וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: אודיע על החלטתי בנושא איראן היום בבית הלבן

הנשיא האמריקני צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי יודיע על החלטתו בנוגע להסכם הגרעין עם איראן היום בשעה 21:00 שעון ישראל. לקראת ההודעה ישוב נתניהו לישראל מביקורו בקפריסין, טרם ימריא לרוסיה לפגישתו עם פוטין. גורמים דיפלומטים ל"ניו יורק טיימס": טראמפ נוטה לפרוש

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (שני) באמצעות חשבון הטוויטר שלו כי ימסור היום בשעה 21:00 (שעון ישראל) את החלטתו אם להישאר או לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס נשאלה אמש בתדרוך כתבים על החלטתו של טראמפ בנושא ועל השפעת הלחץ מצד מדינות באירופה. "לא קיבלנו עצות מאף אחד בנוגע לעסקה שהנשיא אמר שהיא אחת הגרועות אי פעם ואני לא רואה למה שנתחיל לקבל עצות בנושא כעת", השיבה.

גורמים דיפלומטיים, המעורים בשיחות שקיים טראמפ עם מנהיגי אירופה, אמרו הערב ל"ניו יורק טיימס" כי נראה שהוא נוטה לפרוש מההסכם ולהטיל מחדש את הסנקציות שהוסרו במסגרתו. יחד עם זאת, הוסיפו הגורמים כי לא ברור אם טראמפ ימתן את המהלך ויאפשר למדינות אירופה להמשיך לעשות עסקים עם טהראן מבלי להסתכן בענישה.

לקריאה נוספת:
שר החוץ הבריטי לטראמפ: "ביטול ההסכם יפרק את האזיקים מאיראן"
מקרון: אם טראמפ יפרוש מהסכם הגרעין עם איראן - עלולה לפרוץ מלחמה
העשרת אורניום וערעור האזור: הכלים שיש לאיראן מול פרישה מהסכם הגרעין‎

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במדשאת הבית הלבן, 7 במאי 2018. רויטרס
יודיע על החלטתו לפני המועד הסופי. טראמפ/רויטרס

לקראת ההודעה הצפויה תקף טראמפ אחר הצהריים את שר החוץ לשעבר בממשל אובמה ג'ון קרי, על הפגישות שקיים עם מנהיגים זרים בניסיון להציל את ההסכם. הנשיא צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ארצות הברית לא צריכה את דיפלומטיית הצללים של ג'ון קרי, אשר ייתכן שאינה חוקית, בנוגע להסכם הגרעין שהמשא ומתן בעניינו נוהל בצורה רעה מאוד. הוא זה שיצר את הבלאגן מלכתחילה".

הציוץ של טראמפ מגיע אחרי שה"בוסטון גלוב" דיווח בסוף השבוע כי קרי פגש את שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, כדי לדון בדרכים להגן על הסכם הגרעין. בנוסף הוא גם שוחח עם מנהיגים זרים כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון. דוברו של קרי דחה את הדברים של טראמפ ומסר כי "העם האמריקני יהיה מעוניין בכל אפשרות שתגרום לאיראן לציית להסכם הגרעין ולמנוע מלחמה".

עוד באותו נושא

ביטול ההסכם למען פירוק המשטר: האם ארה"ב יוזמת הסלמה מכוונת?

לכתבה המלאה
צמרת הממשלה והבטחון בעצרת לכבוד צה"ל; נתניהו: "מי שמאיים עלינו ייתקל בקיר ברזל". ניב אהרונסון
ישוב לישראל לקראת הכרעת טראמפ. נתניהו, הערב/ניב אהרונסון

מוקדם יותר אתמול החליטו בלשכת ראש הממשלה לקצר את שהותו של בנימין נתניהו בקפריסין המתוכננת למחר ולחזור לישראל, בטרם המראתו ביום רביעי לרוסיה. בלשכה הסבירו שעל רקע המתיחות בצפון חשוב שראש הממשלה ישהה בחו"ל זמן קצר ככל האפשר, אך ככל הנראה ההחלטה קשורה גם ברצונו לשהות בארץ בזמן שטראמפ ימסור את הודעתו.

נתניהו אמור להיפגש היום עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין אבל אתמול נודע כי לוח הזמנים של נתניהו בקפריסין קוצר בעקבות מותה של אימו של נשיא קפריסין, כך שלמעשה הלו"ז מסתיים בשעה 15:00. למחרת, נתניהו אמור לפגוש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה בשעה 10:00 בבוקר, לכן הוחלט לשנות את הלו"ז המקורי כך שראש הממשלה יטוס מחר בקפריסין למספר שעות, יחזור לישראל ומכאן ימריא לרוסיה. בזמן שהותו בחו"ל השר יריב לוין ימלא את מקומו של ראש הממשלה ושר הביטחון אביגדור ליברמן יעמוד בראש הקבינט המדיני-ביטחוני במידת הצורך.

מנהיגים באירופה הזהירו כי פרישת טראמפ עלולה להצית מלחמה

בימים האחרונים התריעו מנהיגים בכמה מדינות וכן מזכ"ל האו"ם מפני הכרעה אמריקנית להשיב את הסנקציות שהוטלו על איראן במסגרת ההסכם - שלו שותפות גם צרפת, גרמניה, בריטניה, סין, רוסיה והאיחוד האירופי - והלכה למעשה לפרוש ממנו. המועד האחרון למסירת ההכרעה הוא בשבת הקרובה, 12 במאי.

שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון קרא אתמול לטראמפ, במאמר דעה שפרסם ב"ניו יורק טיימס" במהלך ביקורו בארצות הברית, שלא לפרוש מההסכם. ג'ונסון הכיר בכך שבהסכם ישנן חולשות מסוימות אך ציין כי ניתן לטפל בהן בבוא העת. "בריטניה פועלת לצד ממשל טראמפ ובעלות בריתנו צרפת וגרמניה כדי להבטיח שהן אכן מטופלות", הוסיף.

עוד כתב ג'ונסון כי ביטול ההסכם יביא ל"שחרור האזיקים" שנכפו על תכנית הגרעין של טהראן ורק יסייע לרפובליקה האסלאמית. אתמול אף הזהיר נשיא צרפת עמנואל מקרון בריאיון לעיתון הגרמני "דר שפיגל" כי אם יחליט טראמפ על פרישה "תפתח תיבת פנדורה ועלולה לפרוץ מלחמה".

שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, לאחר ההצבעה בבחירות המקומיות בלונדון 3 במאי 2018. -, רויטרס
"פועלים לטפל בחולשות ההסכם". ג'ונסון/רויטרס, -

נשיא איראן חסן רוחאני שב והזהיר אתמול כי ארצות הברית "תתחרט" אם תפרוש מההסכם והדגיש את התנגדותה של ארצו ללחץ האמריקני להגביל את השפעתה במזרח התיכון. "הם רוצים לוודא שאנחנו לא רוצים לפתח פצצה גרעינית. אמרנו שוב ושוב שאנחנו לא רוצים ולא נרצה", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה. אולם, הוסיף רוחאני כי "אם הם רוצים להחליש את איראן ולהגביל את השפעתה באזור או בעולם, נתנגד לכך בתקיפות".

שלשום הודיע הנשיא האיראני כי ארצו גיבשה תכנית תגובה למקרה של פרישה אמריקנית מההסכם. "יש לנו תכניות להתנגד לכל החלטה של טראמפ על הסכם הגרעין", הוסיף. "ניתנו הוראות לסוכנות לאנרגיה אטומית שלנו ולמגזר הכלכלי שלנו כדי להתמודד עם המזימות של אמריקה נגד ארצנו. אמריקה תעשה טעות אם היא תעזוב את הסכם הגרעין".

(עדכון ראשון: 22:00)

נשיא איראן חסן רוחאני, פברואר 2018. רויטרס
הזהיר מפני פרישה. רוחאני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully