וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: הסכם הגרעין הוא שיגעון, איראן תשלם מחיר שמעטים שילמו אם תאיים

24.4.2018 / 20:30

נשיא ארה"ב תקף במסיבת עיתונאים עם נשיא צרפת מקרון את העסקה "הנוראית" עם טהראן, לקראת המועד שבו יכריע אם לחדש את הסנקציות. "העסקה הזאת מתפוררת, לא היה צריך לעשות אותה", אמר. מקרון העלה בפניו הצעה להסכם חדש ונוסף: "יש התקדמות"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר היום (שלישי) את איראן כי היא "תשלם מחיר שמעט מאוד מדינות שילמו בעבר" אם תאיים על ארצות הברית. זאת במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בבית הלבן עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שבהם הסכימו השניים לפעול לנקיטת צעדים משמעותיים לבלימת טהראן.

ואולם, טראמפ סירב להתחייב להישאר בהסכם הגרעין שאותו כינה "שיגעון" שלא היה צריך להיחתם. עד 12 במאי יידרש הנשיא האמריקני להכריע אם הוא ממשיך בהקפאת הסנקציות, כפי שלוחצות עליו יתר המדינות החתומות על העסקה מ-2015. מקרון הדגיש: "המטרה היא לא לקרוע את ההסכם בלי שיהיה לנו משהו במקום".

השניים הפגינו יחסים חמימים במהלך מסיבת העיתונאים ומקרון יהיה המנהיג הזר הראשון שזוכה לארוחת ערב רשמית מאז נכנס טראמפ לבית הלבן בינואר אשתקד. נשיא צרפת ינסה לנצל את הקרבה שלו לנשיא ארצות הברית כדי להשפיע עליו גם בנושאים נוספים שעליהם הם חלוקים, כמו הסכם האקלים, יחסי המסחר עם האיחוד האירופי וכן הנוכחות האמריקנית בסוריה.

לקריאה נוספת על הסכם הגרעין
מקרון מנסה לשכנע את טראמפ: "אל תעזוב את הסכם הגרעין"
רוחאני מזהיר: אם טראמפ יפרוש מהסכם הגרעין - יהיו השלכות חמורות

מסע"ת טראמפ ומקרון במהלך מסע"ת בבית הלבן 24 באפריל 2018. רויטרס
הפגינו רוח פייסנית. טראמפ ומקרון במסיבת העיתנואים/רויטרס

טראמפ תקף בחריפות את ההסכם ואמר כי הוא אינו נוגע להשפעתה הגוברת של איראן במזרח התיכון ולתכנית הטילים שלה. "זהו הסכם עם יסודות רקובים", אמר טראמפ, שכינה אותו נורא ומגוחך. "זהו הסכם גרוע, שקורס". הוא התייחס לאפשרות שאיראן תשוב להעשיר אורניום, כפי שהיא מזהירה שתעשה במקרה של פרישה, ואמר: "לא יהיה להם קל. אם הם יחליטו לחדש זאת, הם יעמדו בפני בעיות גדולות, כאלו שהם לא התמודדו עמן בעבר".

מקרון אמר כי הוא שוחח עם טראמפ על "הסכם חדש", שיענה על החששות של ארצות הברית ושל אירופה ביחס לאיראן, מעבר לתכנית הגרעין שלה. במסגרת ההצעה של נשיא צרפת, ארצות הברית ואירופה יסיכמו לבלום כל פעילות גרעינית איראנית עד 2025 ולאחר מכן, יטפלו בתכנית הטילים של טהראן ויצרו תנאים שיאפשרו פתרונות פוליטיים כדי לבלום את איראן בתימן, בסוריה, בעיראק ובלבנון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מסע"ת טראמפ ומקרון במהלך מסע"ת בבית הלבן 24 באפריל 2018. רויטרס
"לעתים צריך לגלות גמישות". טראמפ ומקרון/רויטרס

נשיא צרפת הגיע לביקור מדיני בארצות הברית בן שלושה ימים כדי לשכנע את טראמפ שלא לסגת מההסכם, שבו רואים רבים במערב את הכלי הטוב ביותר לבלימת פיתוח נשק גרעיני איראני ולמניעת מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. לא ברור אם מקרון אכן הצליח במאמציו, אכן הוא טען כי חלה התקדמות בעניין, כשטראמפ אמר: "תהיה לנו הזדמנות נהדרת לעשות הסכם גדול הרבה יותר".

אחת האפשרויות: עוד זמן לאירופה לשפר את ההסכם

לא ברור מה משמעות הסכם שכזה בנוגע להסכם הגרעין, ואם סין ורוסיה, שהצהירו כי יפעלו יחד כדי למנוע מארצות הברית "לחבל" בעסקה שעליהן הן גם חתומוץ, יסכימו לנקיטת צעדים חדשים נגד איראן. בנוסף לכך, לא סביר שאיראן תסכים לכך והיא צפויה לראות בכל הסכם חדש שכזה הפרה בעסקת הגרעין.

גורם צרפתי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "מה שהיה חשוב וחדש הוא שהנשיא טראמפ הסכים לשים על השולחן, יחד עם צרפת, את הרעיון של הסכם חדש שיוצע לאיראנים ויגובש עמם". גורם אחר, המעורה בשיחות הפנימיות בבית הלבן, אמר כי אחת האפשרויות הנשקלות היא מתן זמן נוסף למדינות האירופיות החתומות על ההסכם - צרפת, בריטניה וגרמניה - כדי להקשיח את תנאי ההסכם הקיים.

ביום שישי תיפגש קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם טראמפ בוושינגטון, וכמו מקרון, תנסה לשכנעו להישאר בהסכם.

מצעד יום הצבא בטהראן, איראן, 18 באפריל 2018. סוכנות הידיעות תסנים, רויטרס
איראן מאיימת לחזור ולהעשיר אורניום. מצעד צבאי בטהראן/רויטרס, סוכנות הידיעות תסנים

אחרי מסיבת העיתונאים של טראמפ ומקרון, אמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי "ככל הנראה" טהראן תנטוש את הסכם הגרעין אם וושינגטון תחליט לצאת ממנו. בריאיון לסוכנות הידיעות אי-פי, אמר זריף, המבקר בניו יורק, כי הממשל האמריקני רק יפגע כך בשיחות עם קוריאה הצפונית כשהוא יוכיח שהוא אינו עומד בהתחייבויותיו.

הבוקר הזהיר נשיא איראן חסן רוחאני כי יהיו "השלכות חמורות" לפרישה אמריקנית. "אני אומר לאלו שבבית הלבן כי אם הם לא יעמדו בהתחייבויותיהם, ממשלת איראן תגיב בנחישות", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה, כשהוא מתייחס לטראמפ. "אם מישהו יבגוד בהסכם, עליו לדעת כי הוא יעמוד בפני השלכות חמורות".

גם סוריה על הפרק

מקרון וטראמפ שוחחו גם על סוריה, כשבועיים אחרי שארצות הברית, צרפת ובריטניה תקפו יעדים של משטר אסד בעקבות מתקפה כימית שבה מואשמת דמשק.

טראמפ רוצה להשיב את הכוחות האמריקניים מסוריה, מאחר שהוא סבור שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הובס כמעט באופן סופי. עם זאת, מקרון ובעלי ברית אחרים טוענים כי יש לשמור על נוכחות צבאית במדינה כדי להבטיח שארגון הטרור לא מתבסס מחדש וכדי לבלום את התבססות איראן.

מקרון דחק בטראמפ להשאיר את הכוחות בסוריה בעתיד הנראה לעין. האחרון לא הבטיח זאת, אך הבהיר כי החיילים לא ישובו בפרק הזמן המידי. "אנחנו רוצים לשוב הביתה, אנחנו נשוב הביתה, אבל אנחנו רוצים להשאיר דריסת רגל חזקה וממושכת", אמר נשיא ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully