וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות דונלד טראמפ: הקרב על מוח הקובע היחיד של הסכם הגרעין

1.5.2018 / 10:03

בוויכוח סביב הסכם הגרעין, כל צד קיבל מדברי נתניהו חיזוק לטיעוניו - טובים ככל שיהיו. אירופה מחכה להוכחה על הונאה איראנית כיום, ולא כזו שבוצעה בעבר, ואילו רוסיה וסין יישמרו ככל הנראה על הקו הלעומתי. כך או כך, התחרות על לבו ומוחו של נשיא ארה"ב צפויה להימשך

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

בשורה התחתונה, כל אחד בעולם מצא בתצוגה המדהימה של המודיעין הישראלי חיזוק לדעותיו הקודמות - בעד או נגד הסכם הגרעין. לא צריך ללכת למאמרים מלומדים מתחום הפסיכולוגיה על דיסוננס קוגניטיבי כדי לדעת עד כמה קשה לאנשים, ארגונים ומדינות להשתחרר ולשנות דעה שהשתרשה. וככל שהושקעו מאמצים בגיבושה, כך המשימה הופכת לקשה יותר. כבר מרק טוויין הגדול אמר פעם, וצדק לחלוטין - קל הרבה יותר להונות אדם מלשכנע אותו שהונו אותו.

הדיון מצטמצם כעת לשאלה על החלטת ארצות הברית להאריך את את תוקפו של הסכם הגרעין עם איראן, והאם על המעצמות האירופיות - ולצדן בתרחיש אופטימי אך הזוי גם רוסיה וסין - להצטרף לאמריקנים ולהפעיל לחץ וסנקציות על טהראן. לכולם יש טיעונים טובים, כן, גם אחרי נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כי בשורה התחתונה, ישראל הוכיחה אתמול דבר מרכזי - שלאיראן למרות הכחשותיה, היתה תכנית גרעינית צבאית והיא אף שימרה את הידע.

פרויקט הגרעין האיראני נחשף | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מסמכי איראן: "המוסד פשט על המבנה בינואר - ונמלט באותו לילה"
הבית הלבן: "המסמכים האיראניים מספקים מידע חדש ומשכנע"
נתניהו חשף מסמכים חשאיים של איראן: ממשיכה לשאוף לנשק גרעיני

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
כל צד מצא חיזוק לעמדותיו. נתניהו במסיבת העיתונאים אתמול/ראובן קסטרו

עם זאת, הידע הזה נמצא במחסן ולא בעבודה פעילה - ככל שניתן להוכיח בשלב זה. מבחינת בריטניה, צרפת וגרמניה, העובדה שאין הוכחה שאיראן המשיכה לעבוד באופן אקטיבי על תכנית הגרעין שלה אחרי חתימת הסכם הגרעין חשובה הרבה יותר. כל המסמכים שהובאו ונחשפו אתמול נוגעים לתקופה מוקדמת יותר, עד 2003, והמידע הזה כבר היה לפני מקבלי החלטות בבואם לדון בהסכם הגרעין.

שאלה מעניינת, שתישאר בלא מענה היא אם היה בפני אובמה ועמיתיו המידע הספציפי הזה, האם היו חותמים על הסכם הגרעין כפי שהוא נראה כעת. אולי היו מכניסים לתוכו את הנושא הקריטי של הטילים האיראניים אבל זו שאלה היפותטית בלבד. זה לא קרה.

ומה עתה? לא נראה שהחשיפה הדרמטית משנה בפועל. הנצים המתנגדים לתכנית הגרעין בארצות הברית מתחזקים בדעתם - אבל חשוב להדגיש שאפילו אחרי החשיפה - והרי טראמפ ידע על תוכן המסמכים לפני חשפיתם לציבור הרחב - טראמפ נזהר מלומר חד משמעית שיוציא את ארצו מהסכם הגרעין בעוד שניים עשר יום. הוא משאיר לעצמו ולארצו מרחב תמרון.

עוד באותו נושא

"תיאטרון פוליטי": כך סיקרו בעולם את נאום "הארכיון האטומי" של נתניהו

לכתבה המלאה
שרי החוץ של המעצמות בווינה, במסגרת שיחות הגרעין עם איראן, 13 ביולי 2015. רויטרס
מנהיגי מעצמות ב-2016 לקראת החתימה על הסכם הגרעין/רויטרס

ומדינות אירופה המרכזיות? התגובות עדיין לא בדרג ראשי ממשלה או נשיא, אבל הן כבר קיימות. השורה התחתונה שלהן זהה: ידענו על התכנית הגרעינית הצבאית האיראנית, וזו בדיוק הסיבה מדוע הפעלנו עליה לחץ. לשיטתן, זו בדיוק הסיבה שלשמה נחתם אותו הסכם - כדי למנוע מאיראן את יכולותיה הגרעיניות הצבאיות והוצאת האורניום המועשר.

למי שקיווה שהחשיפה הישראלית אתמול "תפיל לאירופים את האסימון" כפי שאוהבים פרשנים לומר אחרי כל פיגוע אסלאמי על אדמת אירופה - זה לא יקרה. אירופה מחכה להוכחה על הונאה איראנית כיום, ולא כזו שבוצעה בעבר. ואולי גם זה לא יביא אותה לביטול הסכם הגרעין.

עם זאת, אירופה מוכנה להפעיל יותר לחץ על איראן, עוד לפני נאום נתניהו אתמול. מגמה זו מתרחשת בגלל טראמפ לא בגלל ישראל. האירופים מוכנים לעבוד עם הממשל האמריקני על נושא הטילים, מעורבות איראן במדינות השכנות, תמיכתה בטרור, ואולי שיפור הסכם הגרעין.

טראמפ התייחס למידע המודיעיני בנוגע לאיראן: "ההסכם הנוכחי גרוע, אבל אנחנו מוכנים למו"מ". רויטרס
מחזיק את הקלפים קרוב לחזה. טראמפ, אתמול/רויטרס

רוסיה וסין? תשכחו מזה. בנושא הסכם הגרעין האיראני, כמו בשורת נושאים אחרים ההתייצבות הרוסית, וגם הסינית היא לעומתית. נגד המערב. זה לא הולך להשתנות. זה לא קשור לישראל, ואפילו לא לאיראן. זה לאורך ורוחב כל לוח השחמט העולמי.

בשניים עשר הימים הקרובים נמשיך לראות את הפעלת הלחץ הכלל עולמית על הבית הלבן. תחרות משיכת החבל בין מצדדי ההסכם למתנגדיו תימשך על לבו ומוחו של דונלד טראמפ - האיש היחיד שיקבע, ובשלב זה מחזיק את הקלפים קרוב קרוב לחזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully