וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שקרס בסערה: חברי דגניה א' נטעו מחדש את "ברוש המדינה"

15.5.2018 / 14:46

העץ המיתולוגי שניטע עם קום המדינה לא החזיק מעמד ברוחות העזות שפקדו את עמק הירדן לפני כמה שבועות. בטקס חגיגי יכסו ילדי הגנים את הבור באדמה ויטמנו בין שורשיו את המגילה שכתבו ותיקי הקיבוץ. "הברוש שמסמל את החיבור שלנו לאדמה ולמדינה יחזור ללבלב"

צילום: חגי אילן, עריכה: יוסי אלטר

שלושה שבועות אחרי ש"ברוש המדינה" בן 70 השנים קרס בסופה הגדולה שהשתוללה בעמק הירדן, הגיעו אתמול (שני) חברי קיבוץ דגניה א' למקום שבו עמד הברוש הזקוף ובבור ממנו נעקרו שורשיו, ונטעו ברוש חדש וצעיר. "ברוש המדינה הוא מסמליה של דגניה, הוא חלק מהמורשת והוא חלק מנוף המקום. לרגע אחד לא היה ספק שבמקום הברוש הוותיק ניטע ברוש חדש", אמר כינר נתן, חבר הקיבוץ וחבר ב"ועדת הברוש".

"ברוש המדינה" ניטע על ידי חברי דגניה א'. באותו זמן התנהלה מלחמת יום העצמאות, ובין הקרבות ניטע העץ, בתקופה שבין החלטת האו"ם על חלוקת המדינה להכרזה על עצמאותה. הברוש ניטע על ידי מייסדי דגניה בחלקה הצפוני של אם הקבוצות והקיבוצים, מול מוצא הירדן מכנרת. טקס הנטיעה נפתח אז בשירת התקווה ש"השרתה חגיגיות והדגישה את חשיבות השעה", כך על פי נוכחים באירוע. יעקב פלמוני נשא דברים על נטיעת העץ, "הוא החדיר בכל הנוכחים את האחריות לגורל 'הנטע החדש', שגורל השתרשותו וגידולו יסמלו את גורלנו אנו", הוסיפו.

עוד בוואלה! NEWS:
40,000 זו רק ההתחלה: ישראל עלתה על מסלול ישיר למלחמה עם חמאס
המתווה לחוק משכורות מחבלים: חצי מהכספים יקוזז באופן אוטומטי
צעיר בן 25 חשוד שדקר את הוריו בזכרון יעקב

הברוש שנפל בדגניה. דורון לוי, מערכת וואלה! NEWS
"ברוש המדינה" שקרס בדגניה/מערכת וואלה! NEWS, דורון לוי

בנטיעה הוטמנה בין שורשי העץ מגילה בה נכתב על שובו של העם ועל המחויבות להיות נאמנים למדינה שצפויה לקום בקרוב. "והיה העץ הזה לאות אמוץ הברית בינינו ובין ארצנו ולהשרשת אמונתנו אומן, כי קום תקום עתה המדינה העברית, אשר אך צדק וחסד ישרו בה תמיד, וקבצה לתוכה את שארית עמנו, והשיבה לו את כל כוחו והדרו, והייתה למשגב עז לגאון ישראל ותפארתו עדי עד", כך נכתב במגילה.

העץ הפך אחד מסמליה של דגניה א'. בכל שנה, יוצאת תהלוכה מהברוש במעבר בין יום הזיכרון ליום העצמאות. התהלוכה החלה עם הקראת המגילה שהוטמנה בשורשי העץ. לאחר מכן מעבירים ותיקי הקיבוץ את "נס הקוממיות" לנערים. "נס הקוממיות" הוא אות, הניתן לישובים ומוסדות שנלחמו במלחמת העצמאות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
עץ הברוש והבור בו ינטע היום בדגניה א.. מועצה איזורית עמק הירדן, מערכת וואלה! NEWS
ההכנות לנטיעת העץ החדש/מערכת וואלה! NEWS, מועצה איזורית עמק הירדן

חברי הקיבוץ צעדו לשני גני זיכרון שהוקמו לזכר הנופלים בקרבות והתהלוכה מסתיימת ליד הטנק הסורי שנבלם בשערי דגניה, וסימן את הימלטות הצבא הסורי לכיוון מזרח. באופן סמלי, "ברוש המדינה" קרס בי"א באייר, בדיוק באותו היום בו נבלם הטנק הסורי בשערי דגניה, אחרי 70 שנים.

כינר אמר כי לאחר נפילת הברוש נבדקה האפשרות להציבו ולטעת אותו מחדש, אולם מומחי קק"ל פסקו שהדבר לא אפשרי. הברוש ממשיך הדרך הוא בן שנתיים וגובהו כ-2.5 מטרים.

המגילה המקורית, שנמצאה בין שורשי הברוש שנפל, תוטמן בין שורשי הברוש הצעיר והכתוב בה יקרא בפני חברי וילדי הקיבוץ. ילדי הגנים יכסו את הבור באדמה, יוקרא השיר "בגני נטעתיך" שכתבה רחל המשוררת ובסוף הטקס יושר ההמנון. "הברוש שמסמל את החיבור שלנו לאדמה ולמדינה יחזור ללבלב", אמר נתן.

מגילה שהוטמנה בשורשי עץ בדגניה בטו בשבט וקרסו לפני שבועיים. קיבוץ דגניה א, מערכת וואלה! NEWS
המגילה שהוטמנה בין שורשי העץ/מערכת וואלה! NEWS, קיבוץ דגניה א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully