וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת המנע בסוריה חשפה את האיראנים - ודחתה זמנית התנגשות חזיתית

9.5.2018 / 8:37

על פי פרסומים זרים יצא אתמול חיל האוויר למתקפה ממוקדת הרחק מהגבול, אחרי שבצעד חריג נפתחו המקלטים בצפון בהוראת הרמטכ"ל. על סף עימות, יש לזכור שישראל לא נאבקת באירוע נקמה בודד, אלא במדיניות איראנית שתכליתה הקמת צבא שלם בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: טראמפ מכריז על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן, אתמול)

על פי פרסומים זרים יצא אמש (שלישי) חיל האוויר למתקפת מנע ממוקדת הרחק מגבול ישראל, כדי לסכל שיגורי רקטות וטילים לעבר רמת הגולן. בצה"ל פעלו ככל שניתן כדי להימנע מהפחדה של הציבורי הישראלי, למרות האיומים האיראניים לנקום את מותם של שבעה פעילי משמרות המהפכה לפני יותר מחודש בבסיס T-4 שבעומק שטח סוריה. ואולם, ברגע שבו זיהה המודיעין הישראלי תנועות חשודות - על פי הפרסומים הייתה זו שיירה של מליציות שיעיות שהובילה טילים ורקטות מדמשק - לא הייתה לרמטכ"ל גדי איזנקוט ברירה אלא לאשר הודעה לציבור על פתיחת מקלטים ורענון נהלים באזור רמת הגולן.

זהו צעד חריג במיוחד, שנועד להכין את הציבור למתקפת טילים על העורף, אך גם לאותת לאיראנים, לסורים ולרוסים כי ישראל חשפה את הצעד האיראני, ואולי גם להפעיל לחץ של הרגע האחרון. מסתבר שהצעד לא מנע מהאיראנים לממש את הכוונות לתקוף את ישראל, ולכן ביצעה לכאורה ישראל מתקפת מנע. לא ברור האם היה בכוונתם לפגוע בבסיסי צה"ל או ביישובים ישראליים, אך דבר אחד ברור: הרמטכ"ל לא המתין שהטילים יגיעו למרחב האווירי הישראלי ויאיימו על ציבור שלם.

עוד בוואלה! NEWS:
צה"ל נערך לתגובה איראנית, הרשויות ברמת הגולן הונחו לפתוח מקלטים
צה"ל לקבינט: "סיכוי נמוך למלחמה יזומה נגד ישראל"
כחצי מיליארד שקלים עדיין חסרים: המחסור בהגנה על יישובי קו העימות

תקיפה בבסיס שקשור לאיראן בסוריה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק גאווה שנפגעה. התקיפה בסוריה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשאלת השאלה מדוע האיראנים מתעקשים פעם אחר פעם להוציא אל הפועל את תכנית הנקמה שלהם, למרות שהמודיעין חושף את כוונותיהם? הם הרי אמורים להוריד את הרגל מהגז ברגע שישראל מגלה בפומבית את פעילותם החשאית. לא מדובר רק בגאווה שנפגעה, בניסיון לתבוע עין תחת עין על מות אנשיה של איראן ולא רק בהשפלה בשל החדירה המודיעין שלה, אלא בעיקר במאבק ארוך ומתמשך שבכוונתה לנהל מול ישראל כדי להתבסס בסוריה ולאיים על ישראל בשגרה.

אף אחד לא רוצה לחשוב מה היה קורה אילו לאיראנים היו אמש טילים ארוכי טווח בסוריה. מבלי צורך לקדם את השיירה לעבר ישראל ייתכן שהכוח לא היה נחשף, ובלחיצת כפתור היו משוגרים טילים מדויקים לעומק ישראל. פרק זמן ההתרעה והיירוט היו קצרים מאוד ומאתגרים עד מאוד את מערכות היירוט וההתרעה של חיל האוויר.

נשיא איראן חסן רוחאני, פברואר 2018. רויטרס
תוהה כיצד תיראה מערכה ישירה. נשיא איראן רוחאני/רויטרס

לכן, חשוב להבין כי ישראל לא נאבקת באירוע בודד שכל תכליתו נקמה, אלא במדיניות איראנית ברורה שתכליתה הקמת צבא שלם בסוריה, שיהווה משקל עצום נגד ישראל ויהלך עליה אימים 24/7, 365 ימים בשנה.

ההחלטה הישראלית היא למנוע בכל מחיר את תהליך ההתבססות, גם במחיר של חיכוך מול מעצמות כמו רוסיה וארצות הברית, אלה שכרגע מביטות מהצד על התהליך שעלול לגבות קורבנות משני הצדדים. המודיעין הישראלי הפך לנשק רב עוצמה, והוא מצביע על חדירו?ת חסרת תקדים בטווחים של מאות קילומטרים מגבולות ישראל - דבר המאפשר לצה"ל לבחור מטרות. חיל האוויר בפיקודו של אלוף עמיקם נורקין מפגין, לפי הפרסומים, דיוק ועצמה באחד המרחבים העמוסים בעולם במערכות הגנה אוויריות מהמתקדמות שיש, ולמרות זאת חוזר הביתה בשלום אחרי השלמת משימתו. השילוב בין שני הגופים מעלה את יכולת ההרתעה הישראלית, וגורם ללא מעט מנהיגים, במיוחד בטהראן, לחשוב טוב כיצד להתנהל מול ישראל ומה יקרה אם תיפתח מערכה גלויה וישירה.

על כן, תגובה איראנית שישראל מנסה להשפיע עליו ולסכל אותו, בעיקר תוך מאמץ אדיר לכוון לכך שאם כבר תהיה תגובה - היא לא תגבה חיי אדם. זאת, כי המחיר שישלם הצד השני יהיה כבד מאוד, בדומה לתגובה של חמאס והג'יהאד האסלאמי העל הרג יותר מ-12 פעילים ובכירי מהזרוע הצבאית במנהרה בגבול עזה. אחרי איומים שנמשכו 30 יום תקפו ארגוני הטרור את שטח ישראל במטחי פצצות מרגמה. נזק מועט נגרם, והאירוע הסתיים ללא נפגעים בצד הישראלי.

כפי שזה נראה כרגע, לאור הנחישות האיראנית להמשיך ולהתבסס בסוריה, ישראל ואיראן נמצאות על סף התנגשות חזיתית. זה רק עניין של זמן עד שהמערכה הזו תהפוך לגלויה, אלא אם מנופי הלחץ שמפעילה ישראל תכניס למשוואה את משטרו של בשאר אבד, שלבטח נותר המום מרמת החדירו?ת המודיעינית שמפגינה ישראל בשטחו, ומטייסי חיל האוויר שמציגים יכולת מבצעית בקנה מידה עולמי לעשות במרחב האווירי שלו ככל העולם על רוחם בדיוק רב.

המדיניות הישראלית מתקבלת על הדעת וברורה למרות הסיכון. עדיף לטפל בבעיה כל עוד היא קטנה, למרות הסיכון הרב בתקופה נפיצה, ולא לחכות שהבעיה האיראנית תהיה גדולה מאוד וכמעט בלתי ניתנת לטיפול. אולי אחרי הפעולה אמש, המיוחסת לישראל, יבצעו האיראנים חישוב מסלול מחדש או ישקלו תגובה רכה. בצה"ל הרי לא היו רוצים להתמודד עם כמה זירות פעילות בו זמנית. בשבוע הבא אמור צה"ל, ובעיקר פיקוד הדרום, להתמודד עם הפגנת הענק שמארגן חמאס על גבול הרצועה, וגם שם צפויות לישראל הפתעות.

תיעוד פיצוץ באזור ג'מאריא שמערב לדמשק בירת סוריה שיוחס לתקיפה ישראלית, 5 בדצמבר 2017. צילום מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
תקיפה בסוריה, דצמבר/מערכת וואלה!, צילום מתוך טוויטר
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully