וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחפן ה"שוקו" שמטיל שקיות סירחון: הסיוט של המפגינים ברצועת עזה

16.5.2018 / 16:03

בהפגנות בשבועות האחרונים נאלץ צה"ל לחשוב על מגוון פתרונות, ועושה שימוש ברחפן המטיל שקיות עם "מי בואש" על המפגינים. גורמי צבא בפיקוד הדרום: "לא ממתינים שיפרצו את הגדר - מקדימים תרופה למכה"

צילום: דוברות משרד הבטחון, עריכה: יוסי אלטר

בחודשיים האחרונים מפעיל צה"ל לא מעט כלי טיס ורחפנים מסוגים שונים כדי להתמודד עם ההפגנות האלימות לאורך גבול רצועת עזה. במשרד הביטחון ובצה"ל עסוקים בפיתוח וברכש של אמצעי אל-הרג לקראת הפגנות המוניות גם בעתיד. רחפן מסוג חדש נחשף היום (רביעי) המופעל על ידי חיילים במרחב החטיבה הדרומית כשהוא חוזר מגיחה במרחב הפלסטיני, ומטיל שקיות עם "מי בואש" - חומר נוזלי בעל ריח רע שנועד להרחיק מפגינים.

לדברי גורמי צבא בפיקוד הדרום, הכוחות בשטח לא ממתינים שההמון הפלסטיני יתפרץ על גדר המערכת אלא "מקדימים תרופה למכה". הפיקוד הבכיר בוחן את המצב בשטח, בודק צילומים בזמן אמת ובהתאם מאשר באופן פרטני הטלת גז מדמיע באמצעות רחפנים על מוקדים אלימים בעומק השטח. לדברי הגורמים, על הקבוצות האלימות שכוללות עשרות מפגינים שמסתערים על הגדר מפקדים פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שמסיתים את ההמון ומנחים אותו כיצד לפעול כדי להגיע אל הגדר ולפרוץ אותה.

עוד בנושא:
המבוי הסתום של חמאס: סינוואר נבהל מהפצצות צה"ל והרגיע את השטח
הרוג שני בעימותים ברצועת עזה; צה"ל: 24 מההרוגים אתמול - מחבלים
חמאס במסר לצה"ל: נרגיע את האלימות בתמורה להפחתת התקיפות

רחפן צה"לי מפזר גז מדמיע על מפגינים בעזה, 15 במאי 2018. רויטרס
רחפן של צה"ל מפזר גז מדמיע על מפגינים ברצועה, אתמול/רויטרס

"רחפן שוקו", שנקרא כךבשל השקיות עם הריח המצחין, פותח על ידי מפא"ת ובשיתוף עם תעשייה ביטחונית ישראלית, במיוחד עבור אירועי השבוע הנוכחי - ובראשים יום הנכבה. מהנדסי מפא"ת החלו לעבוד על הפיתוח, שנותן מענה לא אלים לפיזור הפרות סדר, החל מתום חג הפסח.

השבוע החל הרחפן שוקו את "שירותו הצבאי" בגזרת רצועת עזה, כשפעילותו הוגדרה כמוצלחת ויעלה מאוד. בעזרת הפיתוח החדש, כוחות צה"ל לא נדרשים להגיע לנקודה קרובה לגבול - כשכל הפעילות נעשית מהאוויר ועל ידי הכוחות הקרקעיים ובהחלטת המפקד בשטח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
רחפן חדש של צה"ל הפועל בגבול הרצועה, מאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
רחפן חדש של צה"ל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

בתוך כך, בחודשיים האחרונים התמודד צה"ל, לא בהצלחה מרובה, עם תופעת העפיפונים הבוערים שהציתו את שדות ויערות הנגב המערבי. העפיפונים הופרחו מהצד הפלסטיני כשהם נושאים רשת עם גחל בוער, בקבוק תבערה, או במקרים חריגים מטען מאולתר, וכך בקלות הצליחו בסיוע הרוח לגרום לשריפות. החקלאים מחו והטילו ביקורת חריפה על צה"ל תוך דרישה שיימצא פתרון לתופעה המתרחבת. צוותי כיבוי אש, הכוללים ניידות ואופנועים בעלי ציוד מיוחד, נערכו במוקדי השריפות והתכוננו להגיע במהירות לשריפות. בסיוע כלים הנדסיים וקציר מוקדם של שדות החיטה נרשמו הצלחות, אך הן לא הספיקו ומתקפת העפיפונים התרחבה. בחלק מהמקומות איימה האש להתפשט ליישובים ולפגוע בבריאות האזרחים כתוצאה מהעשן הסמיך. החיפוש אחר מענה טכנולוגי נמשך.

ביום שישי שעבר בוצע לראשונה שימוש מוצלח בפתרון הטכנולוגי נגד העפיפונים, שהצליח להוריד בהפגנות באותו היום 40 מהם. מדובר בכלי טיס זעיר שפותח במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון ובצה"ל. במהלך השבוע שעבר בוצעו שני ניסויים. באחד מהם הוא הוריד חמישה עפיפונים ובשני הוריד שבעה. שלשום הרחיב חמאס את השימוש בעפיפונים בוערים והעיף מאות כאלה לעבר הצד הישראלי. חיילי צה"ל מנגד ביצעו שימוש נרחב בכלי טיס זעירים והצליחו להפיל 150 עפיפונים לאורך הגבול, 60 מהם בחטיבה הדרומית בפיקודו של אלוף משנה קובי הלר. כלי הטיס הזעירים פועלים בשילוב תצפיות שיודעות לזהות את העפיפונים כבר במרחב השטח הפלסטיני. מפעיל כלי הטיס הזעיר מכוון אותו לעבר העפיפון, מתנגש בו ומסיט אותו ממסלולו תוך כדי שהוא חותך את החוט שנושא אמצעי הצתה.

מפגינים בעזה נמלטים מגז מדמיע, 15 במאי 2018. רויטרס
מפגינים נמלטים מגז מדמיע, אתמול ברצועה/רויטרס

בימים האחרונים החלו הפלסטינים להפריח בלוני הליום נושאי גחלים בוערים ובקבוקי תבערה, במטרה להצית שטחים בצד הישראלי. בשלב זה טרם נמצא פתרון טכנולוגי לבלוני ההליום, שאותו קשה לזהות.

דובר צה"ל סירב להתייחס.

עפיפון תבערה בשטח, ליד קיבוץ נחל עוז, 14 במאי 2018. שי מכלוף
החקלאים מתחו ביקורת על צה"ל. עפיפון תבערה בנגב המערבי/שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully