וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הכרעת טראמפ על הסכם הגרעין: קרי וזריף נפגשו בניו יורק

ה"בוסטון גלוב" דיווח כי השניים נועדו פעמיים בחודשיים האחרונים, לקראת ההיערכות ליציאת ארה"ב מההסכם. על פי הדיווח שר החוץ האמריקני לשעבר שוחח עם שורת מנהיגים, בהם נשיא צרפת מקרון. קרי סירב להגיב לידיעה

הקלטה: BBC, סטילס: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ לשעבר של ארצות הברית ג'ון קרי נפגש בחודשיים האחרונים פעמיים עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ודן עמו בדרכים לשמר את הסכם הגרעין שנחתם לפני כשלוש שנים עם הרפובליקה האסלאמית - כך דווח הלילה (שבת) בעיתון "בוסטון גלוב". על פי הדיווח, השניים - שהיו בין החותמים על ההסכם ביולי 2015 - נפגשו לפני כשבועיים במטה האו"ם בניו יורק.

עוד דווח כי קרי נפגש עם שורת מנהיגים נוספים במדינות החתומות על ההסכם - שבשבוע הבא יובא לפתחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לקראת הכרעה על אישור נוסף של דחיית הסנקציות שהוטלו על איראן, בתמורה להסכמתה למהלכים שימנעו ממנה לפתח נשק גרעיני. על פי הדיווח קרי נועד עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר - שחתם על ההסכם מטעם ארצו בשנת 2015, כשכיהן כשר החוץ - וכן עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ועם נשיא צרפת המכהן עמנואל מקרון. קרי סירב להתראיין לכתבה בעיתון ולהגיב לדיווח.

לקריאה נוספת:
בעקבות חשיפת ארכיון הגרעין: משלחות מודיעין מאירופה ביקרו בישראל
מבצע גבנ"צ: האם הפשיטה על ארכיון הגרעין האיראני באמת הייתה מושלמת?
"טראמפ טרם החליט לפרוש מהסכם הגרעין"; זריף: "לא נדון בהסכם חדש"

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ומקבילו מאיראן מוחמד ג'וואד זריף בשולי עצרת האו"ם, ספטמבר 2015. AP
זריף וקרי לאחר החתימה על ההסכם, ב-2015/AP

קרי הקים לאחר חילופי הממשל בבית הלבן קבוצת מחקר שבה חברים בכירים שכיהנו תחתיו במשרד החוץ האמריקני, במטרה לקדם תמיכה בהסכם - נוכח הספקנות כלפיו בקרב ממשל טראמפ והצהרותיו בעבר של הנשיא הנוכחי על רצונו לסגת ממנו. בין היתר פרסמו חברי הקבוצה 37 מאמרי דעה בכלי תקשורת בארצות הברית, לצד מאה מאמרים בעיתון ועשרות הופעות בטלוויזיה ובתחנות רדיו, שבאמצעותם התעמתו עם ביקורת שהשמיעו פרשנים נגד ההסכם.

עוד באותו נושא

העשרת אורניום וערעור האזור: הכלים שיש לאיראן מול פרישה מהסכם הגרעין‎

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו בנאום על הגרעין האיראני, קריה, תל אביב, 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו מציג את "הארכיון האטומי", השבוע/ראובן קסטרו

השבוע העיר קרי שבחשיפת "הארכיון האטומי" שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בקריה לא היה כל מידע חדש. בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף כי "המידע שראש הממשלה נתניהו הציג היה הסיבה שבגינה העולם התאחד כדי להגיע להסכם במטרה לעצור את האיום האמיתי שנשקף מאיראן".

קרי הוסיף כי "ההסכם עובד" והזכיר בדבריו גילוי דעת של בכירים במערכת הביטחון בישראל שפורסם לפני כשבוע בעד ההסכם. "כדאי לזכור שבראשית שנות ה-2000 - התקופה שמוזכרת במידע שנחשף - לעולם לא הייתה יכולת לפקח על תכנית הגרעין של איראן. הצנטריפוגות המשיכו להסתובב מדי חודש והקהילה הבינלאומית לא הייתה מאוחדת כפי שהיא כיום ולא היה שום משא ומתן", הוסיף. "כל זה השתנה עם הסכם הגרעין. אם הוא יבוטל נחזור למצב הקודם כבר למחרת".

מתוך חשבון הטוויטר של ג'ון קרי:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully