וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי איראן: "המוסד פשט על המבנה בינואר - ונמלט באותו לילה"

בכיר ישראלי סיפר לניו יורק טיימס כי המחסן בו הוחזקו המסמכים האיראנים שחשף ראש הממשלה, היה נתון למעקב המוסד מאז פברואר 2016. בינואר האחרון פשטו אנשי הארגון על אותו המחסן, אספו את הממצאים ונמלטו מהמקום עוד באותו הלילה

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

תפיסת המסמכים האיראנים המעידים כי טהראן לא זנחה את תכנית הגרעין שלה התרחשה תוך לילה במהלך חודש ינואר - כך סיפר הלילה (שלישי) בכיר ישראלי לניו יורק טיימס. הבכיר ציין כי המשימה הסודית בוצעה על ידי המוסד ואנשיו נמלטו עוד באותו לילה.

המחסן בו הוחזק הארכיון התגלה בפברואר 2016, ומאז היה נתון למעקב. בחודש ינואר האחרון הגיעו לוחמי המוסד באישון לילה ופשטו על המחסן. הלוחמים הוציאו את המסמכים המקוריים - שהעתקיהם הוצגו אתמול במסיבת העיתונאים בקריה - והעבירו אותם לישראל עוד באותו הלילה, לאחר שנמלטו מהמקום.

הבכיר אף ציין כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עודכן אודות המבצע על ידי ראש המוסד יוסי כהן, במהלך ביקורו בינואר האחרון. הוא טען כי העיכוב בפרסום המסמכים נבע בשל הצורך לנתח את המידע שנמצא בהם, שנכתב ברובו בשפה הפרסית.

פרויקט הגרעין האיראני נחשף | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מופע האשליות של נתניהו: הר המסמכים שהוליד עבר
הבית הלבן: "המסמכים האיראניים מספקים מידע חדש ומשכנע"
"תיאטרון פוליטי": כך סיקרו בעולם את נאום "הארכיון האטומי" של נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו במסיבת העיתונאים, אתמול/ראובן קסטרו

בנאומו בבסיס הקריה אתמול, טען ראש הממשלה כי איראן עודנה פועלת להשיג נשק גרעיני. נתניהו חשף ארונות קלסרים שבהם לדבריו מאה אלף מסמכים שהושגו במבצע חשאי - ובהם מידע על אודות תכנית הגרעין האיראנית. "בתיקים אלה מידע מפליל, טבלאות מרשיעות ותכניות מרשיעות", הוסיף. "חלקנו את המידע הזה עם ארצות הברית והיא יכולה לערוב לאותנטיות שלו".

בפתח דבריו אמר נתניהו כי "איראן מסתירה במשך שנים מהקהילה הבינלאומית את הארכיון האטומי הסודי שלו". הוא המשיך ואמר כי בדבריו יחשוף "מסמכים גרעיניים סודיים" ופתח בהצגת הצהרות עבר של הנשיא האיראני חסן רוחאני ושל שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף לפיהן אין בכוונתם להשיג נשק גרעיני. "אני כאן כדי לומר לכם דבר אחד: איראן משקרת", אמר נתניהו, שנשא דברים בעיקר באנגלית בנימוק כי הוא רוצה "שהקהילה הבינלאומית תשמע ותבין את הדברים".

עוד באותו נושא

נתניהו חשף מסמכים חשאיים של איראן: ממשיכה לשאוף לנשק גרעיני

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
"איראן מסתירה את הארכיון האטומי". נתניהו במהלך מסיבת העיתונאים, אתמול/ראובן קסטרו

נתניהו הציג במהלך נאומו מצגות המפרטות את רכיביו של פרויקט "עמאד" האיראני, שלדבריו חושפות כי טהראן "שיקרה במצח נחושה כשאמרה שאין לה תכנית נשק גרעינית". הוא הוסיף כי החומרים כולם הם העתק מושלם של המקור "שנמצא כעת במקום בטוח מאוד". לדבריו, בכוונת ישראל לחלוק את המידע עם מדינות באירופה וכן עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

נתניהו הוסיף עוד כי המידע שנכלל במסמכים שהשיגה ישראל מוכיח כי איראן לא השעתה את שאיפותיה הגרעיניות בשנת 2003, על אף שפרויקט "עמאד" הועבר להקפאה. לדבריו, אחד המסמכים מאותה שנה כולל הצהרה על חלוקת הפרויקט לתכנית חשאית ותכנית גלויה וכי באחר מצוטט ראש הפרויקט כי חלק מהפעילויות יימשכו תחת מעטה של מחקר מדעי. "איראן המשיכה את המאמץ הזה והיום ב-2018 העבודה הזו מתבצעת על ידי סוכנות SPND של משרד הביטחון האיראני", הוסיף.

עוד אמר נתניהו כי המסמכים מוכיחים כי איראן תכננה להמשיך את העבודה על הפרויקט עם אותו כוח אדם. "כולכם זוכרים את מתקן פורדו להעשרת אורניום", הוסיף. "לא שמים אלפי צנטריפוגות מתחת להר כדי לייצר איזוטופים רפואיים אלא כדי להעשיר לנשק גרעיני. המתקן בפורדו נבנה כחלק מפרויקט עמאד. איראן המשיכה לבנות אותו שנים אחרי שגנזה את הפרויקט לכאורה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
הציג את המסמכים לקראת החלטת טראמפ. נתניהו במסיבת העיתונאים, אתמול/ראובן קסטרו

נתניהו הוסיף כי סבא"א דרשה מאיראן להצהיר על תכניותיה הגרעיניות והתעקשה להשאיר את המתקן בפורדו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם לפני כשלוש שנים. "בדצמבר 2015 פרסמה סבא"א דוח על ההיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין של איראן", הוסיף. "זו הייתה ההזדמנות של איראן להיות ישרה ולעדכן מה קורה עם התכנית. היא הכחישה את קיומה של תכנית לבניית נשק גרעיני וספציפית את קיומו של פרויקט עמאד".

לדבריו, המסמכים מוכיחים כי הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות "מבוסס על שקרים איראנים ועל הונאה איראנית". הוא הוסיף כי ההסכם, הגרוע לדבריו, "נותן לאיראן נתיב ברור לארסנל גרעיני". הוא הביע ביטחון בכך שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצפוי למסור את החלטתו בשבוע הבא בדבר הישארות בהסכם, "יעשה את הדבר הנכון עבור ארצות הברית, ישראל ושלום העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully