וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימפריה פרסית במזרח התיכון: האיראנים ימשיכו לרדוף את מטרת העל

9.5.2018 / 17:49

סיכול התגובה של טהראן המיוחסת לצה"ל בסוריה מעידה כי המוטיבציה לפעולת תגמול איראנית לא שככה. למרות המכות שסופגים כוחותיה אחת לכמה שבועות בידי יד נעלמה, נראה כי טהראן תעדיף להתמקד בהתבססות בסוריה - מאשר לנקום בישראל

אתר רשמי

מוקדם עדיין לחגוג את מה שמסתמן כהצלחה ישראלית בסיכול "פעולת התגמול" האיראנית מאדמת סוריה. התקפת הטילים האיראנית שתוכננה לאמש לעבר ישראל אולי נמנעה באמצעות ההפצצה על הבסיס באל-כיסווה, אך ניתן לשער שמשמרות המהפכה לא אמרו את מילתם האחרונה. על פי הדיווח של המרכז הסורי לזכויות אדם לפחות 15 בני אדם נהרגו בתקיפה באל-כיסווה, בהם שמונה איראנים.

ניתן ללמוד מכך כי המוטיבציה האיראנית לנקמה לא שככה, להיפך. ראש כוח קודס, קאסם סולימאני עוד ישוב וינסה באמצעות שלוחותיו השונות בסוריה לסגור חשבון עם ישראל בצורה כזו (טילים) או אחרת (התקפה על סיור צה"ל ברמת הגולן נוסח ינואר 2015). ואולי חשוב מכך, יש לזכור שהמטרה המרכזית של איראן בסוריה אינה הנקמה בישראל, אלא ההתבססות שם, ולאיראן אין שום כוונה לעצור את ההתבססות הזו, גם לאחר לא מעט תקיפות שיוחסו לישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
מתקפת המנע בסוריה חשפה את האיראנים - ודחתה זמנית התנגשות חזיתית
צה"ל: חזרה לשגרה מלאה; תושבי רמת הגולן: בת"א צריך לדאוג יותר
12 אלף תושבים בגליל העליון ללא מיגון בבית: "מלחיץ אבל התרגלנו"

פיצוץ באזור אל-כיסווה, דמשק, סוריה, 8 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
ניתן לשער שמשמרות המהפכה לא אמרו את מילתם האחרונה. התקיפה שיוחסה לישראל באל-כיסווה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

האימפריה הפרסית רוקמת עור וגידים לנגד עינינו בין טהראן לבין הים התיכון. ואם בוחנים את מגמת ההתפשטות הזו על פני שנים, ולא בימים, אפשר להבין שסיפור הנקמה בישראל הינו לכל היותר משני באסטרטגיה האיראנית, בוודאי שלא העיקר.

והנה מה שהאיראנים יכולים להבין עד כה ממה שמסתמן מהפעולות המיוחסות לישראל בסוריה. ישראל לא תסכים לכניסה של אמצעי לחימה "שוברי שיוויון" לסוריה המיועדים לחיזבאללה או למשמרות המהפכה. לא טילים ארוכי טווח כמו הפתח 110, וגם לא מל"טים תוקפים שיחדרו לישראל ויאיימו על העליונות האווירית המוחלטת שלה. מן הסתם צריך להוסיף לרשימה הזו עוד אי אלו פריטים ברשימת "הקו האדום הישראלי": נוכחות איראנית בקרבת הגבול ברמת הגולן, או מליציות שיעיות ונוכחות של חיל אוויר איראני.

כלומר, החשש הישראלי הוא מהתבססות איראנית צבאית, אך לא בטוח כלל שהכוונה המרכזית של טהראן היא צבאית בלבד. איראן רוצה באותה מידה השפעה כלכלית ופוליטית במרחב שבו היריבה המרכזית שלה היא דווקא סעודיה. ובעוד ריאד צוברת הפסדים בשדה הקרב הפוליטי כמו בבחירות לפרלמנט בלבנון, והצבאי כמו בתימן, איראן מעמיקה את אחיזתה באזור.

עוד באותו נושא

דיווח: שמונה איראנים נהרגו בתקיפה הישראלית באזור דמשק

לכתבה המלאה
קאסם סולימני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
עוד ינסה לסגור חשבון על צה"ל. סולימאני ואנשי מיליציה שיעית בסוריה/צילום מסך, טוויטר

ואכן הסהר השיעי שמפניו הזהיר מלך ירדן עבדאללה לפני כעשור, הופך כעת למפלצת של ממש. במרחב האדיר שבין איראן לים התיכון יש כיום מסדרונות קרקעיים בהשפעה איראנית, אם לא בשליטה. טהראן תמשיך לפעול לקבל לידיה זיכיונות להפעלת חברות סלולר, לחציבת פוספטים ואולי גם לנמל ימי שיופעל בעקיפין על ידי איראן. טהראן כבר ניסתה בשנה החולפת לחכור שטח לנמל איראני מידי סוריה באזור טרטוס, אך לא נענתה בחיוב על ידי דמשק. זאת בגלל לחץ רוסי אינטנסיבי.

למרות כל האמור, צריך לזכור שמדובר כאן באיראן - מה שלא נכנס דרך הדלת ייכנס דרך החלון. כלומר, ניתן לשכור שטח בחופי הים התיכון, באמצעות חברה שפועלת עבור טהראן אך אינה שייכת רשמית לממשלה האיראנית.

תמונות שפרסמו האיראנים מהבסיס המותקף בסוריה, 11 באפריל 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
בסיס T-4 בסוריה שבו נהרגו איראנים בתקיפה שיוחסה לישראל, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, --

הסיכול האחרון מאמש המיוחס לישראל, ובעיקר ההבנה של היכולות המודיעיניות הישראליות עשויים לגרום לאיראן לשקול מחדש את אופי התגובה הרצוי או את דרך הפעולה. סולימאני וחבר מרעיו קמו הבוקר מן הסתם ושאלו את עצמם לא מעט שאלות נוקבות באשר לחדירות של כוחותיהם בסוריה למודיעין הישראלי. ייתכן שהדבר הזה יוביל להחלפת טקטיקה, אבל לא צריך לטעות. האסטרטגיה של ההתבססות האזרחית-כלכלית-פוליטית בסוריה תימשך ובמידה מסוימת גם הצבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully