וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופע האשליות של נתניהו: הר המסמכים שהוליד עבר

1.5.2018 / 6:55

"איראן שיקרה", כך קבע אמש ראש הממשלה כשחשף מסמכים ישנים ומאובקים על תכנית הגרעין שלה. אין זה משנה שנאום נתניהו לא חידש דבר ואף מעמיד את ישראל בסיכון כפול, נראה כי הדבר היחיד שמעניין אותו הוא השהיית הדיון הפלילי נגדו

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו, ראש הממשלה מציג את המסמכים על תכנית הגרעין, אתמול)

ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק אמש (שני) הכשר "בד"ץ" לתכנית הגרעין של איראן. אחרי ששיבח רבות את יכולותיו המפוארות של המודיעין הישראלי, על כך שהפגין כושר לוגיסטי ושינע מטהראן חצי טון מסמכים שגולגלו בשטיחים פרסיים והוחבאו מתחת לשקי פיסטוק חלבי, הודה נתניהו שהמודיעין המהולל הזה לא מצא ולו בדל ראייה להפרה עכשווית של התחייבות איראנית בהסכם הגרעין.

מי שמדבר בהרחבה כזו על מה שקרה לפני שנים ועל נפלאות החדירה של המודיעין ולא טורח לספק קמצוץ מהעובדות על מה שהתרחש מאז קיץ 2015, כאילו מאשר בצער שאין מה לדווח.

נתניהו ניצב בקריה כקוסם, אמן אשליות, המסיר את הלוט מהפתעה אחר הפתעה, קובץ אחר קובץ, דיסק אחר דיסק. מה רבה הייתה האכזבה כשמאחורי הווילון האחרון לא נחשף האייתוללה חמינאי או מוטב, קאסם סולימאני האכזר.

עוד באותו נושא:
נתניהו לא שלף אקדח מעשן, אך ההישג המודיעיני יניב פירות בלחץ על איראן
"תיאטרון פוליטי": כך סיקרו בעולם את נאום "הארכיון האטומי" של נתניהו
טראמפ על נאום נתניהו: ההסכם עם איראן גרוע; מעשיה לא מקובלים עליי

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
כמו אמן אשליות - נתניהו הסיר את העטיפה מעל ההפתעה שהכין, אתמול/ראובן קסטרו

זהו אירוע שהפך למנהג בידי נתניהו - שבוע-שבועיים לפני אירוע פוליטי חשוב כדוגמת, בחירות לכנסת בישראל או החלטה שרירותית בוושינגטון - הוא נואם על איראן. הופעתו הפעם הייתה שערורייה בסדר הגודל של פלישתו לקונגרס במרץ 2015, שם נאם כדי להתערב בהכרעה אמריקנית ריבונית. הפקעת שידור בזמן חדשות הערב על מנת לדבר באנגלית לקהל זר, הייתה צריכה להמריד את ערוצי הטלוויזיה. אתה ישראלי - דבר ועברית וענה לשאלות.

בסתיו 2007, כשקהילת המודיעין האמריקנית קבעה שמזה ארבע שנים איראן עומדת בהחלטתה להקפיא את תכניתה להשגת נשק גרעיני, מיזם "עמאד", ששמו נחשף בפרסומי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ישראל נדהמה, אך מיהרה להתיישר עם הסי-איי-אי לפחות עד שנתניהו הגיע. מסמכי הארכיון יעוררו אצל גנרל מייקל היידן ועמיתיו מהעשור הקודם שביעות רצון - היום הם יכולים לאמת את קביעותיהם שהיו אז שנויות במחלוקת.

נאום נתניהו בקונגרס. רויטרס
נאומים על איראן הפכו מנהג לפני אירועים פוליטיים. נתניהו בנאומו בקונגרס, מרץ 2015/רויטרס

"איראן שיקרה", אמר נתניהו וטבע את הכותרת. שיקרה, בלשון עבר. אך מי אינו משקר, ועוד בתחום הגרעיני. ממי למדו האיראנים לשקר בהקשר זה ומאיזו שפה תירגמו את השקרים כהכרח ממלכתי. לנתניהו אין הוכחה שאיראן משקרת בהווה וזה שיא הנבזות. הרי אין רמאים גדולים מהם, ודווקא עכשיו, כשמלהקים אותם לתפקיד טבעי של שחקני אופי, הם נמנעים בזדון מלשקר. רק ארכי-נוכלים יכולים להתאפק כדי להשיג את מטרתם.

ההיסטוריונים קבעו כי גם "ספרד שיקרה". זה אמנם היה בתקופת האינקוויזיציה, אותה חקר מלומד קודם במשפחת נתניהו, אבל מה זה חשוב, אין מוקדם או מאוחר בתורה.

כעת מבחנו של נתניהו הוא לא מה אומר איש האמת הידוע, טראמפ, אלא כיצד יעידו בקונגרס ראשי המודיעין והצבא, שהתבטאו פה אחד בשבועות האחרונים, בעד דבקות בהסכם הגרעין מפני שאיראן מקפידה שלא להפר את החלק שלה בו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו קבע: "איראן שיקרה", אתמול/ראובן קסטרו

ישראל ידועה במניפולציה שהפוליטיקאים שלה עושים במודיעין שהמקצוענים שלה אוספים וחוקרים. אנשי אמ"ן מתמרמרים כשמציגים אותם כמשתפי פעולה עם ביזוי המודיעין. לטענתם, הם לעולם לא מסלפים, לכל היותר ידגישו נקודות מסוימות לבקשת הקברניטים ויחרישו באשר לאחרות.

התוצאה עלולה להיות זהה, עבור אוזן שאיננה רגישה לדקויות, במיוחד אם קציני אמ"ן יישלחו למסע הסברה. כך גם מערכת ביטחון המידע והצנזורה הצבאית - אינם מיקשה אחת אבל עם היגיון אחיד. אילו התקשורת הייתה חושפת שלשום את סיפור הארכיון, היו מטיחים בה שהסגירה סוד ביטחוני כמוס והשב"כ היה נשלח למצוד אחר מקורות שותפי סוד. אבל לנתניהו מותר. כל זאת, בתקווה שלא יאונה רע לסוכנים שכן, כלא "אווין" באיראן איננו אגף עשר בכלא מעשיהו.

לנתניהו לא אכפת, העיקר שהדיון הפלילי נגדו ישתהה

אפשר לנחש את אכזבתו של נתניהו כשהתייצב אצלו ראש המוסד, "יוס-מן" שכמותו ולשעבר מתחנף סידרתי לשרה, כדי לדווח לו על החדשות הטובות והרעות:

"בוס?"
"כן יוס. יש?"
"הארכיון בידינו. 500 קילו. שילמו על משקל יתר של 20 מזוודות".
"לא חשוב. העיקר - מצאנו מה שחיפשנו?"
"בערך. החומר הכי טרי שם הוא מ-2003"
"לא נורא, נעבור לתכנית ב' - שיווק ואריזה. יין ישן בבקבוק חדש. ההווה משעמם אבל כל העבר לפנינו"

ההר שנתניהו יצק אתמול לאורך שעות, הוליד עבר או ארכיבר. עכשיו הסיכון לישראל כפול - שיטות מודיעיניות שעלולות להיחשף ייפגעו והקשב העולמי יתמקד בדימונה. מעתה המאזן יהיה לרעתה של ישראל, אבל מה אכפת לנתניהו, העיקר שהדיון בתיקיו הפליליים ישתהה ולבסוף ייגנז בארכיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully