וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טראמפ טרם החליט לפרוש מהסכם הגרעין"; זריף: "לא נדון בהסכם חדש"

בסרטון שפרסם ביוטיוב נראה זריף מסביר את עמדת ארצו בנושא ההסכם עם המעצמות, ברקע הכרעת ארה"ב על הישארות או פרישה ממנו. בכירים אמריקניים: טראמפ נוטה לפרוש מההסכם, ייתכן שיעשה זאת באופן חלקי

הקלטה: BBC, סטילס: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף קרא היום (חמישי) לממשל האמריקני שלא לפרוש מהסכם הגרעין. "המסר של איראן הוא שישנה רק דרך אחת להתקדם בנושא, עמידה של ארצות הברית בתנאי ההסכם", כתב זריף בחשבון הטוויטר הרשמי שלו. לדבריו, ארצו לא תהיה מוכנה לשאת ולתת על הסכם חדש או לתקן את הקיים.

זריף העלה סרטון לאתר "יוטיוב" שבו הסביר את עמדת ארצו במשך כחמש דקות. לדבריו, ארצות הברית "הפרה שוב ושוב את ההסכם", בעיקר באמצעות כפייה על מדינות אחרות למנוע מהשבת פעילות עסקית של חברות בתחומיהן לאיראן. "אני מבקש להבהיר אחת ולתמיד ובאופן חד-משמעי, לא נסכים להפקיד את ביטחוננו בידי אחרים ולא נסכים לשאת ולתת על הסכם שיישמנו עד כה מתוך כוונה כנה או להוסיף לו סעיפים", הוסיף.

לקריאה נוספת:
אחרי חשיפת הארכיון האיראני: משלחות מאירופה יגיעו לישראל
הבית הלבן: "המסמכים האיראניים מספקים מידע חדש ומשכנע"
מקרון ופוטין שוחחו: "יש לשמור על הסכם הגרעין עם איראן"

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף במסר לקראת ההכרעה על הישארות ארה"ב בהסכם הגרעין, 3 במאי 2018. צילום מסך
מסר מאיים. זריף/צילום מסך

לדברי זריף, "בימים הקרובים תצטרך ארצות הברית אם היא מתכוונת לעמוד בהתחייבויותיה. איראן עומדת איתנה מול ניסיונות בריונות נואלים כלפיה. אם ארצות הברית תמשיך להפר את ההסכם או אם תפרוש ממנו לחלוטין אנחנו נשתמש בזכותנו להגיב באופן שבו נבחר לעשות זאת".

עוד הוסיף שר החוץ האיראני כי "איומים ושקרים לא יועילו לארצות הברית בהשגת הסכם חדש. בייחוד כשהיא אינה מכבדת את ההסכם שכבר חתמה עליו". זריף התייחס בדבריו גם לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת השבוע בבסיס הקריה בתל אביב, שבו הציג מסמכים מ"ארכיון הגרעין" של איראן.

לדבריו, "הניסיון להסתמך על האשמות מגוחכות הממחזרות מידע בן יותר מעשור שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כבר דנה בהן כדי לבטל את ההסכם לא שיטה באיש". את דבריו חתם זריף באיום מרומז לפיו, "מוטב לארצות הברית להתחיל סוף סוף לכבד את מחויבותה להסכם, אחרת היא - והיא לבדה - תישא באחריות להשלכות לאי עמידה בו".

עוד באותו נושא

מזכ"ל האו"ם: "נסיגת טראמפ מהסכם הגרעין - עלולה להוביל למלחמה"

לכתבה המלאה

בכירים בבית הלבן: טראמפ טרם קיבל החלטה סופית

בתוך כך אמרו היום גורמים בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הנשיא דונלד טראמפ כמעט והשתכנע לחלוטין לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, אך כי טרם קיבל החלטה סופית בנושא. על פי הדיווח שיוחס לגורמים וכן לאדם נוסף הבקי בדיונים הפנימיים בבית הלבן בנוגע להסכם, יתכן שטראמפ יחליט להישאר בהסכם בשל מחויבות לצרפת, בת בריתה של ארצו.

טראמפ התייחס למידע המודיעיני בנוגע לאיראן: "ההסכם הנוכחי גרוע, אבל אנחנו מוכנים למו"מ". רויטרס
ימסור את הכרעתו בשבוע הבא. טראמפ/רויטרס

טראמפ אמור למסור את הכרעתו בסוגיית ההסכם עד לסוף השבוע הבא, ב-12 במאי. גורמים דיפלומטיים אמרו ל"רויטרס" כי אם יחליט טראמפ לסגת מההסכם הדבר עלול להביא לתגובת נגד חריפה של איראן שתחדש את תכנית הגרעין שלה וייתכן שאף "תעניש" את בעלות בריתה של ארצות הברית במזרח התיכון, הפועלות בסוריה, בעיראק, בתימן ובלבנון. אחד מהבכירים בבית הלבן העריך כי ישנה אפשרות שטראמפ יחליט בסופו של דבר על "פרישה לא מלאה" מההסכם, אך לא פירט מה ייכלל בצעד מעין זה.

(עדכון ראשון: 15:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully