וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי קוריאה בפסגה היסטורית: "נפעל לפירוז ולסיום המלחמה"

27.4.2018 / 18:00

קים ג'ונג און ומון ג'ה-אין קיימו מפגש ראשון בין מנהיגי השכנות אחרי יותר מעשור, ולראשונה מאז המלחמה הגיע שליט הצפון לדרום. אחרי שהתחבקו ואחזו ידיים, הם הבטיחו לקדם את השלום. "עידן חדש שלום החל". טראמפ: "המלחמה תסתיים"

צילום: רויטרס

מנהיגי קוריאה הדרומית והצפונית חתמו היום (שישי) על הצהרה שבה הם הסכימו לפעול למען "פירוז מוחלט" של חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, במהלך פסגה ראשונה בין ראשי שתי המדינות אחרי יותר מעשור. נשיא הדרום מון ג'ה-אין ומנהיג הצפון קים ג'ונג און אמרו גם כי הם יפעלו לגיבוש שלום "קבוע ויציב", שיביא לסיומה הרשמי של המלחמה שהסתיימה ב-1953 רק בשביתת נשק.

ההצהרה כוללת הבטחות לפעול להפחתת החימוש הצבאי, לחדול מ"פעולות עוינות", להפיכת הגבול המבוצר ביניהן ל"אזור שלום" ולקידום שיחות רב-צדדיות עם ארצות הברית ועם סין. השניים התחבקו אחרי מתן ההצהרה המשותפת, עם סיומה של הפסגה שבה הם החליפו חיוכים ולחיצות ידיים. "שני המנהיגים מכריזים בפני 80 מיליון מבני עמנו והעולם כולו כי לא תהיה מלחמה נוספת בחצי האי הקוריאני ועידן חדש של שלום החל", נאמר בהכרזה.

השניים נפגשו בכפר השלום בפנמונג'ום שנמצא בגבול בין המדינות, בשטח קוריאה הדרומית. קים הוא מנהיג הצפון הראשון שחוצה את הגבול לדרום מאז מלחמת קוריאה שהביאה לפיצול בין המדינות לפי ההכרזה, מון הסכים להגיע לביקור גומלין בפיונגיאנג בהמשך השנה.

עוד בוואלה! NEWS:
חוקרים סינים: אתר הגרעין של צפון קוריאה ככל הנראה קרס
אישר מרשמים ונהג שיכור: רופא הבית הלבן הסיר מועמדות לשר בממשל
מקרון: אני מאמין שטראמפ ינטוש את הסכם הגרעין עם איראן

מנהיגי צפון ודרום קוריאה נועדו בפגישה היסטורית בדרום קוריאה, 27 באפריל 2018. רויטרס
מון וקים מניפים ידיים אחרי ההכרזה המשותפת/רויטרס

התמונות שבהן נראו השניים מתבדחים והולכים יחד מסמלות את התהפוכות החדות שחווה האזור בהשוואה למטח שיגורי הטילים והניסוי הגרעיני העוצמתי ביותר של קוריאה הצפונית בשנה שעברה. אלו הובילו לסבב סנקציות כואבות מצד הקהילה הבינלאומית והעלו חשש מפני עימות חדש בחצי האי.

בנוסף לכך, הפגישה הדרמטית בין קים למון התרחשה שבועות ספורים בלבד לפני הפסגה המתוכננת בין נשיא ארצות הברית דונלד טרמפ לקים, שתהיה הראשונה אי-פעם בין מנהיגים מכהנים של שתי המדינות.

טראמפ שיבח את הפסגה, אם כי אמר שיש לבחון את תוצאותיה לאורך זמן. "אחרי שנה סוערת של שיגורי טילים וניסוי גרעיני, מתקיימת פסגה היסטורית בין קוריאה הצפונית והדרומית. דברים טובים קורים, אבל רק הזמן יגיד", כתב בטוויטר אחרי ההכרזה המשותפת.

"המלחמה בקוריאה תסתיים! ארצות הברית, וכל אזרחיה הנהדרים, צריכים להיות גאים מאוד על מה שקורה עכשיו בקוריאה", כתב בציוץ נוסף.

עוד באותו נושא

משמר כבוד ושתילת עץ: כך תיראה הפסגה בין מנהיגי הקוריאות

לכתבה המלאה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגש עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין. רויטרס
אזרחים צופים במפגש ההיסטורי, הלילה/רויטרס

כחלק ממאמציהן להפחית את המתיחות, הסכימו קים ומון לפתוח משרד קישור, לעצור את שידורי התעמולה ופיזור כרזות מעבר לגבול ולאפשר איחוד משפחות. ימים ספורים לפני הפסגה, קים אף הכריז כי פיונגיאנג תעצור את הניסויים הגרעיניים ואת שיגוריי הטילים ארוכי הטווח, וכן תפרק את האתר הגרעיני שלה.

ואולם, רבים מביעים ספקות לגבי מוכנותו של קים לפרק את הארסנל הגרעיני שארצו פיתחה במשך עשורים, בטענה כי זהו אמצעי הרתעה הכרחי מפני פלישה אמריקנית. זאת לא הפעם הראשונה שמנהיגי הצפון והדרום מכריזים על תקוותם להשיג שלום. שתי הפסגות הקודמות, שהתקיימו בפיונגיאנג ב-2000 וב-2007, לא הובילו לבלימת תכנית הגרעין של הצפון או לשיפור היחסים לאורך זמן.

"אנחנו נעשה מאמצים כדי להגיע לתוצאות טובות באמצעות תקשורת קרובה, במטרה להבטיח שההסכם שנחתם היום בפני כל העולם לא יקרוס כבר בתחילתו בדומה להסכמים הקודמים", אמר קים לאחר החתימה על ההצהרה.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגש עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין. רויטרס
המנהיגים לוחצים ידיים בגבול בין המדינות, הלילה/רויטרס

היום ההיסטורי החל כשמון בירך את קים באזור הגבול, שם הם חייכו אחד לעבר השני ולחצו ידיים. בצעד לא מתוכנן, קים הזמין את מון אל מעבר לגבול, בטרם השניים חזרו בתוך זמן קצר אל שטח הדרום כשהם אוחזים ידיים.

"התרגשתי להיפגש במקום ההיסטורי הזה וזה מאוד מרגש שעברת את כל הדרך לאזור הגבול המפורז כדי לקבל את פניי באופן אישי", אמר קים, כשהוא לבוש בחליפתו השחורה הרגילה. מנהיג הצפון כתב בספר האורחים בבית השלום לפני תחילת השיחות: "היסטוריה חדשה מתחילה כעת. עידן של שלום, בנקודת התחלה חדשה".

ההכרזה המשותפת נמסרה בתום סבב שיחות ביניהם, ולאחר מכן הם סעדו יחד ארוחת ערב, שבה השתתפו גם נשות המנהיגים. במהלך היום, קים ומון נטעו יחד עץ אורן באזור הגבול המפורז, באדמה שנלקחה מהרים בשתי המדינות. העץ הושקה במים מנהרות בצפון ובדרום.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגש עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין. רויטרס
תומכי איחוד נרגשים חוגגים את פגישת המנהיגים, הלילה/רויטרס

שני המנהיגים החזיקו ידיים כשצפו בהופעה מוזיקלית יחד עם רעיותיהם, שכללה תמונות מהפגישה ביניהם על רקע שיר פופ קוריאני שמילותיו אומרות "נהיה משפחה שוב". אחרי פרידה חמה המשיך קים בחזרה לקוריאה הצפונית.

קים לווה בתשעה גורמים רשמיים, כולל אנשי צבא ואחותו, קים יו ג'ונג, שהוביל את המשלחת של הצפון במשחקי החורף בקוריאה הדרומית בפברואר. כמו כן, גם קים יונג נאם, שמחזיק בתפקיד הטקסי של ראש המדינה בקוריאה הצפונית, הוא חלק מהפמליה של הרודן הצפון קוריאני. המשלחת הדרום קוריאנית כוללת שבעה גורמים רשמיים, בהם שרי ההגנה, החוץ והאיחוד.

בקהילה הבינלאומית מברכים

סין, בעלת בריתה המרכזית של קוריאה הצפונית החוששת מכך שהיא תידחק לצד בשל הפיוס בין שתי הקוריאות והפסגה בין טראמפ לקים, אמרה כי היא מוכנה לשחק תפקיד בפתרון הסכסוך. "אנחנו מקווים שכל הצדדים ישמרו על המומנטום ויעבדו יחד כדי לקדם את פירוז חצי האי הקוריאני ואת התהליך להסדר פוליטי", מסר משרד החוץ בבייג'ינג. בחודש שעבר, ערך קים ביקור מפתיע בבייג'ינג, שם הוא נועד עם הנשיא הסיני שי ג'ינפינג.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר כי ארצו מברכת על קיום הפסגה וכי הוא מצפה שפיונגיאנג תנקוט צעדים קונקרטיים לקראת מימוש הבטחותיה. "אעקוב מקרוב אחרי התנהגותה של קוריאה הצפונית בעתיד", מסר אבה. הוא אמר כי הוא לא מודאג מכך שיפן תיוותר מחוץ לתהליך. "שוחחתי עם הנשיא טראמפ במשך יותר מ-11 שעות רק לפני שבוע והגענו להסכמה מוחלטת על דרך הפעולה שלנו ועל המדיניות הבסיסית שלנו", אמר.

(עדכון ראשון: 3:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully