וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הכרעת טראמפ: המדריך להסכם הגרעין עם איראן

8.5.2018 / 10:06

נשיא ארה"ב ימסור את החלטתו הערב ב-21:00 (שעון ישראל), ועל פי הערכות צפוי להודיע על פרישה מההסכם. מה האפשרויות העומדות בפניו? מה יעלה בגורל הסנקציות על איראן? וכיצד יגיבו השותפות האחרות להסכם? השאלות החשובות סביב הסכם הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

(טראמפ מתייחס להסכם הגרעין, בשבוע שעבר)

הודעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמש כי יציג הערב (שלישי) את החלטתו בנושא הסכם הגרעין עם איראן גרמה לדריכות לקראת פרסום ההכרעה. טראמפ צפוי למסור בבית הלבן את ההחלטה בשעה 21:00 (שעון ישראל). אמש העריכו דיפלומטים אמריקניים כי הוא נוטה לפרוש מן ההסכם. מהן האפשרויות העומדות בפני הנשיא? מה קובע ההסכם? ומה יקרה ביום שאחרי?

לקריאה נוספת:
טראמפ: אודיע על החלטתי בנושא איראן היום בבית הלבן
ביטול ההסכם למען פירוק המשטר: האם ארה"ב יוזמת הסלמה מכוונת?
שר החוץ הבריטי לטראמפ: "ביטול ההסכם יפרק את האזיקים מאיראן"

על מה צפוי טראמפ להודיע?

הסכם הגרעין נחתם בשנת 2015 בין איראן והמעצמות: ארצות הברית, סין, רוסיה, צרפת, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי. בארצות הברית עבר חוק נוסף במקביל להסכם ולפיו הנשיא צריך לדווח לקונגרס מדי 90 יום האם איראן מצייתת להסכם, והאם המשך ההקלה בסנקציות על איראן שנכללות בו עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי של המדינה.

כבר באוקטובר האחרון הודיע טראמפ כי הא אינו מאשר שאיראן ממלאת "את רוח ההסכם", כדבריו. הצעד הזה לא ביטל באופן אוטומטי את השתתפותה של ארצות הברית בהסכם, ופתח דלת לקונגרס להטיל מחדש את הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית. אלא שחברי הקונגרס נמנעו מלעשות זאת.

עוד באותו נושא

טראמפ וישראל מאותתים: עימות עם איראן עכשיו - ולא בעוד עשור

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אפריל 2018. רויטרס
נוטה לפרוש. טראמפ/רויטרס

במקביל, הנשיא נדרש אחת ל-120 יום לדחות את היישום של סנקציות על הבנקים האיראנים ועל תעשיית הנפט של המדינה, מה שמכונה "סנקציות משניות". תאריך היעד הבא שבו טראמפ צריך להודיע האם הוא דוחה את יישום הסנקציות הללו הוא ה-12 במאי - שבת הקרובה.

בפעם האחרונה שהנשיא הודיע כי הוא דוחה את יישום הסנקציות, בחודש ינואר, הוא הזהיר כי זו הפעם האחרונה שהוא עושה זאת. בדברי אז הוסיף כי אם ההסכם לא יתוקן, ארצות הברית תטיל מחדש את הסנקציות במלואן. בהודעה שימסור הערב יודיע טראמפ למעשה אם החליט להטיל את אותן סנקציות, צעד משמעותי מאוד בדרך לפרישה חד-צדדית מן ההסכם.

מדוע טראמפ מוסר את החלטתו לפני המועד האחרון, ב-12 במאי?

על פי ההערכות בוושינגטון, הדבר מוכיח כי דעתו של טראמפ לא ניתנת יותר לשינוי והוא לא מעוניין להמשיך במגעים של הרגע האחרון מול מדינות אירופה. דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס נשאלה אמש אם ללחצים מצד אירופה יש השפעה על הנשיא, והשיבה: "לא קיבלנו עצות מאף אחד בנוגע לעסקה שהנשיא אמר שהיא אחת הגרועות אי פעם ואני לא רואה סיבה שנתחיל לקבל עצות בנושא כעת".

מה צפוי לקרות ביום שאחרי ההודעה?

זה לא ברור עדיין, כיוון שלא ברור מה יהיה הנוסח המדויק של הדברים שיאמר טראמפ. ג'ונתן שנצר, סגן נשיא מכון המחקר FDD בוושינגטון, אמר לוואלה! NEWS כי "אופתע מאוד אם נשמע תשובה שהיא מאה אחוז נחרצת לאחד הכיוונים".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף במסר לקראת ההכרעה על הישארות ארה"ב בהסכם הגרעין, 3 במאי 2018. צילום מסך
לא מצב של שחור או לבן. שר החוץ האיראני זריף/צילום מסך

לדברי שנצר, "ברוב המצבים הללו הזירה בדיפלומטית זו לא הודעה בינארית של שחור או לבן. לא אהיה מופתע אם תהיה פשרה כלשהי, אבל אני יודע שזה נשיא שחשוב לו מאוד למלא את הבטחות הבחירות שלו ואני יודע שהוא אוהב להראות לאנשים שמה שהוא הבטיח בקמפיין זה מה שהוא מבצע. הנושא היחיד שבו הוא לא עמד בהבטחתו בנוגע להבטחה של מדיניות החוץ הייתה השארת הכוחות באפגניסטן".

האם הסנקציות על איראן ייכנסו מיד לתוקף?

לדברי שנצר, ישנם כמה תרחישים שנעים על טווח רחב, החל מהמשך ההקלה בסנקציות בתנאי שיוטלו מגבלות נוספות על איראן; דרך הודעה של טראמפ על כוונה להטיל את הסנקציות בתאריך נקוב אם עד אז איראן לא תשנה לחלוטין את התנהלותה; ועד להודעה כי הנשיא משיב את הסנקציות באופן מידי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בבית הלבן ב-27 באפריל 2018. רויטרס
קנצלרית גרמניה מרקל לצד טראמפ, בחודש שעבר/רויטרס

"זה תלוי בטראמפ. הוא יכול להודיע שהוא מעוניין להשיב את הסנקציות בהקדם האפשרי, או בתאריך מאוחר יותר לפי החלטתו, מה שייתן למדינות והחברות שיושפעו מהמהלך להיערך לכך", הוסיף. "הוא יכול גם לומר 'אני נותן לזה קצת זמן כדי לאפשר לאירופים להמשיך בדיונים', למשל - להטיל חלק מהסנקציות כדי להראות שהוא רציני בכוונתו אך מאפשר לדיפלומטיה להמשיך לעבוד".

האם מדינות אחרות יכולות להישאר צד להסכם?

שנצר מסביר כי במקרה שיחליט טראמפ על השבת חלק מהסנקציות "המדינות האחרות יישארו בהסכם". להערכתו הן יוכלו "להמשיך בהקלה של הסנקציות מהצד שלהן, ולעשות עסקים עם איראן". הוא הוסיף כי מבחינת ההשלכות של החלטה כזו על המצב בשטח לא צפוי לקרות דבר. "אני לא חושב שאיראן תגיב מידית באופן צבאי. זו תהיה טעות אסטרטגית מצדה", פירט.

נשיא איראן חסן רוחאני בנאום תגובה להצהרת טראמפ על הסכם הגרעין. 13 באוקטובר 2017. רויטרס
אכזבה מהשלכות ההסכם על הכלכלה. נשיא איראן רוחאני/רויטרס

לדברי שנצר, "רוחאני אמר שסביר שאיראן תישאר בהסכם עם יתר המעצמות. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי העם האיראני לא מרגיש שהוא מרוויח שום דבר מהעסקה. הכלכלה עדיין במצב רע, והאנשים מפגינים על כך שהמשטר משקיע כסף בסוריה ובעזה ולא בפתרון הבעיות בתוך החברה האיראנית. יש אכזבה גם מן ההשלכות של הסכם על הכלכלה, וגם יש אכזבה מהמשטר עצמו. קשה לחזות מה יקרה באיראן בעתיד, אבל השלכה אפשרית אחת היא שאם ארצות הברית תיסוג מן ההסכם, זה יגרום לכל האיראנים להתלכד. האם זה נכון? נחכה ונראה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully