וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: אם טראמפ יפרוש מהסכם הגרעין עם איראן - עלולה לפרוץ מלחמה

6.5.2018 / 14:38

נשיא צרפת הזהיר כי אם נשיא ארה"ב יחליט לחדש את הסנקציות על טהראן, "נפתח תיבת פנדורה". מקרון, שניסה לשכנע את עמיתו להישאר בעסקה, הוסיף: "לא חושב שהוא מעוניין במלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא צרפת עמנואל מקרון מזהיר מפני מלחמה אם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחליט לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. "אנחנו נפתח תיבת פנדורה, עלולה לפרוץ מלחמה", הזהיר בריאיון שפורסם היום (ראשון) במגזין הגרמני דר שפיגל. עם זאת, מקרון, שנפגש עם טראמפ בוושינגטון לפני כשבועיים כדי לשכנעו להישאר בהסכם, הוסיף: "אני לא חושב שהוא רוצה מלחמה".

טראמפ אמור להכריע עד יום שישי אם הוא ממשיך בהקפאת הסנקציות על טהראן, כפי שנקבע בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015. לפי ההערכות, הוא צפוי שלא לעשות זאת, אולם הנשיא ובכירי ממשלו הבהירו כי טרם התקבלה החלטה סופית.

מדינות אירופה החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה - דוחקות בטראמפ להישאר בו, במקביל לדיונים על הסכם חדש סביב תכנית הטילים של טהראן ומעורבותה בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון.

טהראן מתנגדת לכל שינוי בהסכם ומסרבת לדון בתכנית הטילים שלה, שלדבריה היא למטרות הגנה בלבד. היא זוכה לתמיכתו של רוסיה ושל סין, החתומות גם הן על ההסכם.

לקריאה נוספת בנושא
רוחאני: ארה"ב תתחרט אם תחליט לפרוש מהסכם הגרעין
דיווח: "קמפיין טראמפ שכר חברה ישראלית להכפשת ממשל אובמה"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל  במהלך פגישתם בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 24 באפריל 2018. רויטרס
העולם ממתין להכרעה. טראמפ ומקרון/רויטרס

הבוקר הזהיר נשיא איראן חסן רוחאני כי טהראן גיבשה תכניות תגובה אם טראמפ יחליט לבטל את הסכם הגרעין עמה, והזהיר כי וושינגטון תתחרט על כך.

"יש לנו תכניות להתנגד לכל החלטה של טראמפ על הסכם הגרעין", אמר רוחאני בנאום בעצרת בצפון-מזרח המדינה, ששודר על ידי הטלוויזיה הממלכתית. "אם ארצות הברית תעזוב את הסכם הגרעין, תהיה לה חרטה היסטורית על כך".

רוחאני הוסיף: "ניתנו הוראות לסוכנות לאנרגיה אטומית שלנו ולמגזר הכלכלי שלנו כדי להתמודד עם המזימות של אמריקה נגד ארצנו. אמריקה תעשה טעות אם היא תעזוב את הסכם הגרעין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בנימין נתניהו בנאום על הגרעין האיראני, קריה, תל אביב, 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
דוחק בטראמפ לעזוב את ההסכם ללא תיקונים. נתניהו מציג את מסמכי הגרעין/ראובן קסטרו

מי שדוחקת בארצות הברית לעזוב את הסכם הגרעין ללא שינויים בו היא ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג בשבוע שעבר מסמכים חשאיים שהושגו במבצע של המוסד ממחסן בטהראן, והם כוללים מידע על תכנית הגרעין הצבאית של הרפובליקה האסלאמית.

בוושינגטון טוענים כי זה מידע חדש שמוכיח את חוסר מהימנותה של טהראן, אולם זו טוענת כי אלו שקרים. באירופה אומרים כי המידע היה ידוע, והוא רק מחזק את הצורך בשמירה על ההסכם.

אמש דווח בגרידאן כי ממשל טראמפ שכר את שירותיה של חברת ריגול ישראלית, כדי שזו תאסוף מידע מכפיש על בכירי ממשלו של ברק אובמה, שהיו מעורבים במשא ומתן על הסכם הגרעין.

חודש מאי הנפיץ. רויטרס, עיבוד תמונה
חודש מאי הנפיץ/עיבוד תמונה, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully