וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חשיפת הארכיון האיראני: משלחות מאירופה יגיעו לישראל

1.5.2018 / 14:00

יממה לאחר חשיפת ראש הממשלה על התוכנית האיראנית, ערך נתניהו תדרוך לכתבים בו התפאר כי "הפכנו את סימני השאלה לסימני קריאה". גורם מודיעיני בכיר אומר כי החומר מחדש ומשמעותי מאוד: "מעולם לא הגיעה לנו בבת אחת כמות כזו של מידע מודיעיני"

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו חשף אתמול (שלישי) במסיבת עיתונאים את חומרי הארכיון האיראני בדבר תכנית הגרעין, בסוף השבוע צפויים להגיע לישראל משלחות גורמי מודיעין מבריטניה, צרפת וגרמניה, זאת כדי לעיין בחומרי הארכיון. לדברי נתניהו, הגורמים הביעו עניין רב בקיום פגישה מעמיקה כדי ללמוד את החומר. "הפכנו את סימני השאלה שלנו לסימני קריאה", אמר ראש הממשלה בתדרוך לעיתונאים. "אימתנו דברים שחשדנו ולא יכולנו להוכיח, וגם למדנו דברים חדשים על תכנית הגרעין הצבאית. לכן החשיבות של הדבר הזה היא להעמיד את הדברים על דיוקם".

גורם מדיני בכיר אמר כי המידע הוצג לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כבר בפגישתו עם נתניהו בחודש מרץ, והם הועברו לגורמי המודיעין האמריקניים. "אנחנו עומדים בפני החלטה מאג'ורית על הסכם הגרעין", אמר הגורם המדיני, שציין כי החומר יועבר גם לנשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "הצענו גם לסין ולסבא"א לעיין בו".

חשיפת ארכיון הגרעין | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
קלסרים, הפחדות ומצגת שקופיות: כך נתניהו ניצח שוב את התקשורת
"תיאטרון פוליטי": כך סיקרו בעולם את נאום "הארכיון האטומי" של נתניהו
נתניהו חשף מסמכים חשאיים של איראן: ממשיכה לשאוף לנשק גרעיני

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו במסיבת העיתונאים אתמול/ראובן קסטרו

"אם היה את המידע הזה, אנחנו בספק שהיו חותמים על ההסכם ב-2015", הוסיף הגורם המדיני. "בשבוע שעבר מנהיגי צרפת וגרמניה אמרו את דעתם בארצות הברית לגבי עתיד ההסכם, מקרון דיבר בפני שני בתי הקונגרס. זה היה השבוע שלהם - עכשיו זה השבוע שלנו. אין לנו זמן אחר. אנחנו מתקדמים לקראת החלטה". הגורם אף ציין כי "אנחנו לא יודעים מה טראמפ יעשה, הוא יכול להחליט כל מיני החלטות. הוא עצמאי, הוא יחליט לבד, אנחנו יכולים רק להציג את החומר ולהביע את דעתנו".

גורם מודיעיני בכיר שיבח את פעולת השגת חומרי הארכיון, ואמר כי מעולם לא הגיעה לישראל כמות גדולה כזו של מידע מודיעיני בבת אחת - הן מבחינת היקפו והן מבחינת האיכות. "זה אוצר בלום, ואנחנו במאמץ שעוד לא הסתיים לנתח את המידע", אמר. "אלו יותר ממאה אלף מסמכים בפרסית". הוא ציין כי לא כל הארכיון נלקח. "זה היה כבד", אמר.

עוד באותו נושא

להיות דונלד טראמפ: הקרב על מוח הקובע היחיד של הסכם הגרעין

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
"אוצר בלום". נתניהו במהלך חשיפת הארכיון האיראני/ראובן קסטרו

הגורם המודיעיני הבהיר כי "החומר מחדש מאוד ביחס לדברים שלמדנו בעבר. דוח סבא"א מ-2011 היה מבוסס על כאלף מסמכים והיום יש לנו מאה אלף - זה מחדש ואף משמעותי מאוד. החומר שהיה לנו בעבר אפשר לנו לדעת שהייתה לאיראן תכנית נשק. לעומת זאת, הארכיון מלמד אותנו הרבה מאוד פרטים חדשים על אותה תכנית ומספק תמונה הרבה יותר בהירה ומפורטת ממה שהיה שם. הוא מהווה הוכחה אחרת לגמרי ממה שהיה לנו קודם בנוגע לעצם קיומה של תכנית נשק איראנית".

"היקף החומר לא יאפשר לאיראן להגיד עכשיו שזה מידע מזויף", המשיך הגורם המודיעיני. "יש גם פרטים מחדשים על אתרים שפעלו בהם, על אנשים שמעורבים ועל פעילויות שבוצעו. יש לנו עוד אלפי תמונות ומסמכים. את התמונות המרשיעות באמת לא יכולנו להראות לציבור, אבל כל תמונה כזו איראן תצטרך להסביר. יש שם ציוד שלא אמור להיות לה, מקומות שאיראן תצטרך להתייחס אליהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
התמונות המרשיעות לא פורסמו. נתניהו במהלך מסיבת העיתונאים אתמול/ראובן קסטרו

הגורם המודיעיני הזכיר כי אחד התנאים של הסכם הגרעין הוא שאיראן תענה באופן מלא לסבא"א על דוח הפעילות הצבאית של איראן ולנהוג בשקיפות. "איראן נתנה תשובות רשמיות לדוח הזה, יש לנו עכשיו מאה הוכחות שונות לכל הצהרה כזו שהן שקריות. זה הבסיס שיישום הסכם הגרעין נשען עליו. כמו כן, איראן באופן פעיל וגם אחרי הסכם הגרעין שמרה על הארכיון והחביאה אותו, הארכיון עצמו נשמר בתצורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully