וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחצי מיליארד שקלים עדיין חסרים: המחסור בהגנה על יישובי קו העימות

8.5.2018 / 16:00

דוח מבקר המדינה מעלה כי פיקוד העורף קיבל רק 17% מהתקציב שביקש - למרות הההכרה באיום המנהרות. עוד נמצא, כי היחידה להתיישבות של משרד הביטחון מקצה כמחצית מתקציבה למיגון יישובי הצפון, שנמצאים רק במקום החמישי בסדר העדיפויות המבצעי

צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: שניר דבוש

הפרק הביטחוני בדוח של מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא עוסק בהגנת יישובים בפיקודים המרחביים השונים. בדוח נקבע כי התוכנית שגיבש פיקוד העורף בשנת 2010 אשר סיווגה את היישובים לפי רמת הסיכון, מרכיבי הביטחון הנדרשים, והתקציב הדרוש לשם כך - לא מומשה במלואה.

בשנים שחלפו מאז הושקעו סכומים נמוכים יותר מאלו שנקבעו בתוכנית, וזאת אף שלאחר מבצע צוק איתן הסכים פיקוד העורף בכך שבחלק מהיישובים נדרשים מרכיבי ביטחון נוספים לאור ההכרה באיום המנהרות. ביולי 2017 הציג פיקוד העורף לראש המטה של שר הביטחון אביגדור ליברמן את צרכיו בתחום, וביקש לשם כך תוספת תקציב של 473 מיליון שקלים.

מהדוח עלה כי "בתוכנית העבודה לשנת 2017 הוקצו למטרת ריענון מרכיבי ביטחון ושיקומם שישה מיליון שקלים בלבד", אלו מהווים כ-17% מהסכום הנדרש על פי תכנית פיקוד העורף משנת 2012, וכ-13% מהסכום הנדרש על פי ההערכות העדכניות.

מבקר המדינה, הדוח השנתי: לכל הכתבות - לחצו כאן

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מביקורו בעוטף עזה עם אלוף פיקוד הדרום, אייל זמיר. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, משרד הביטחון
ביקורו של שר הביטחון אביגדור ליברמן בהפרות הסדר בגבול רצועת עזה, מרץ/משרד הביטחון, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתוכנית העבודה נקבע כי היקף התקציב אינו מאפשר "יכולת אמיתית להשלים את ההגנה על היישובים המאוימים". המבקר עוד ציין כי מי שאחראי לקביעת סדר העדיפויות המבצעי להשקעה במרכיבי ביטחון בסיסיים, על פיו פועל פיקוד העורף הוא אגף המבצעים בצה"ל.

אלא שפיקוד העורף אינו הגורם הרלוונטי היחיד שמשקיע תקציבים בהגנת יישובים, לצדו פועלת גם היחידה להתיישבות שכפופה לשר הביטחון והוא שקובע את סדר העדיפויות שלה.

לא פעם הומלץ כי יהיה גורם אחד שייקבע את סדרי העדיפויות בהתאם לקריטריונים ברורים. שר הביטחון לשעבר משה יעלון אימץ במרץ 2016 את ההחלטה וקבע כי תקציב החטיבה להתיישבות יוכפף לפיקוד העורף, שיקבע את סדר העדיפויות. אלא שלאחר כמה חודשים אביגדור ליברמן נכנס לתפקיד שר הביטחון וביטל את ההחלטה של קודמו.

מטעם שר הביטחון אביגדור ליברמן נמסר למבקר כי "בבסיס ההחלטה לבטל את הנחיתו של יעלון עמדו שיקולים הנוגעים לגמישות התפעולית, קביעת קריטריונים שוויוניים, יכולת איגום המשאבים והסדרת אישור תכנית עבודה". אלא שגם במקרה ששיקולים אלה מוצדקים התוצאה על פי המבקר, לא טובה. "תוכנית העבודה של היחידה להתיישבות לשנת 2017, שגובשה בהתאם להנחיות שר הביטחון אינה תואמת את הצרכים המבצעיים שהגדיר אגף המבצעים", נכתב בדוח המבקר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בעקבות חדירת המחבלים - חשש בקרב תושבי אשכול: "מפחדים להישאר בבית בערב פסח". עריכה: יוסי אלטר, מערכת וואלה! NEWS
המחבלים שחדרו לישראל מרצועת עזה, קיבוץ צאלים, מרץ/מערכת וואלה! NEWS, עריכה: יוסי אלטר

התוכנית של החטיבה להתיישבות מקצה כמחצית מסך התקציב ליישובי הצפון, שנמצאים רק במקום החמישי בסדר העדיפויות המבצעי שקבע אגף המבצעים. "משמעות הדבר היא שהמשאבים המוגבלים ממילא המוקצים להקמת מרכיבי ביטחון, אינם מופנים ליישובים שנזקקים להם ביותר על פי סדר העדיפויות המבצעי", כתב המבקר.

ממשרד הביטחון נמסר: "שר הביטחון ומשרד הביטחון רואים בחיזוק ההתיישבות באזורי קו העימות מרכיב מרכזי בחוסנה הלאומי של מדינת ישראל. משרד הביטחון וצה"ל משקיעים משאבים רבים בכל שנה בחיזוק מרכיבי הביטחון בישובים, כאשר השיקול המרכזי הוא הצורך המבצעי והביטחוני המוגדר על ידי צה"ל, באמצעות הפיקודים המרחביים ופיקוד העורף. תוכניות העבודה לשנים 2017 ו-2018 של היחידה להתיישבות ושל פיקוד העורף גובשו בתיאום מוחלט ובשקיפות מלאה בין הגופים. זאת על מנת לוודא שאין כפילויות ושסדרי העדיפויות נשמרים כפי שנקבעו והוגדרו על ידי שר הביטחון והגופים האמונים על כך. בשנתיים האחרונות חל שיפור משמעותי ביותר בכל הנוגע לתכנון, תיאום, ביצוע ובקרה של הפרויקטים השונים בתכניות העבודה. בכלל זה גובשה תכנית למרכיבי הביטחון באיו"ש, אשר הוצגה ואושרה על ידי סגן הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון והיא הוצגה למל"ל".

צה"ל: נלמד בקפידה את דוח המבקר

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל מקדם בברכה את דוח המבקר, ילמד בקפידה את ממצאיו ויפעל ליישום הליקויים. כפי שצוין בדוח, התיאום בין גופי צה"ל והקשר עם גורמי ביטחון אחרים מהווה נדבך משמעותי במרכיבי הביטחון ביישובי העימות בישראל".

"לחלק ניכר מהמלצות הביקורת ניתן מענה כבר במהלכה. צה"ל ימשיך ללמוד את הדו"ח, ולפעול לאור ההמלצות הכלולות בו. בכל הנוגע לתיאום בין הגופים הרלוונטיים בצה"ל להגנת יישובי העימות, בימים אלו מבוצעות עבודות מטה המגדירות את ממשקי העבודה וסדר העדיפויות בנושא, בהתאם להערכת המצב".

"ככלל, צה"ל מבצע התאמה של מרכיבי הביטחון לכל יישוב בהתאם לסיווגו ולאיומים הקיימים .תכנית העבודה בנושא טיפול במרכיבי הביטחון לשנת 2018 נכתבה בשיתוף היחידה להתיישבות, זאת על מנת לוודא את התיאום בין הגופים".

בכל הנוגע למעורבות הרבש"צים בביטחון יישובי העימות, בעקבות ההערות שעלו במהלך הביקורת, חודדו ההנחיות לכל כוח המגיע לתעסוקה מבצעית בנוגע למחויבותו לקיום קשר מול הרבש"ץ. צה"ל אחראי לזמן את הרבש"צים להערכות מצב תקופתיות ולעדכנם בכל נושא רלוונטי ובהתאם לאירועים.
צה"ל רואה את תפקיד הרבש"ץ כגורם משמעותי לביטחון הגזרה ועל כן, מקיים בקרה בנושא. בכל עת נמצאים פיקוד העורף והפיקודים המרחביים בקשר שוטף ומקצועי עם ראשי הרשויות המקומיות ובעלי התפקידים הביטחוניים על פי צורך ודרישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully