וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על נאום נתניהו: ההסכם עם איראן גרוע; מעשיה לא מקובלים עליי

30.4.2018 / 23:55

הנשיא האמריקני נשאל על חשיפת המסמכים הסודיים שהציג ראש הממשלה על תכנית הגרעין של טהראן ואמר כי הדבר מוכיח שהוא עצמו "צדק ב-100%". על הפסגה עם קים: "אם זה יצליח זו תהיה חגיגה גדולה". מהאיחוד האירופי נמסר כי נתניהו "לא הציג הפרות של הסכם הגרעין"

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (שני) במהלך מסיבת עיתונאים לצד נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי כי טרם קיבל החלטה על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן, אך כי הוא עשוי לנהל משא ומתן על הסכם חדש. טראמפ אמר את הדברים בתשובה לשאלה על אודות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שחשף בבסיס הקריה בתל אביב את "הארכיון האטומי" של איראן, ובו כמאה אלף מסמכים שלדבריו מוכיחים כי טהראן שיקרה כשטענה שוויתרה על תכנית להשגת נשק גרעיני. לדבריו, המידע שהציג נתניהו בנאומו "מוכיח ב-100%" כי הוא עצמו צדק בנושא איראן.

עוד אמר טראמפ כי המצב הנוכחי בהסכם הגרעין שבו איראן תוכל להשיג נשק גרעיני לאחר שתוקפו יפוג אינו מתקבל על הדעת. הוא אף חזר על טענתו כי ההסכם "גרוע" עבור ארצות הברית אך הוסיף: "זה לא אומר שלא אנהל משא ומתן על הסכם חדש". לדבריו, אם ממשלו יסוג מההסכם הדבר עשוי להעביר "מסר חיובי" לקוריאה הצפונית, שעמה החל תהליך של משא ומתן לקראת פירוק מנשק גרעיני, אך הוא טרם קיבל החלטה לקראת המועד האחרון ב-12 בחודש.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים עם נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי, 30 באפריל 2018. רויטרס
טראמפ, הערב/רויטרס

לדבריו, לנסיגה מההסכם לא תהיה השפעה שלילית על השיחות עם פיונגיאנג. "בעוד שבע שנים תוקפו של ההסכם צפוי לפוג ואיראן תהיה חופשיה לייצר נשק גרעיני", הוסיף. טראמפ הביע את חוסר שביעות רצונו מההסכם ואמר כי "זהו אינו מצב מתקבל על הדעת. הם לא יושבים בשקט, הם מציגים ניסויי טילים - לדבריהם למטרות תעמולה בטלוויזיה - אני לא קונה את זה. אבל, זה לא אומר שלא נוכל לדון בהשגת הסכם אמיתי".

בדבריו הערב הוסיף טראמפ להתייחס לנושא הפסגה האפשרית בינו לבין שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ואמר כי בין המקומות שנשקלו לקיומה היו האזור המפורז שבגבול עם קוריאה הדרומית וכן סינגפור. לדבריו, הוא יישמח לקיים את הפגישה בשטח המפורז מכיוון ש"גם כך אנחנו כבר שם, בשטח עצמו לא במדינה שלישית, ובמידה שזה יצליח נוכל לקיים שם חגיגה גדולה".

עוד באותו נושא

נתניהו חשף מסמכים חשאיים של איראן: ממשיכה לשאוף לנשק גרעיני

לכתבה המלאה

האיחוד האירופי: "אם היה אמון מלכתחילה לא היה צריך הסכם"

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני מסרה כי כל תגובה בשלב זה תהיה תגובה ראשונית בלבד, מאחר שעליה לקבל את הערכת סבא"א (הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית) בנוגע לממצאים. עם זאת, היא הבהירה כי "ממה שראיתי מהדיווחים הראשונים, נתניהו לא הטיל ספק בעמידתה של איראן בהסכם הגרעין" וכי הוא "לא העלה טיעונים נכון לעכשיו שלפיהם איראן הפרה את התחייבויותיה במסגרת ההסכם".

באיחוד התייחסו גם לטענת נתניהו שלפיה איראן שיקרה לעולם. "ההסכם נחתם בדיוק מכיוון שלא היה אמון בין הצדדים, אחרת לא היה צורך בהסכם הגרעין מלכתחילה", טענה מוגריני.

"הסכם הגרעין אינו מבוסס על הנחות בנוגע לרצון טוב או על אמון בה - אלא על מחויבות קונקרטית, מנגנוני אימות ומעקב קפדני מאוד של עובדות על ידי סבא"א", היא הוסיפה. "סבא"א פרסמה עשרה דוחות המאשרים כי איראן עמדה במלואה בהתחייבויותיה. ובכל מקרה, אם לכל מדינה יש מידע על אי ציות, מכל סוג שהוא, הוא יכול וצריך לטפל בו ולהעביר אותו למנגנונים הראויים, הלגיטימיים והמוכרים - סבא"א והוועדה המשותפת לבחינת הסכם הגרעין שאני חברה בה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו מציג את מסמכי "הארכיון האטומי", הערב/ראובן קסטרו

אמש שוחחו טראמפ ונתניהו בטלפון ועל פי הודעת הבית הלבן התמקדו בפעולות המשטר האיראני המפרות את היציבות במזרח התיכון. שיחתם התקיימה שעות ספורות לאחר שנתניהו נפגש עם שר החוץ הטרי בממשלו של טראמפ, מייק פומפאו שערך בסוף השבוע ביקור דילוגים במזרח התיכון.

נתניהו שוחח היום עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וסיכם איתם שהוא ישלח בימים הקרובים צוותים מקצועיים שישתפו את גרמניה וצרפת בחומר המפורט שהגיע לידי ישראל, על מאמציה של איראן להשיג נשק גרעיני. בנוסף אליהם, נתניהו שוחח גם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על חשיפת המסמכים.

השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק הצהירה כי המסמכים האיראניים "מחייבים פעולה" מצד סבא"א. בשדולה קראו לסוכנות לפתוח מחדש את חקירת תכנית הגרעין. "איראן ללא ספק רימתה את העולם. התנהגותה מטילה ספק ביכולת של סבא"א לסמוך על התחייבויותיה של איראן", נמסר. "אנחנו לא יכולים להסתמך על בדיקות לקויות".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף מסר הערב לאחר נאום נתניהו כי דבריו "שקריים" ונועדו "להונות" את הקהילה הבינלאומית. הוא הוסיף כי "דבריו של נתניהו והמוסדות האמריקניים העומדים מאחוריו הם סתם הצגה תקשורתית". בתחנת הטלוויזיה הממלכתית האיראנית מסרו כי דברי נתניהו הם "האשמות חסרות בסיס". עוד הוסיפו כי ההערות שציין אינן חדשות וכי מדובר ב"תעמולה נגד פעילות הגרעין האיראנית".

(עדכון ראשון: 21:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully