וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג שני בעימותים ברצועת עזה; צה"ל: 24 מההרוגים אתמול - מחבלים

חשודים פלסטינים ניסו לחדור לישראל מצפון הרצועה ונעצרו. כ-4,000 מפרי סדר מתקהלים בחמישה מוקדים לאורך רצועת עזה ומתעמתים עם צה"ל. הפרות סדר פרצו גם באיו"ש ב-14 מוקדים. צה"ל: "24 מההרוגים אתמול - מחבלים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מתיחות בגבול הרצועה | עדכונים אחרונים:

* מאות פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה, יותר מאלף מתעמתים עם כוחות הביטחון בגדה
* שני הרוגים בעימותים בגבול הרצועה, עשרות נפגעים מירי ומחנק
* בלגיה תזמן את שגרירת ישראל בעקבות האירועים בעזה
* צה"ל: לפחות 24 מההרוגים אתמול - מחבלי ג'יהאד וחמאס
* טורקיה הודיע חכי תגרש את שגריר ישראל, ישראל הודיע לקונסול הטורקי לשוב לאנקרה

לפחות 24 מההרוגים בעימותים אתמול (שני) בגבול הרצועה הם מחבלים שעסקו בטרור בשורות חמאס והג'יהאד האסלאמי - כך אומרים היום בצה"ל ובשב"כ. מקורות בפיקוד דרום אמרו היום (חמאס מנסה ליצור משבר הומניטרי בעזה וכי בשל ההרס הרב שנגרם לתשתיות מעבר כרם שלום לא ניתן להעביר לרצועה גז ודלק וכי הדבר יימשך עד לשיקום המעבר.

בשעות הצהריים התחדשו העימותים האלימים בגבול הרצועה, ומשרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי מפגין אחד נהרג ועוד עשרות נפצעו. סמוך לנחל עוז פרצה דליקה, זאת ככל הנראה בשל עפיפון תבעה שהועף משטח הרצועה. הפרות סדר החלו גם ב-18 מוקדים בגדה המערבית, וכוחות הביטחון פועלים באמצעים לפיזור הפגנות.

במהלך היום, עלה מספר הפלסטינים שנהרגו בעימותים בגבול הרצועה ל-61, לאחר ששניים מהפצועים מתו בבית החולים. בערי הגדה הושבתו מערכת החינוך, משרדי הממשלה והתחבורה הציבורית והדגל הורד לחצי התורן מעל מבני ממשל. גורמים במערכת הביטחון העריכו כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא יאפשרו להפגנות להידרדר ולהגיע ליישובים ישראלים. בתוך כך, משלחת רופאים הכוללת נוירוכירורגים ואורטופדים תצא היום באישור מערכת הביטחון מהגדה המערבית לרצועת עזה כדי לסייע בטיפול בכ-2,700 הפצועים מההפגנות.

עוד בוואלה! NEWS:
40,000 זו רק ההתחלה: ישראל עלתה על מסלול ישיר למלחמה עם חמאס
חמאס: "להבעיר את השטח בתגובה לפשעים בעזה, ירושלים - קו אדום"
חמש מטרות בעומק הרצועה: תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה

הפגנה בגבול רצ"ע לרגל יום הנכבה 15 במאי 2018. ראובן קסטרו
ירי גז אל עבר מפגינים באזור גדר המערכת ברצועת עזה/ראובן קסטרו

משעות הבוקר קיימו נציגי המעבר שיחות עם נציגי הרשות הפלסטינית ודנו בנזקים שנגרמו במהלך הצתתו ביום שישי האחרון למסופי הסחורות ולצינורות הגז והדלק במקום. גורם בפיקוד העריך כי סגירת המעבר תשליך על הפעלת תחנות הכוח ברצועה ועל אספקת החשמל לתושבים.

בשל החלטת חמאס שלא לאפשר הכנסת סחורות לעזה ייתכן מאוד שהיום תתאפשר כניסתן של חמש משאיות בלבד, המובילות תרופות. לדברי מקורות בפיקוד דרום סוחרים פלסטינים קיבלו איומים לבל ינסו לשתף פעולה עם הצד הישראלי על מנת להעביר מזון, אחרת לא יוכלו בעתיד להעביר סחורות במעבר.

בעקבות האירועים בעזה וביהודה ושומרון, טורקיה עדכנה את שגריר ישראל כי בכוונתה לגרשו מארצה. מוקדם יותר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בנאום שנשא בלונדון כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם". בהודעת משרד החוץ הטורקי נמסר כי גם השגריר בוושינגטון נקרא להתייעצות. ראש הממשלה נתניהו תקף את ארדואן: "אין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר". בשעות הערב זימנה בלגיה את שגרירת ישראל בעקבות האירועים. מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון חירום בנושא.

הפגנה ברמאללה לציון יום הנכבה 15 במאי 2018. רויטרס
מפגינים מיידים זיקוקים באזור רמאללה, היום/רויטרס

במהלך העימותים אתמול נפצעו 2,770 בגבול הרצועה, שפרצו במחאה על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, שהושלמה בטקס חגיגי בבירה. זה היה היום הקטלני ביותר בעזה מאז מבצע "צוק איתן" בשנת 2014.

עימותים אלימים בעזה - עדכונים שוטפים

20:00 - הלילה קיבל צה"ל שורה של מסרים מחמאס כי בתמורה להרגעת השטח הוא מבקש להרגיע את היקף התגובות.

19:55 - פלסטיני נהרג בעימותים עם כוחות צה"ל ברצועת עזה. מדובר בהרוג השני בעימותים היום.

19:36 - כ-4,000 מפגינים פלסטינים אלימים מצויים בחמישה מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה ומתעמתים עם כוחות צה"ל שמגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. באיו"ש מתקיימים 14 מוקדי הפרות סדר בהם משתתפים כ-700 מפגינים.

19:10 - בתגובה לגירוש שגריר ישראל בטורקיה: ישראל מגרשת את הקונסול הטורקי.

19:02 - כוח צה"ל עצר חשודים סמוך לגדר המערכת שניסו לחדור לשטח ישראל בחסות הפרת סדר אלימה שנערכת בצפון הרצועה. החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון.

18:40 - ישראל פועלת להעביר סיוע הומניטארי לרצועת עזה באמצעות שש משאיות עם ציוד רפואי דרך מעבר כרם שלום, בתיאום המתפ"ש ובאמצעות מת"ק עזה.

18:30 - נשיא טורקיה השתלח בראש הממשלה נתניהו על דבריו כי לא יילמד את ישראל מוסר ואמר כי ישראל היא מדינת אפרטהייד. "יש לנתניהו דם של פלסטינים על הידיים. רוצה שיעור במוסר? קרא את עשרת הדיברות".

18:15 כשלוש מאות מפגינים באום אל פחם בעקבות קריאת ועדת המעקב של ערביי ישראל למחאה על האלימות בעזה. בהפגנה משתתפים גם ח"כים מהרשימה המשותפת.

18:10 המועצה האזורית אשכול הודיעה לתושביה כי ההיערכות הצבאית המוגברת לאורך גבול עזה תימשך גם בימים הקרובים. "שגרת החיים במועצה נמשכת, יש להישמע להנחיות במקרים של הצתת שריפות".

17:19 מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון חירום בעקבות האירועים בעזה. שגרירת פולין ביקשה בפתח הדיון לקום לדקת דומיה לזכר ההרוגים אתמול, "וגם לזכר ההרוגים הישראלים בסכסוך שנמשך זמן רב מדי".

17:02 בלגיה תזמן את שגרירת ישראל לשיחה בעקבות העימותים בעזה.

16:49 פלסטיני בן 51 נהרג היום מירי של צה"ל מזרחית לאל בוריג' בגבול רצועת עזה.

16:03 - צה"ל: לפחות 24 מההרוגים בעימותים בגבול עזה אתמול הם מחבלי חמאס וג'יהאד שעסקו בעבר בטרור.

15:48 על רקע האירועים בעזה ויו"ש: טורקיה זימנה את השגריר הטורקי לשיחה ועדכנה אותו כי תגרש אותו מהמדינה.

שריפה בנחל עוז, 15 במאי 2018. ראובן קסטרו
שריפה פרצה באזור נחל עוז, היום/ראובן קסטרו

15:03 שריפה פרצה סמוך לסוללת כיפת ברזל במערב הנגב, באזור רצועת עזה. צוותי כיבוי אש שהוקפצו למקום מנעו מהשריפה להתקרב לכלים וממשיכים לפעול כדי לכבותה. כמה חיילים שנפגעו משאיפת עשן קיבלו במקום טיפול רפואי מידי כוח של אוגדת עזה. שדה קוצים סמוך למקום נשרף כליל.

עד ראייה לשריפה סיפר כי האש פרצה בפתאומיות והוסיף כי "הרוח עזרה לה לשרוף שדה שלם". לדבריו, "המוצב מוקף בסוללות עפר וזה עזר לעצור את האש אבל מהעשן נפגעו כמה חיילים. לא ברור ממה נגרמה האש".

14:52 ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כינתה את האלימות בעזה "הרסנית לתהליך השלום". מיי אמרה כי ממשלתה "מודאגת מאוד מרמת האלימות. מספר ההרוגים והפצועים הם טרגיים".

14:42 הסהר האדום הפלסטיני דיווח על 46 פצועים בעימותים באזור בית לחם.

שריפת סוללת כיפת ברזל בגבול רצועת עזה, 15 במאי 2018. ראובן קסטרו
שריפה במתחם סוללת כיפת ברזל בגבול עזה, היום/ראובן קסטרו

14:40 משרד הפנים הפלסטיני פרסם תמונות של עשרה אנשי מנגנוני הביטחון בעזה שנהרגו בהפגנות על הגדר אתמול.

14:13 בצה"ל מדווחים על עשרה מוקדים של הפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון, בהם יותר מאלף משתתפים. עד כה דווח על שלושה פצועים מאש צה"ל.

14:08 דובר צה"ל בשפה הערבית רב-סרן אביחי אדרעי הטיל ספק בדיווח על מות התינוקת משאיפת גז. "ספק בסיסי באמינות הודעת משרד הבריאות של חמאס אודות מות התינוקת ברצועת עזה משאיפת גז מדמיע. יש בידינו מספר עדויות שמטילות ספק באמינות ההודעה", כתב בחשבון הטוויטר הרשמי שלו.

שריפת סוללת כיפת ברזל בגבול רצועת עזה, 15 במאי 2018. ראובן קסטרו
שריפה במתחם סוללת כיפת ברזל/ראובן קסטרו
תמונות של עשרה אנשי כוחות הביטחון בעזה בין ההרוגים במהומות בגבול רצועת עזה שפרסם משרד הפנים הפלסטינ, 15 במאי 2018. משרד הפנים הפלסטיני, מערכת וואלה!
תמונות אנשי כוחות הביטחון בעזה שנהרגו בהפגנות אתמול/מערכת וואלה!, משרד הפנים הפלסטיני

13:47 ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וכינה אותו "בין התומכים הגדולים של חמאס". לדבריו, "אין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר".

13:13 עפיפון תבערה שנחת בשדה באזור נחל עוז גרם לשריפה.

12:41 ברשת "קודס" דווח על ירי גז מדמיע אל עבר מפגינים בבית לחם.

12:39 צעיר פלסטיני נפצע מירי חי של צה"ל בעימותים באזור באב א-זאוויה בחברון.

12:33 משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על פצוע נוסף שמת מפצעיו, טלאל מטר בן 16. מניין ההרוגים עלה ל-61.

12:10 ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים קרא למדינות מוסלמיות "לבחון את קשריהן עם ישראל".

12:07 השר יואב גלנט אמר בכנס "ישראל דיפנס" כי חמאס לקח בשבי שני מיליון איש וכינה את הארגון "מלאך המוות של תושבי רצועת עזה החפים מפשע". לדבריו, חמאס "לוקח נשים וילדים לקו האש מתוך כוונה שהם יפגעו וזה יעורר פרובוקציות בינלאומיות". הוא הוסיף כי "מצב הומניטרי משופר בעזה הוא אינטרס ביטחוני ישראלי" וכי על ישראל "לפעול בהתאם".

מפקד החטיבה הצפונית ברצועת עזה, אבי רוזנפלד במהלך סיור בגבול הרצועה 15 במאי 2018. ראובן קסטרו
קציני צה"ל ורכזי ביטחון ביישובים סמוכי הגדר בוחנים את אזור ההפגנה, היום/ראובן קסטרו

12:02 סגן ראש ממשלת אירלנד סימון קובני זימן לשיחת נזיפה את שגריר ישראל בדבלין זאב בוקר. על פי הודעת משרד החוץ במדינה "אירלנד מודאגת מפציעתם של עובדי רפואה בהפגנות אתמול". בהודעה צוין עוד כי ארגון הבריאות העולמי דיווח על 211 עובדי צוותי רפואה שנפצעו במהלך הגשת טיפול לנפגעים בהפגנות באזור הגדר, בהם 189 ששאפו גז מדמיע.

11:54 במזרח ירושלים הוכרזה שביתה במערכת החינוך ובחנויות המקומיות. הערב בשעה 18:00 צפויה הפגנה בשער שכם בעיר העתיקה.

11:44 התינוקת שנהרגה משאיפת גז היא לילה אנואר גנדור, בת שמונה חודשים - כך דווח בכלי תקשורת פלסטינים.

11:11 משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי מפגין נוסף שנפגע אתמול מת מפצעיו. בכך עלה מניין ההרוגים ל-60.

10:50 ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) אמר במשדר וואלה! NEWS כי ההפגנה אתמול "הייתה מצב של דוד הפלסטיני מול גוליית הישראלי". זחאלקה כינה את אירועי אתמול "אחד הימים הקשים שידענו" ושב וטען כי ההפגנה של תושבי עזה לא הייתה אלימה.

לדבריו, "נהרגו 59 פלסטינים ולא נהרג אף ישראלי, נפצעו 2,000 פלסטינים ואף ישראלי, נורו עשרות אלפי יריות לעזה ואף לא אחת לישראל - ואומרים שהיו הפגנות אלימות". הוא הוסיף כי יש לפתוח בחקירה בינלאומית של האירועים בגבול ישראל-עזה וכינה את הירי "פשע מלחמה", בטענה כי לא נשקפה כל סכנה לחיילים במקום.

על ההפגנה נגד פתיחת השגרירות בירושלים אתמול שבה השתתף אמר ח"כ זחאלקה כי השוטרים במקום "התנהגו כמו חמומי מוח". לדבריו, תקיפת המפגינים - בהם הוא עצמו שנדחף ונפל לקרקע - רק נתנה הד לסיקור ההפגנה. הוא הוסיף כי יגיש תלונות למחלקה לחקירות שוטרים בעקבות האלימות נגד המפגינים.

ליברמן בתגובה על ההפגנות

כוח מג"ב במהלך עימותים באזור רמאללה, 15 במאי 2018. רויטרס
כוח מג"ב באזור רמאללה, היום/רויטרס

10:37 דובר צה"ל הודיע כי התרעת "צבע אדום" שנשמעה ביישובי אשכול הייתה אזעקת שווא.

10:33 עשרות משאיות מזון נתקעו במעבר כרם שלום לאחר שמפעיליו הפלסטינים הודיעו כי לא יבצעו העברת סחורות. זאת, על אף הצהרות משרד הביטחון וצה"ל על פתיחת המעבר.

10:26 התרעת "צבע אדום" נשמעה באזור המועצה האזורית אשכול.

גבול עזה. -, מערכת וואלה! NEWS
גבול עזה באזור צפון הרצועה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, -

10:05 בעיר רמאללה משרדי הממשלה סגורים למעט הסהר האדום ובתי החולים. שווקים, עסקים, מפעלים ותחבורה ציבורית שובתים גם כן. כמו כן, גם בבתי הספר ובאוניברסיטת ביר זית יש שביתה כללית. דגלי פלסטין במשרדים הממשלתיים הורדו לחצי התורן.

9:13 במערכת הביטחון תגברו כוחות ברחבי הגדה מחשש לפיגועים או הפרות סדר גדולות. גם בירושלים נשמרת כוננות גבוהה. המשטרה מתגברת כוחות ויותר מאלף שוטרים פרוסים ברחבי העיר.

8:55 ועדת המעקב של ערביי ישראל החליטה לקיים שביתת מחאה ביום רביעי ולארגן הערב שלוש הפגנות. השביתה תכלול את בתי הספר, השירותים הציבוריים, רשויות מקומיות ועוד.

מפגין פלסטיני באזור רמאללה, 15 במאי 2018. רויטרס
מפגין פלסטיני באזור רמאללה, היום/רויטרס

7:30 משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי בין ההרוגים אתמול בהפגנות באזור הגדר גם תינוקת בת שמונה חודשים ששאפה גז מדמיע. ההודעה על מותה הביאה את מניין ההרוגים ל-59.

7:25 מעבר כרם שלום ייפתח הבוקר בשעה 8:00 להעברת סחורות בלבד. על פי הנחיות משרד הביטחון יועברו סחורות שאינן מוצבות על משטחים אך לא יועברו דלקים ותערובות, בשל הנזקים שנגרמו למסועים במעבר בעקבות הצתתו ביום שישי.

01:00 דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית: ארצות הברית דחתה קריאה לחקירה עצמאית באו"ם בנושא האירועים בעזה.

00:08 משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי מניין ההרוגים בהפגנות בגבול הרצועה עלה ל-58. 2,771 בני אדם נפגעו.

23:29 שר הביטחון אביגדור ליברמן אישר את המלצת צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף כמיל אבו רוקון לפתיחתו מחדש של מעבר כרם שלום.

תיעוד: ירי רימוני גז אל עבר צוות של אל-ג'זירה (מתוך טוויטר)

התינוקת שנהרגה משאיפת עשן מההפגנות בגבול רצ"ע. -, מערכת וואלה! NEWS
התינוקת הפלסטינית שנטען כי מתה משאיפת גז מדמיע/מערכת וואלה! NEWS, -

23:11 עבדאללה מלך ירדן הזהיר בשיחה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "להעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים יהיו השלכות מסוכנות על היציבות ועל הביטחון במזרח התיכון. הדבר יעורר התנגדות בקרב מוסלמים ונוצרים".

22:46 טורקיה הודיעה כי תחזיר להתייעצות את השגריר בישראל. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם".

21:28 האו"ם הביע דאגה מההסלמה בעזה, וקרא לישראל לרסן את כוחה ואת השימוש בירי חי. מנגד, אמרו בארגון כי לחמאס ומנהיגי המחאה יש אחריות למנוע אלימות ופרובוקציות.

21:21 הבית הלבן גינה את חמאס: לישראל יש את הזכות להגן על עצמה

21:10 מניין ההרוגים במהומות עלה ל-55, מתוכם 7 מתחת לגיל 18.

(עדכון ראשון: 6:30)

כוחות צה"ל ליד קיבוץ מפלסים, 14 במאי 218. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול הרצועה, אתמול/רויטרס
עימותים בגבול רצועת עזה. רויטרס, רויטרס
ההפגנות אתמול/רויטרס, רויטרס
עימותים בגבול רצועת עזה. רויטרס, רויטרס
גבול רצועת עזה, אתמול/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully