וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב המהומות בגבול עזה: טורקיה תחזיר את השגריר בישראל

לאחר ש-58 פלסטינים נהרגו בעימותים עם צה"ל אמר ארדואן כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם". דרום אפריקה הודיעה על מהלך דומה. באנקרה מסרו כי גם השגריר בארה"ב יוחזר. עבדאללה מלך ירדן: "העברת השגרירות תגרור השלכות חמורות"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

טורקיה הודיעה אמש (שני) כי תחזיר את שגרירה בישראל בעקבות המהומות שפרצו אתמול בגבול רצועת עזה בהם נהרגו 58 פלסטינים מאש צה"ל. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בנאום שנשא בלונדון כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם". בהודעת משרד החוץ הטורקי נמסר כי גם השגריר בוושינגטון נקרא להתייעצות.

ממשלת טורקיה הכריזה על שלושה ימי אבל ועל כינוס ארגון המדינות האסלאמיות ביום שישי. ממשרד החוץ נמסר כי טרם התקבלה הודעה רשמית, ועל כן לא נמסרה התייחסות בשלב זה.

דרום אפריקה הודיעה אמש גם כן על החזרת השגריר להתייעצות. ממשלת דרום אפריקה גינתה בחריפות את "התוקפנות האלימה שהפעיל צה"ל בגבול עזה נגד מפגינים שלווים שמחו על העברתה הפרובוקטיבית של שגרירות ארצות הברית לירושלים". בהודעת משרד החוץ של דרום אפריקה נכתב כי "ההתקפה נגמרה במותם של עשרות ובפציעתם של אזרחים רבים. לאור המתקפה הישראלית, הוחלט להחזיר את השגריר סיסה נגומבנה".

במשרד החוץ אישרו שקיבלו הודעה על זימונו של שגריר דרום אפריקה להתייעצויות, שייצא הלילה מישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס: "להבעיר את השטח בתגובה לפשעים בעזה, ירושלים - קו אדום"
נסראללה טוען: 55 טילים שוגרו מסוריה לישראל בשבוע שעבר

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. רויטרס
עימותים ברצועת עזה, אתמול/רויטרס

עבדאללה מלך ירדן הזהיר אתמול בשיחה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "להעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים יהיו השלכות מסוכנות על היציבות ועל הביטחון במזרח התיכון. הדבר יעורר התנגדות בקרב מוסלמים ונוצרים".

ארמון האליזה הוציא הודעה ולפיה מקרון מגנה את האלימות של כוחות הביטחון נגד המפגינים בעזה ומביע שוב את התנגדותו להעברת השגרירות האמריקנית לצרפת.

עוד באותו נושא

55 הרוגים ו-2,410 נפגעים בעימותים בעזה; צה"ל תקף ברצועה

לכתבה המלאה
הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במחאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. רויטרס
עימותים ברצועת עזה, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר מסרה טורקיה כי החלטתה של ארצות הברית להעביר את שגרירותה בישראל לירושלים עודדה את ישראל להרוג עשרות פלסטינים במהלך ההפגנות ברצועת עזה. בהודעת משרד החוץ. עוד נאמר כי העברת השגרירות, שנחכה הערב בטקס רשמי, מתעלמת מזכויותיהם של הפלסטינים.

משרד החוץ הגרמני מסר אתמול כי לישראל קיימת הזכות להגן על עצמה, אך עליה לעשות זאת באופן מידתי. עוד נמסר כי יש לאפשר את קיום הזכות למחאה שקטה ושלווה.

נציב זכויות האדם של האו"ם זייד ראאד אל-חוסיין אמר כי התוקפנות הישראלית נגד פלסטינים ברצועת עזה צריכה להיפסק. את דבריו כתב אל-חוסיין בחשבון הטוויטר שלו וציין כי הקהילה הבינלאומית צריכה להביא את האחראים לדין. גם מצרים גינתה את ישראל על "הפגיעה המכוונת" בפלסטינים ברצועת עזה. משרד החוץ בקהיר הזהיר מפני "השלכות שליליות" לתגובה של צה"ל להפגנות.

נשיא טורקיה ארדואן במכון מחקר בלונדון, בריטניה, 14 במאי 2018. רויטרס
"ישראח היא מדינת טרור". ארדואן, אמש/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים אמש התייעצות ביטחונית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, המפכ"ל רוני אלשיך וראש המל"ל מאיר בן שבת. נתניהו ציין כי "הפעולה הנחושה של צה"ל וכוחות הביטחון מנעה פריצה לגבולות ישראל. צה"ל, השב"כ והמשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים לכל תרחיש".

משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי 58 איש נהרגו ויותר מ-2,700 פלסטינים נפגעו בעימותים בין כוחות צה"ל. זה היה היום הקטלני ביותר בעזה מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014.

לפי צה"ל, לפחות 40 אלף פלסטינים הפגינו ב-13 מוקדים לאורך הגדר, והשתמשו באמצעים אלימים. עוד נמסר כי שלושה מחבלים שניסו להניח מטען על הגדר באזור רפיח נורו ונהרגו. חיל האוויר תקף לפחות שבע עמדות של חמאס, כולל חמש מטרות במחנה אימונים בצפון הרצועה.

(עדכון ראשון: 21:31)

הפגנת פלסטינים בגבול הרצועה במחאה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים 14 במאי 2018. דובר צה"ל
הפרות סדר ברצועת עזה, אתמול/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully