וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלסרים, הפחדות ומצגת שקופיות: כך נתניהו ניצח שוב את התקשורת

1.5.2018 / 10:17

בחסות מאבקו בתכנית הגרעין האיראנית ועם האנגלית המצוחצחת, ראש הממשלה ביים והציג אתמול מופע תקשורתי מהודק. הוא השתלט על זמן מסך יקר, ודאג להיות השחקן היחיד על הבמה. זה אולי ישבור שיאי רייטינג, אבל הותיר תחושה שמדובר בעיקר בהצגה

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

נתניהו שוב שדד את הפריים-טיים: אמש (שני), כשמונה דקות אחרי שמונה בערב, חמש מהדורות החדשות בישראל - בערוצים 10,11,12,13, ו-20 - שידרו בדיוק את אותו פריים: כניסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחדר עמוס מצלמות בקריה בתל אביב, עלייתו לבמה מכוסה שחורים, והתייצבותו בפנים חמורות סבר אל פני הפודיום. "הערב אנחנו נציג מידע שלא נחשף אף פעם", הכריז נתניהו בתחילת דבריו. במשך קצת פחות מ-20 דקות הוא נתן תצוגת תכלית בשידור חי ליכולותיה המודיעיניות הכבירות של ישראל. הוא התרוצץ על הבמה וסייר באלגנטיות ונונשלנטיות בתוך שקפים, מסמכים ונתונים, מתוך ארכיון הזהב של פרויקט הגרעין האיראני עם למעלה ממאה אלף מסמכים המעידים כי איראן משקרת, והיא לא זנחה את תוכניותיה לפצצה.

המצגת שנתניהו הציג, כמו גם מרבית נאומו, היו באנגלית, ויועדו בכלל לאוזניים בינלאומית - כחלק מהמאמץ להביא לביטול הסכם הגרעין של איראן והמעצמות, לקראת הדד-ליין המרחף של איומי פרישת הנשיא טראמפ מההסכם, ב-12 במאי. אבל בישראל הוא תפס את הפריים-טיים, ושבה את עיני כל המדינה.

פרויקט הגרעין האיראני נחשף | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מסמכי איראן: "המוסד פשט על המבנה בינואר - ונמלט באותו לילה"
מופע האשליות של נתניהו: הר המסמכים שהוליד עבר
נתניהו חשף מסמכים חשאיים של איראן: ממשיכה לשאוף לנשק גרעיני

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
תצוגת תכלית בשידור חי. נתניהו במסיבת העיתונאים, אתמול/ראובן קסטרו

לפני כשבועיים, כשנתניהו עלה לנאום בטקס הדלקת המשואות, הרייטינג המצרפי של כל הערוצים היה כ-36.5%, נתון נמוך יחסית לשנים קודמות, והאמת שנמוך גם ביחס לדרמה הפוליטית שליוותה את ההכנות והריב הלוהט בין מירי רגב ויולי אדלשטיין. בערב יום העצמאות כולם עקבו אחר דקות הנאום של נתניהו, שחרגו מן הזמן שהוקצב לו מראש, אמש, היו אלה בעיקר מנהלי הערוצים ועורכי המהדורות והזכייניות שראו איך דקות השידור שלהם נגזלות. ביום רגיל, כ-30% מהציבור בישראל צופים במהדורות החדשות. אמש, ההצהרה הדרמטית גרפה נתונים גבוהים באופן יחסי, כש-41% מהציבור צפה במהדורות השונות בטלוויזיה.

עוד באותו נושא

הבית הלבן: "המסמכים האיראניים מספקים מידע חדש ומשכנע"

לכתבה המלאה

טיימינג זה הכל, וגם התפאורה: מבלי לזלזל בעוצמת האיבה והטינה שבין אדלשטיין ורגב, הפרומו למופע של נתניהו אמש היה הרבה יותר דרמטי מזה של ערב יום העצמאות, ותפס ציבור מבולבל ומבוהל מלהבות אזוריות שהולכות ומתלהטות. מדינת ישראל התעוררה בבוקר אתמול למשמע חדשות על עוד תקיפה שמיוחסת לישראל בסוריה; בהמשך היום, זומנה במפתיע ישיבת קבינט שלא מן המנין, והחלו לצאת דיווחים על כך שראש הממשלה עומד לצאת עם "נאום לאומה". הבילד-אפ הדרמטי גרם לטלטלות בבורסות לווטסאפים לעלות על גדותיהם והותיר את האדם הרגיל עם מחשבה על אחת משתי אפשרויות: הכרזת מלחמה על איראן או גילוי מרעיש לאיראן יש כבר נשק גרעיני.

כשצה"ל או מערכת הביטחון מבקשים בדרך כלל להתפאר בהישג צבאי או מודיעיני נדיר, הם קוראים לכתבים ולפרשנים הצבאיים לתדרוך מסודר בו הם חושפים אותם לחומרים בצורה מסודרת ומאפשרים להם לתווך אותם לציבור, אבל לא נתניהו הוא שייתן לתקשורת לשלוט לו באירוע הנדיר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
מחדד את התחושה שמדובר בהצגה. צלמים במסיבת העיתונאים, אתמול/ראובן קסטרו

נתניהו פסח אתמול על הכתבים והודיע ישירות לעורכי המהדורות בטלוויזיה על ההצהרה הדרמטית, כדי שיתכוננו לתת לו זמן מסך, והגיע לשעת הפריים-טיים מוכן היטב ומשופשף ונתן, כמו שהוא יודע, את אחת ההצגות הטובות בעיר. כמו טים קוק שמציג את המכשיר החדש של אפל, נתניהו ליהטט במקצועיות על הבמה והרהיב ביכולות המודיעין הישראלי כאילו מדובר בחשיפת המכשיר החדש של אפל. הפער בין הבילד-אפ הדרמטי לבין מה שהוא הציג בפועל - מידע שרובו ככולו כבר מוכר לעולם שלא בהכרח ישפיע בכלל על הסכם הגרעין - היה הפעם לטובה, ושיחרר אנחת רווחה ברחבי המדינה אחוזת ההיסטריה, אבל גם חידד את התחושה שמדובר בעיקר בהצגה.

ראש הממשלה אמור היה גם לנאום אתמול בערב במליאת הכנסת, אבל הוא הלך על מופע בסדר גודל אחר, ובאותה נשימה גם עקץ את אדלשטיין וגנב לכנסת את אור הזרקורים המסורתי של אירועי פתיחת המושב. הוא גם דאג להיות השחקן היחיד על הבמה: בצהריים הוא אמנם כינס את חברי הקבינט וחשף אותם לגילויים החדשים, אבל מי שבלט בהיעדרו היה שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ששהה באוויר בדרכו חזרה מארצות הברית - בזמן שראש הממשלה תיכנן וביצע את אחד האירועים הביטחוניים הגדולים של כהונתו. הכנסת אמנם אישרה אמש חוק שמסמיך את ראש הממשלה ושר הביטחון להחליט לבדם על פתיחה במלחמה אבל בהצגה של נתניהו אתמול, ליברמן אפילו לא קיבל תפקיד של שחקן משנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
כמו טים קוק שמציג מכשיר טלפון חדש. נתניהו במסיבת העיתונאים, אתמול/ראובן קסטרו

הסאונדבייט המנצח: ניכר היה שנתניהו התאמן היטב לקראת האירוע הטלוויזיוני הנדיר. הוא שוטט במיומנות בין לא פחות מ-45 שקפים של מצגת משוכללת, מפנה לפרטי פרטים של גרפים, תמונות, אילסוטרציות וסרטונים. הוא דילג מהבמה לעבר התפאורה שכוסתה שחורים, והסיר את הווילונות מעל הקלסרים והתקליטורים עם העתקי החומרים המפלילים שהובאו כדי לחזק את המסר. הוא אף ניהל דו שיח וירטואלי עם סרטונים של רוחאני, חמינאי וזריף. זו היתה יריית הפתיחה של מאמץ מדיני מוגבר מול ארצות הברית ואירופה לקראת 12 במאי, ובכלל לקראת החודש הקרוב שעמוס באיומים בכל החזיתות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
ספריית קלסרים לחידוד המסר. הקריה, אתמול/ראובן קסטרו

בימים הקרובים פרשנים בארץ ובעולם ימשיכו לדוש בשאלה האם נתניהו הציג את האקדח המעשן - זה שישכנע את טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין, ולהקרין בלופ את נתניהו מכריז שאיראן משקרת "ביג טיים" בליווי שקף מצגת בפונט גדול. זה יצטרף לקליפים של נתניהו מסמן את הקו האדום על הפצצה האירנית באו"ם ב-2012, מכריז בוועידת איפא"ק שאם זה נראה כמו ברווז והולך כמו ברווז זה כנראה ברווז, וכמובן איך אפשר בלי הנאום הידוע לשמצה או לטובה, תלוי מאיזה צד מסתכלים, בקונגרס. עוד קטע נוסף לפנתאון המכובד של מאבק נתניהו בגרעין האירני, בו הוא מדבר באנגלית ומפגין את יכולותיו, כובש את הבייס המעריץ ומייצר חומרים לקמפיין הבחירות הבא, והוא שוב שודר כולו בשידור חי. את הפצצה האיראנית הוא עוד לא הביס, אבל על אויב מושבע אחר שלו הוא כבר יכול לסמן וי גדול - התקשורת, שעברה לדום והעניקה לו בחינם זמן מסך יקר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
זמן מסך בחינם. צלמים במסיבת העיתונאים, אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully