וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40,000 זו רק ההתחלה: ישראל עלתה על מסלול ישיר למלחמה עם חמאס

14.5.2018 / 23:22

הפגנת הענק של חמאס עם רבבות המשתתפים ועשרות ההרוגים עשויה לשמש ככלי לשלהוב ההמון, למרות שהארגון מעולם לא היה מרוסן יותר בצעדיו נגד ישראל. אך אם בירושלים לא ינקטו יוזמה להסדרה, בחמאס עלולים להגיב בירי רקטות - ובהידרדרות שתהפוך את העורף לחזית

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

פיקוד הדרום בפיקוד אלוף איל זמיר מנע היום (שני) מעשרות אלפי פלסטינים לחצות את הגבול לישראל, אך על כך יש לומר שהניתוח הצליח אך החולה עומד למות. חמאס יצא בשנה האחרונה באין ברירה למהלך של פיוס מול הרשות הפלסטינית. הוא היה מוכן לוותר על נכסים, בתנאי שישמר את שלטונו, וכשהבין שהארגון בסכנה, הסכים לוותר גם על השלטון, אך לשמור על הנשק.

חמאס הצהיר כי לא יסכים לפרק את הזרוע הצבאית וחלם על מתווה חיזבאללה בלבנון - ארגון בתוך מדינה. גם זה לא הלך, ובמצב של אין מוצא פנה בתחכום להסיט את הביקורת של הציבור בעזה ממנו לעבר ישראל והרשות הפלסטינית באמצעות הפגנות בגבול הרצועה החל מליל הסדר.

עוד בוואלה! NEWS:
55 הרוגים ו-2,410 נפגעים בעימותים בעזה; צה"ל תקף ברצועה
חמש מטרות בעומק הרצועה: תיעוד תקיפת חיל האוויר בעזה
עקב המהומות בגבול עזה: טורקיה תחזיר את השגריר בישראל

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במחאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. רויטרס
הפגנות בגבול רצועת עזה/רויטרס

חמאס הניח את כל יהבו על המחאה, והביא להפגנות הענק, כשהשיא היה בהשתתפות 40 אלף מפגינים היום. קצינים בכירים בצה"ל הביעו דאגה וטענו כי הנוכחות הנרחבת משקפת את הלחץ שמפעיל חמאס על הציבור, אך גם את פני המצוקה הגדולה ברצועה.

חמאס לא ירה כדור אחד מאז "צוק איתן". הוא מורתע מאוד מעוצמתו של צה"ל כפי שפגש בפעם האחרונה במבצע, ומבין היטב כי במערכה הבאה הוא עשוי לאבד את שלטונו ולהביא לריסוק ארגונו. מאז קיץ 2014 הוא עסוק בסיכול טרור נגד ישראל מתוך אינטרס להתעצם ולבסס שלטון. כך, למרות המצוקה ברחוב הפלסטיני, החליט להעביר את תקציביו אל הזרוע הצבאית ואל בניית נכסים צבאיים כמנהרות, מפקדות, בונקרים וכדומה, בזמן שאחוזי האבטלה מזמן חצו את ה-40%.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

המכה הקשה שחטף חמאס

חמאס חטף מכה קשה בחודשים האחרונים ממנה הוא מתקשה להתרומם. אבו מאזן החליט להטיל סנקציות על ממשלת חמאס ולעצור מימון לחשמל ולקצץ משכורות לעשרות אלפי פקידים. ארצות הברית קיצצה לאונר"א תקציב, ובתי ספר רבים וגני ילדים ברצועה לא יקבלו מימון, משפחות הפליטים לא יקבלו מזון ועשרות אלפי בלי מקצוע בסוכנות הסיוע של האו"ם יפוטרו. למרות התקציב שהזרוע הצבאית מקבלת מאיראן, הוחלט בארגון על קיצוץ בפרויקטים.

אבו מאזן דורש מחמאס את כל הרצועה או כלום, אך חמאס מתבצר בעמדתו שלא להתפרק מנשקו. בשלב זה הוא מבודד - טורקיה לא מסייעת, גם קטאר לא ממהרת לממן את הוצאות הארגון שמשקיע במנהרות ולא באזרחים, וכדי לתקצב את הרצועה צריך מיליארד דולר בשנה.

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במחאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. רויטרס
הפגנות בגבול/רויטרס

חמאס חושש ממלחמה עם ישראל ולכן בחר במחאה מעורבבת בטרור עממי כדי לכפות הסדרה חדשה שתוציא אותו מהמשבר אליו נקלע בשנה האחרונה. חמאס מבחינתו מחפש לפרוץ את "המצור". עבר שבוע ועברו ושבועיים, וככל שחלף הזמן נדמה שחמאס לא משיג הישגים, למעט הסיקור התקשורתי שהחזיר את הבעיה הפלסטינית לקדמת הזירה התקשורתית הבינלאומית. בפועל חמאס לא הצליח להפוך את 55 ההרוגים היום למנוף לחץ, ולכן המשיך בהפקת ההפגנות.

בצה"ל נערכו להפגנה, ונקבע כי שימוש בטנקים ומסוקי קרב ייעשה רק בתגובה לעליית מדרגה. גם יצירת משבר בדמות החרפת התגובות נשקלה, ולבסוף הוחלט לוותר עליה מחשש שהתגובה תכלול שיגורי רקטות,.

להפגנה היום היו אמורים להגיע 100 אלףנ פלסטינים, אך הגיעו פחות מ-40 אלף. ך הנתון הקשה שצה"ל לא הסביר עד כה כולל יותר מחמישים הרוגים פלסטינים בחצי היממה מאש צה"ל. לא ברור אם זה הציבור הפלסטיני שהתעייף, אזהרות ואיומי צה"ל שלא להגיע לגבול מחשש שיפגעו או הייאוש שגרמו לחמאס לא לשבור שיא בהיקף המשתתפים בהפגנות.

החשש: אחרי ההלוויות יתקיימו הפגנות שייצאו מכלל שליטה

גם הלילה הוא אתגר עבור כוחות צה"ל שפזורים בשכבות במרחב הגבול אך מחר הוא יום חדש. חמאס עשוי לחדש את ההפגנות ואף לנקוט באלימות קשה יותר או במקרה קיצוני לקדם פיגועים. עוד בצה"ל חוששים כי אחרי ההלוויות של עשרות ההרוגים שלבטח יכללו דרשות מסיתות, יתקיימו הפגנות שייצאו מכלל שליטה במתווה של כולם יודעים איך זה מתחילים ולא את יודעים כיצד זה יסתיים שהמון משולהב מוסת וכואב על מות ההרוגים ירוץ לכיוון הגדר ויממש פיגועים.

צה"ל נערך ברחפנים והטיל כבר בשעות הבוקר גז מדמיע בעומק השטח לשבש את ההפגנות. כוחות צה"ל קיבלו הנחיות ברורות כיצד לפתוח באש - המסר היה שיש לפעול באופן מושכל. מפקדי גדודים קיבלו החלטות בשטח לפי מדיניות מוכתבת מראש. ולפחות בדיונים הפנימיים בצבא הוגדר הצלף כאמצעי אל-הרג, שאמור לפגוע בדיוק רב בפלג גוף תחתון כדי לא להרוג.

עימותים בגבול רצועת עזה. רויטרס, רויטרס
העימותים בגבול הרצועה/רויטרס, רויטרס

את 50 ההרוגים צה"ל עוד יידרש להסביר והחמאס יעשו ממנו מטעמים כדי לשלהב המון נוסף ברצועת עזה, בניסיון להצית את איו"ש ובזירה הבינלאומית אף עד אז לחמאס יש בעיות מורכבות יותר. בעיית החשמל לא נפתרה בעקבות הפגנות, גם לא בעיית המשכורות ולא בעיית המים ולכן נראה שישראל הולכת להתנגשות מול חמאס. למלחמה של ממש. כשחמאס יבין כי אף אחד לא מעוניין במתווה סביר לפשרה, הוא עשוי לצאת למהלך מלחמתי.

פיקוד הדרום הביא את חמאס לנקודת שפל הנמוכה ביותר מאז השתלט על עזה. הוא לא התעצם מאז "צוק איתן", וכשצבר אמצעי לחימה במערכים שונים הוא לא עבר את ההיקף שהיה לו בקיץ 2014. חמאס מרוסן מאי פעם, ולמרות התקיפות שלשום נגד מנהרה שנחפרה לכיוון מעבר ארז והתקיפות היום, הארגון לא מגיב לכך. למה? כי הוא חושש מעימות שיביא לאיבוד שלטונו.

עימותים בגבול רצועת עזה. רויטרס, רויטרס
מפגינים בגבול/רויטרס, רויטרס

בנוסף, הוא כיום מוכן לשתות מים מאוד מרים ולו בלבד לשמר את כוחו. הוא מוכן להתפשר על נקודות קריטיות ולו רק להשאיר את נשקו. זה הזמן בו ישראל צריכה לנקוט יוזמה ולהניח מתווה שיהיה לו מאוד קשה לסרב לו. זה באמת הדיון הגדול. הרי רצועת עזה כנראה לעד תהיה מונחת על צווארה של ישראל ואם אפשר למנוע מלחמה אז ראוי לעשות כן.

זו הזדמנות פז להסדרה. אחרת, ייתכן שנראה את חמאס מגיב ברקטות וגורר את ישראל לתגובות חריפות. כך, בעוד עד כה העורף לא היה מעורב במהומות, בהידרדרות נוספת עשוי העורף להפוך לחזית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully