס מפקדי הפלוגות תמונה צוותית.

אחד מחניכי הצוות, אשר נמצא בשירות מילואים, הוציא על דעת עצמו כתובת על דף מאולתר בה נכתב בפולנית "גם לכם היה חלק". האבטחה של מחנה אושוויץ איתר את השלט ודיווח על כך להנהלת המוזיאון. מנהלת המשלחת קיבלה את הדיווח, החניך אותר והודה במעשיו. מפקד הקורס שוחח עם החניך והעמיד אותו על חומרת המעשה. החניך יטופל משמעתית בימים הקרובים.

נציין כי מדובר באירוע חמור שנוגד את ערכי הצבא ואת מהות
משלחות "עדים במדים". האירוע יטופל במישור הפיקודי. בצה"ל רואים בחשיבות רבה את לימוד השואה וימשיכו לחנך את חיילי וקציני צה"ל למורשת השואה גם באמצעות משלחות עדים במדים.

מצעד החיים בפולין, 12 באפריל 2018. רויטרס
מצעד החיים, אפריל פולין/רויטרס

מדי שנה מתקיימים כ-12 מסעות בהובלתה של יחידת "עדים במדים" בחיל החינוך והנוער. הפנייה להשתתפות במסע מתבצעת באמצעות גורמי הסגל ביחידות לאחר המלצת המפקדים. המשלחת מורכבת מ-190 מפקדים בסדיר ובמילואים מכלל החיילות והמערכים בצה"ל וכן מנציגי משפחות שכולות.

השלט הבעייתי הונף ברקע חוק השואה הפולני שקובע כי עונש של עד שלוש שנות מאסר למי שייחס "אחריות או שיתוף פעולה של האומה או של המדינה הפולים לפשעים בוצעו על ידי הרייך השלישי הגרמני". החוק, שגרם לקרע בין ממשלת ישראל לפולין פרץ לתודעה הבינלאומית בחודש ינואר, ערב יום השואה הבינלאומי, כאשר הפרלמנט הפולני אישר איסור על שימוש במונחים כגון "מחנות השמדה פולניים". כמו כן נאסר לטעון כי פולין ביצעה "פשעים אחרים נגד האנושות השלום ופשעי מלחמה". כמו כן, עונש דומה יוטל גם על מי שמתאר את מחנות ההשמדה הנאציים כפולניים. החוק תקף למקומיים ולזרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully