וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ודו מול טראמפ: קרב האיתנים האירופי להשארת ארה"ב בהסכם הגרעין

25.4.2018 / 6:30

לקראת 12 במאי, תאריך היעד להחלטה הסופית של נשיא ארה"ב, הגיע נשיא צרפת לוושינגטון, ואחריו השבוע תגיע הקנצלרית מרקל. למרות שהפגישה עמה לא צפויה להיות סיפור אהבה כמו זה שבו חזינו אמש, המסר של שניהם דומה - ההסכם אינו אידיאלי, אבל ביטולו יהיה גרוע מהשארתו

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

הסכם הגרעין עם איראן הוא אולי הנושא היחיד בעולם שבו החלוקה הקלאסית בין מערב למזרח, בין הגוש הדמוקרטי לרוסיה ובעלות בריתה, אינו תקף.

בישורת האחרונה לקראת תאריך היעד - 12 במאי - החלוקה ברורה מאי פעם. מן הצד האחד ניתן למצוא את מי שמבקש לשמר את ההסכם שלו תומכים רבים, החל ממזכ"ל האו"ם דרך רוסיה, סין, האיחוד האירופי ואיראן עצמה. בצד השני נמצאות ישראל וארצות הברית שאליהן ניתן אולי להוסיף גם את ערב הסעודית.

גם כשאנחנו מדברים על ישראל וארצות הברית, יש לזכור שחלק ניכר מממסדי הביטחון והחוץ שלהן, בעבר ובהווה, מעדיפים את ההסכם על ביטולו. ואולם, בסופו של דבר מדובר באדם אחד, נשיא ארצות הברית, שיקבע אם ההסכם יבוטל או לא.

עוד בוואלה! NEWS:
אחר קריסת מתווה הגירוש: נתניהו ודרעי סיכמו כי יפתחו את מתקני המעצר
גרסאות מעורפלות ומחסור בראיות: ניצחון לשחם - תבוסה מוחצת למח"ש
עד סוף השבוע: שתי מפקדות מג"ב יוקמו להילחם בפשיעה הבדואית

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אפריל 2018. רויטרס
יקבע את עתידו של הסכם הגרעין. טראמפ/רויטרס

ב-12 במאי יפקע המועד שבו דונלד טראמפ יצטרך להודיע אם הוא מאריך את תוקפו של ההסכם, או שארצות הברית תנטוש את ההסכם ובנוסף תטיל סנקציות על איראן. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, מודיע כמעט על בסיס יומי כי הוא ומילתו, שהיא כמובן המילה המחייבת את ישראל, בעד יציאתה של ארצות הברית מההסכם והטלת סנקציות על איראן.

נתניהו אומר שיש לתקן את ההסכם, ויש בהחלט מה לתקן או לבטלו לחלוטין. העניין המרכזי הוא שההסכם עם איראן לא יבוטל גם אם ארצות הברית תעזוב אותו, שכן, שרי החוץ של רוסיה וסין, בהצהרה משותפת נדירה וחריפה, הודיעו השבוע כי לא יתנו לארצות הברית להרוס את ההסכם והוא יישאר בתוקפו. הרי ההסכם אינו בין איראן לארצות הברית, המשא ומתן התקיים בין איראן לבין שורה של מדינות וארצות הברית, שהיא אולי החשובה ביותר, הייתה רק אחת מהן.

על רקע דברים אלו, מגיעים השבוע שני אורחים חשובים לוושינגטון - נשיא צרפת עמנואל מקרון ואנגלה מרקל קנצלרית גרמניה. מרקל היא אולי החשובה יותר באופן כללי בשל מעמדה האישי ועוצמת מדינתה, אולם לעניין זה מקרון חשוב יותר. זאת מפני שיחסיו האישיים עם טראמפ טובים בהרבה מאלו של מרקל עם הנשיא. מקרון ומרקל מחזיקים באותו המסר - ההסכם אולי אינו אידיאלי, אבל ביטולו יהיה גרוע יותר מהשארתו.

עוד באותו נושא

טראמפ: הסכם הגרעין הוא שיגעון, איראן תשלם מחיר שמעטים שילמו אם תאיים

לכתבה המלאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ורעייתו נחתו בוושינגטון לקראת פגישה עם הנשיא טראמפ, אפריל 2018. רויטרס
מקרון ורעייתו לאחר נחיתתם בארצות הברית, אתמול/רויטרס

במסיבת עיתונאים משותפת שהתקיימה אמש, הכל נשאר בעינו - טראמפ חזר ואמר שמדובר בהסכם נורא שמעולם לא היה צריך להיחתם, ומקרון אמר שביטול ההסכם ללא הסכם חלופי איננו מהלך נכון. יחד עם זאת, הוא הוסיף לפרוטוקול דברים שלא נכללו בעבר בעמדה האירופית ולפיהם, אירופה מוכנה לעבוד עם ארצות הברית כדי לוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני גם אחרי מועד ההסכם ב-2025. בנוסף, מוכנים להשיג הסכם חדש עם איראן שבו תהייה התייחסות, שלילית כמובן, לנושא הטילים האיראניים ומעורבותה במזרח התיכון.

כלל לא ברור על מה מסתמך מקרון, מעבר לרצון לפייס את דעתו של נשיא ארצות הברית כדי שלא יבטל את ההסכם, שכן, רוסיה וסין מיישרות קו עם איראן ומתנגדות באופן גורף לכל שינוי בהסכם או בניסיון לכפות הסכם חדש.

גם היום טראמפ לא ציין באופן חד משמעי שלא יחתום על חידוש הסכם הגרעין, ומצד שני הוא לא ציין כי יחתום. טראמפ אמר שלא היה צריך לחתום בזמנו על ההסכם והוסיף שיש הזדמנות נהדרת לערוך הסכם טוב בהרבה. שאלה קריטית שנותרה פתוחה היא האם עד אותו הסכם טוב אידיאלי, הוא יקרע את ההסכם הנוכחי או ישאיר אותו.

ביטול או לא - טראמפ ממשיך לאיים על איראן

בכל מקרה טראמפ מזהיר את איראן שאם היא תעשיר אורניום ותחתור לפצצה, היא תעמוד בפני עונש אמריקני שמעט מאד מדינות ספגו כמוהו בעבר. זהו איום לפתיחה במלחמה, אולם לפני לחימה בפועל ישנן אופציות נוספות, כמו מלחמה כלכלית על איראן. אזהרה זו תקפה בין אם ארצות הברית תישאר בהסכם או לא.

גם אם ארצות הברית לא תטיל סנקציות נוספות על איראן או על גורמים שנמצאים בקשר עסקי עמה, חברות כלכליות בעולם ובעיקר באירופה, יצטרכו לשקול האם הן עושות עסקים עם איראן ובכך עולות על הכוונת האמריקנית.

איראן עצמה כבר הודיעה שלביטול ההסכם יהיו השלכות חמורות, ובראשון העובדה שאיראן תראה עצמה משוחררת מהתחייבויותיה ותתחיל מחדש בתהליך העשרת האורניום, שהוא מרכיב קריטי בפצצות אטום. במקרה כזה, הודיעה ערב הסעודית, יריבתה המרה של איראן, שגם היא תצטרף למירוץ החימוש האזורי שיהפוך גרעיני.

אירופה, ששלוש ממנהיגותיה השתתפו במשא ומתן על תכנית הגרעין ואף הובילו אותו בשלבים מסוימים, מוכנה להוסיף סנקציות על איראן, אבל לא בתכנית הגרעין. מבחינתה, לגעת בתכנית הגרעין משמע לבטל אותה, כפי שמדגישים מקרון ומרקל ובמיוחד רוסיה, סין ואיראן. אולם, אירופה כן מוכנה לעבוד עם וושינגטון ולהטיל מגבלות ועיצומים על איראן בנושא תכנית הטילים הבליסטיים שלה ומעורבותה הגוברת במזרח התיכון. האם זה יספק את טראמפ? כרגע נראה שלא.

נשיא איראן רוחאני במסיבת עיתונאים באנקרה, אפריל 2018. AP
באיראן לא נרתעים מההתכנות לביטול ההסכם. רוחאני/AP

טראמפ מינה את ג'ון בולטון להיות היועץ החדש לביטחון לאומי ואת מייק פומפיאו להיות שר החוץ החדש. שני האנשים הללו בעמדות קריטיות ורלוונטיות ביותר בנושא ההתנגדות להסכם הגרעין עם איראן, החליפו שניים אחרים שתמכו בהשארתו. זהו איתות ברור מה בכוונתו של טראמפ לעשות.

תכסיס נוסף אותו מנסה להפעיל נשיא צרפת עמנואל מקרון על דונלד טראמפ, הוא השימוש בצפון קוריאה. בחודש מאי עתידה להתקיים פיסגה בין טראמפ לנשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, שבה יעלה על סדר היום גם הנושא הגרעיני. טראמפ סבור, ובצדק, שההסכם מלא החורים ונטול אכיפה או פיקוח עליו חתם בעבר הנשיא קלינטון עם צפון קוריאה, הביא למצב הנוכחי שבו היא מעצמה גרעינית. מכאן שהסכמים גרעיניים עם דיקטטורות הם בעייתיים וגרועים - וכאן הוויכוח. מקרון ומרקל, ינסו לרכך את המצב, ולהגיד שהמצב עם איראן טוב יותר מהמצב מול צפון קוריאה דווקא בגלל ההסכם שמגביל את איראן, הסכם שעד כה היא עומדת בו.

שבועיים וחצי לפני תאריך היעד, נראה שטראמפ מעוניין לעמוד בהתחייבות הבחירות שלו ולצאת מהסכם הגרעין, אך זה עדיין לא ודאי. כמו כן, כדאי לזכור שבפוליטיקה, גם יום אחד הוא זמן רב, ו-19 הימים הבאים הולכים להיות דרמטיים, כך שאם ארצות הברית תצא מההסכם, ימים אלו הם רק ההקדמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully