וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם: "נסיגת טראמפ מהסכם הגרעין - עלולה להוביל למלחמה"

גיא אלסטר, שליח וואלה! NEWS לאתיופיה וסוכנויות הידיעות

3.5.2018 / 9:15

בריאיון לרשת BBC הזהיר אנטוניו גוטרש מפני נסיגת נשיא ארצות הברית מהסכם הגרעין. לדבריו ההסכם שנחתם לפני כשלוש שנים הוא הישג חשוב וניצחון דיפלומטי שיש לשמר. "אסור לבטל את ההסכם ללא חלופה טובה יותר", הבהיר. ריבלין: על העולם להיות ער להתעצמות איראן

הקלטה: BBC, סטילס: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר היום (חמישי) כי אם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחליט לסגת מהסכם הגרעין עם איראן הדבר עלול להוביל למלחמה במזרח התיכון. בריאיון לרשת BBC אמר גוטרש כי ההסכם שנחתם בין הרפובליקה האסלאמית לשורת מדינות במערב לפני כשלוש שנים הוא "הישג חשוב" וכינה אותו "ניצחון דיפלומטי שיש לשמר". לדבריו, "אסור לבטל את ההסכם ללא חלופה טובה יותר".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר היום בפגישתו באתיופיה עם שר החוץ של גרמניה הייקו מאס כי איראן, והציר השיעי כולו, "מהווים איום על העולם החופשי כולו ולא על מדינת ישראל בלבד". ריבלין הוסיף כי "חשוב שגרמניה והעולם החופשי כולו יהיו ערים להתעצמות איראן ולא יעמדו מנגד מול התרחשותה". עוד הדגיש הנשיא כי אסור לאפשר התבססות איראנית בסוריה ובלבנון וכי לחץ בינלאומי הכרחי להשגת מטרה זו. מאס, שארצו מתנגדת לביטול ההסכם אך קראה לבחינה מהירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) של המידע שהציג השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא מאמצי איראן בעבר להשיג נשק גרעיני, השיב לריבלין כי "ביטחון מדינת ישראל עומד מול עיניה של גרמניה כל העת".

לקריאה נוספת:
אחרי חשיפת הארכיון האיראני: משלחות מאירופה יגיעו לישראל
הבית הלבן: "המסמכים האיראניים מספקים מידע חדש ומשכנע"
מקרון ופוטין שוחחו: "יש לשמור על הסכם הגרעין עם איראן"

נשיא ארה"ב, טראמפ, במהלך מסע"ת עם נשיא ניגריה, מוחמדו בוהארי הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב. רויטרס
"המצב מול איראן לא מתקבל על הדעת". טראמפ/רויטרס

טראמפ אמר השבוע לאחר חשיפתו של נתניהו את המסמכים שהשיג המוסד במבצע חשאי מהם עלתה תמונה של תכנית הגרעין האיראנית בטרם חתימת ההסכם כי מצב הדברים הנוכחי מול טהראן "אינו מתקבל על הדעת". לדבריו, האיראנים "לא יושבים בשקט. הם מציגים ניסויי טילים, לדבריהם למטרות תעמולה בטלוויזיה, אני לא קונה את זה". טראמפ אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה זמן קצר לאחר נאומו של נתניהו בקריה. יחד עם זאת ציין כי "הדבר לא אומר שלא נוכל לדון בהשגת הסכם אמיתי".

שעות ספורות לפני נאומו של נתניהו קראו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא צרפת עמנואל מקרון לטראמפ לשמור על הסכם הגרעין. השניים שוחחו בטלפון ועל פי הודעת הקרמלין דנו ב"שמירה על ההסכם ועל הפיקוח ההדוק כלפי איראן". מקרון, שהעריך כי טראמפ לא צפוי להישאר בהסכם, הציע לכונן הסכם נוסף שיעסוק בסוגיות אחרות הקשורות באיראן, דוגמת תכנית הטילים שלה ופעולותיה במזרח התיכון. הסכם כזה, לדבריו, יוכל להגביל את המשך תכנית הגרעין עד מעבר לשנת 2025.

עוד באותו נושא

טראמפ על נאום נתניהו: ההסכם עם איראן גרוע; מעשיה לא מקובלים עליי

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש בוועידת מינכן לביטחון. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"ההסכם הוא הישג חשוב". גוטרש עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

שלשום התייחסו בבית הלבן באופן רשמי לחשיפת "הארכיון האטומי" של נתניהו ואמרו כי המידע שהציג "מספק פרטים חדשים ומשכנעים על מאמציה של איראן לפתח נשק גרעיני". זאת, על אף שנתניהו סקר את המידע על אודות תכנית הגרעין שהיה ידוע כבר לצדדים שניסחו את ההסכם עם איראן - ונוגע למאמציה לפתח נשק גרעיני עד לשנת 2003. בהודעת הבית הלבן נמסר כי הפרטים "עולים בקנה אחד עם מה שארצות הברית ידעה זה זמן רב - לאיראן הייתה תכנית נשק גרעיני והיא ניסתה ונכשלה להסתיר זאת מן העולם ומאזרחיה שלה".

משלחות מודיעין מבריטניה, צרפת וגרמניה צפויות להגיע בימים הקרובים לישראל על מנת לבחון מקרוב את המידע שהציג נתניהו בנאומו בקריה בתחילת השבוע. בסוף השבוע הבא, ב-12 במאי, אמור טראמפ למסור את החלטתו על הישארות בהסכם הגרעין. גורם מדיני מסר השבוע כי בירושלים לא יודעים כיצד יחליט לפעול הנשיא האמריקני. "הוא יכול להחליט כל מני החלטות. הוא עצמאי, הוא יחליט לבד. אנחנו יכולים רק להציג את החומר ולהביע את דעתנו", הוסיף הגורם.

(עדכון ראשון: 8:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully