וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת הגיבה לנתניהו: המידע ידוע משנת 2002, יכול לשמש בסיס לפיקוח

יממה אחרי שחשף ראש הממשלה פרטים על פרויקט הגרעין של איראן וטען כי הונתה את העולם, מסר משרד החוץ הצרפתי כי המידע "מדגיש את החשיבות בשמירה על ההסכם". עוד נמסר מפריז כי הוא "עשוי לשמש בסיס לפיקוח ארוך טווח על הפעילות של טהראן"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

צרפת פרסמה היום (שלישי) תגובה למידע שחשף אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על פרויקט הגרעין של איראן וכך שטהראן הונתה את העולם בטענה כי לא עסקה בפיתוח גרעין. "המידע הישראלי על איראן עשוי לשמש בסיס לפיקוח ארוך טווח על הפעילות של טהראן", מסר משרד החוץ הצרפתי.

עוד נאמר כי הפרטים המודיעיניים שהציג נתניהו אתמול בנאומו, מאשרים בחלקם את מה שהיה ידוע כבר לאירופה בשנת 2002. "מידע זה מדגיש את החשיבות בשמירה על הסכם הגרעין", הדגישו.

עוד בוואלה! NEWS:
להיות דונלד טראמפ: הקרב על מוח הקובע היחיד של הסכם הגרעין
קלסרים, הפחדות ומצגת שקופיות: כך נתניהו ניצח שוב את התקשורת
מסמכי איראן: "המוסד פשט על המבנה בינואר - ונמלט באותו לילה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם שר החוץ של צרפת ז'אן-איב לה דריאן, לשכת ראש הממשלה, ירושלים 26 במרץ 2018. קובי גדעון, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו עם שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, לפני כחודשיים/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
"המידע ידוע 16 שנה". נתניהו, אתמול/ראובן קסטרו

גם שגריר צרפת בארצות הברית, ג'ראר ארו, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "המידע שקיבלנו על הפעילויות הגרעיניות הקודמות של איראן הן טיעון משכנע בעד החתימה על הסכם הגרעין ויישומו".

בריטניה הצטרפה מאוחר יותר גם לטענותיה שלצרפת ובהודעה שפרסם דובר הממשלה נמסר כי הדברים שהציג נתניהו "מדגישים את הצורך בהסכם". הדובר הוסיף כי בריטניה "מעולם לא הייתה נאיבית לגבי כוונותיה הגרעיניות של איראן, ולכן נוכחותם של משקיפים היא חיונית".

בנאומו בבסיס הקריה אתמול טען ראש הממשלה כי איראן עודנה פועלת להשיג נשק גרעיני. נתניהו חשף ארונות קלסרים שבהם לדבריו מאה אלף מסמכים שהושגו במבצע חשאי - ובהם מידע על אודות תכנית הגרעין האיראנית. "בתיקים אלה מידע מפליל, טבלאות מרשיעות ותכניות מרשיעות", הוסיף. "חלקנו את המידע הזה עם ארצות הברית והיא יכולה לערוב לאותנטיות שלו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו בנאומו אתמול/ראובן קסטרו

בבית הלבן אמרו מוקדם יותר היום כי "המידע מספק פרטים חדשים ומשכנעים על מאמציה של איראן לפתח נשק גרעיני. מידע זה עולה בקנה אחד עם מה שארצות הברית ידעה מזה זמן רב: לאיראן הייתה תכנית נשק גרעיני והיא ניסתה ונכשלה להסתיר זאת מן העולם ומאזרחיה שלה".

עוד הוסיפו בבית הלבן כי הוכח שהמשטר האיראני היה מעוניין בנשק הרסני שיופנה כלפי שכנותיה של איראן ומדינות נוספות, וכי אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני אי פעם. "ארצות הברית מודעת למידע אשר פורסם על ידי ישראל וממשיכה לבחון אותו בעיון", ציינו בבית הלבן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו מציג את המסמכים, אתמול/ראובן קסטרו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אתמול במסיבת עיתונאים לצד נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי כי טרם קיבל החלטה על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן, אך כי הוא עשוי לנהל משא ומתן על הסכם חדש. לדבריו, המידע שהציג נתניהו בנאומו "מוכיח ב-100%" כי הוא עצמו צדק בנושא איראן.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני מסרה אתמול כי כל תגובה בשלב זה תהיה תגובה ראשונית בלבד, מאחר שעליה לקבל את הערכת סבא"א (הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית) בנוגע לממצאים. עם זאת, היא הבהירה כי "ממה שראיתי מהדיווחים הראשונים, נתניהו לא הטיל ספק בעמידתה של איראן בהסכם הגרעין" וכי הוא "לא העלה טיעונים נכון לעכשיו שלפיהם איראן הפרה את התחייבויותיה במסגרת ההסכם".

באיחוד התייחסו גם לטענת נתניהו שלפיה איראן שיקרה לעולם. "ההסכם נחתם בדיוק מכיוון שלא היה אמון בין הצדדים, אחרת לא היה צורך בהסכם הגרעין מלכתחילה", טענה מוגריני.

"הסכם הגרעין אינו מבוסס על הנחות בנוגע לרצון טוב או על אמון בה - אלא על מחויבות קונקרטית, מנגנוני אימות ומעקב קפדני מאוד של עובדות על ידי סבא"א", היא הוסיפה. "סבא"א פרסמה עשרה דוחות המאשרים כי איראן עמדה במלואה בהתחייבויותיה. ובכל מקרה, אם לכל מדינה יש מידע על אי ציות, מכל סוג שהוא, הוא יכול וצריך לטפל בו ולהעביר אותו למנגנונים הראויים, הלגיטימיים והמוכרים - סבא"א והוועדה המשותפת לבחינת הסכם הגרעין שאני חברה בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully