וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הבריטי לטראמפ: "ביטול ההסכם יפרק את האזיקים מאיראן"

7.5.2018 / 12:47

ג'ונסון הגיע לוושינגטון כדי לשכנע את הממשל האמריקני שלא לפרוש מעסקת הגרעין ופנה לנשיא. "יש להסכם חולשות, אך אפשר לטפל בהן", כתב במאמר דעה בניו יורק טיימס. רוחאני: "מוכנים לכל תרחיש אפשרי"

עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, קרא לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלא לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. במאמר דעה שפרסם היום (שני) בניו יורק טיימס במהלך ביקורו בוושינגטון, אמר ג'ונסון כי לעסקה אמנם יש חולשות, אך לדבריו ניתן לטפל בהן בבוא העת.

"ברגעים אלו בריטניה פועלת לצד ממשל טראמפ ובעלות בריתנו צרפת וגרמניה כדי להבטיח שהן אכן מטופלות", כתב ג'ונסון לקראת ההכרעה שיקבל טראמפ ב-12 במאי אם להמשיך בהקפאת הסנקציות על טהראן או לא. הוא דורש ממדינות אירופה החתומות על ההסכם לתקן את "הפגמים" בו, אחרת לא ימשיך בו.

ג'ונסון החל את ביקורו אתמול והוא אמור להיפגש עם סגן הנשיא מייק פנס ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, אולם לא עם טראמפ עצמו. לדברי שר החוץ הבריטי, הוא סבור ששחרור "האזיקים" שנכפו על תכנית הגרעין של איראן יועיל רק לטהראן.

עוד על הסכם הגרעין
ביטול ההסכם למען פירוק המשטר: האם ארה"ב יוזמת הסלמה מכוונת?
מקרון: אם טראמפ יפרוש מהסכם הגרעין עם איראן - עלולה לפרוץ מלחמה

נשיא ארה"ב טראמפ בשיחה עם כתבים עם המראתו מהבית הלבן, 4 במאי 2018. רויטרס
הלחץ עליו גובר. טראמפ/רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגיעו אף הם בשבועות האחרונים לוושינגטון כדי לשכנע את טראמפ להישאר בהסכם, שאותו הוא כינה "שיגעון". מקרון הזהיר כי פרישה ממנו עלולה להוביל למלחמה. בריטניה, צרפת וגרמניה נותרו מחויבות להסכם, שעליהן חתומות גם רוסיה וסין, המזהירות מפני פרישה ממנו.

עם זאת, המדינות האירופיות מסכימות כי יש לפעול לבלימת תכנית הטילים של איראן, פעילותה הגרעינית מעבר ל-2025 - אז יבוטלו חלק מהמגבלות המרכזיות - ומעורבותה במלחמות במזרח התיכון, כמו בסוריה ובתימן.

"בצומת קריטי כזה, תהיה זו טעות לפרוש מהסכם הגרעין ולהסיר את המגבלות המוטלות על איראן", כתב הדיפלומט הבריטי הבכיר. "אני מאמין שהשארת המגבלות על תכנית הגרעין של איראן תעזור גם בהתמודדות עם תוקפנותה האזורית. אני משוכנע בדבר אחד: כל אלטרנטיבה אחרת גרועה יותר. הדבר החכם ביותר לעשות יהיה לחזק את האזיקים מאשר לפרק אותם".

במקביל, שרי החוץ של צרפת וגרמניה נפגשו היום בברלין והצהירו כי ארצותיהם מחויבות להסכם הגרעין, גם במקרה של פרישה אמריקנית. לדברי שר החוץ הגרמני הייקו מאס, העולם יהיה בטוח פחות ללא ההסכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא איראן חסן רוחאני, פברואר 2018. רויטרס
איראן עשויה להישאר בהסכם ללא ארה"ב. רוחאני/רויטרס

איראן מתנגדת בכל תוקף לפתיחת ההסכם למשא ומתן מחודש. היום הזהיר שוב הנשיא חסן רוחאני כי ארצות הברית "תתחרט" אם תפרוש והדגיש כי טהראן תתנגד בתקיפות ללחץ האמריקני להגביל את השפעתה במזרח התיכון.

"אם הם רוצים לוודא שאנחנו לא רוצים לפתח פצצה גרעינית, אז אמרנו שוב ושוב שאנחנו לא רוצים ולא נרצה", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה. עם זאת, הוא הוסיף: "אם הם רוצים להחליש את איראן ולהגביל את השפעתה באזור או בעולם, נתנגד לכך בתקיפות".

רוחאני: "לא מודאגים מאמריקה"

בכירי המשטר באיראן שוללים כל ניסיון לצמצם את השפעתה הגוברת באזור המדאיגה גם את ישראל. לטענת טהראן, תכנית הטילים שלה היא למטרות הגנה בלבד ושאיפותיה הגרעיניות הן אזרחיות בלבד.

עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג בשבוע שעבר מסמכים שמהם עלה כי לאיראן הייתה גם תכנית גרעין צבאית, והוא מנסה להשתמש בהם כדי לשכנע את טראמפ לפרוש. כל ביטול של ההסכם עשוי לחזק את כוחו של המחנה השמרני על חשבונו של רוחאני מהמחנה המתון.

לדברי נשיא איראן, ארצו מתכננת לכל תרחיש אפשרי, כולל הסכם ללא ארצות הברית או קריסת ההסכם כולו. "אנחנו לא מודאגים מההחלטות המרושעות של אמריקה, אנחנו מוכנים לכל תרחיש ושום שינוי לא יקרה בחיינו בשבוע הבא", אמר רוחאני. "אם נשיג את מה שאנחנו רוצים מהסכם ללא אמריקה, אז איראן תהיה מחויבת לכך. אם לא, טהראן תמשיך בדרכה שלה".

במסגרת ההסכם, הוסרו בינואר 2016 סנקציות רבות ששיתקו את כלכלתה של איראן. היא מזהירה כי אם אלו יושתו מחדש מצדה של ארצות הברית, היא תאיץ את העשרת האורניום לרמות מתקדמות יותר מאלו שהיו בטרם נחתם ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully