וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתוניסיה עד מלזיה: החיסולים המסתוריים של אנשי חמאס בעולם

22.4.2018 / 9:36

ירי מאופנוע חולף באמצע הרחוב, פיצוץ מסתורי, אקדחים עם משתיקי קול ומכוניות שכורות שנעלמו מהזירה כאילו בלעה אותן האדמה: כך מתנהלת מלחמת הצללים בחו"ל, שמיוחסת לישראל - ומורידה מהבמה בזה אחר זה את אנשי ארגון הטרור

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ההתנקשות המסתורית במהנדס הפלסטיני פאדי אל-בטש במלזיה, מצטרפת לשורת חיסולים - או ניסיונות חיסול - של אנשי חמאס במדינות קרובות או רחוקות בעשורים האחרונים. כולם יוחסו לישראל, ששמרה כהרגלה על שתיקה, פרט למקרה שבו לא הייתה לה ברירה אלא להיחשף כדי לסיים משבר דיפלומטי.

חיסול במלזיה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הנייה על חיסול המהנדס במלזיה: "ישראל מעבירה את קרבותיה לחו"ל"
האקדמיה של חמאס: המסר בחיסול המהנדס העזתי על אדמת מלזיה
חיסול במלזיה: מהנדס בכיר מעזה נורה למוות בדרכו למסגד

מומחה הרקטות

ב-21 באפריל, בשעה 6:00, נורה בבירת מלזיה פאדי אל-בטש על ידי שני אלמונים רכובים על אופנוע, שהמתינו לו במשך כ-20 דקות מחוץ למתחם הדירות שבו התגורר. הוא נהרג במקום, ואלו נמלטו מיד. אל-בטש, שלמד הנדסת חשמל באוניברסיטת מלזיה, היה מומחה לרקטות ומל"טים, ושימש גם אימאם במסגד מקומי.

בג'יהאד האסלאמי, שאחד מבכיריו הוא בן משפחתו של אל-בטש, הטילו את האחריות על המוסד וגם הרשויות במלזיה רמזו להתערבות זרה, כשציינו שהמתנקשים היו בעלי חזות אירופית. סגן ראש ממשלת מלזיה טען כי לאל-בטש היו קשרים לסוכנות מודיעין זרה, וכי הוא ככל הנראה חוסל על ידי "סוכנות מודיעין העוינת את הפלסטינים".

ד"ר פאדי אל באטש המהנדס מעזה שחוסל. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
מומחה לרקטות ומל"טים. פאדי אל-בטש/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

חמאס, שחשף לאחר הידיעה על ההתנקשות באל-בטש בן ה-35 כי הוא היה חבר חשוב בארגון, לא אמר באופן מוצהר כי ישראל היא האחראית לכך, אולם מנהיגו אסמאעיל הנייה לא הותיר ספק כשהכריז: "ישראל העבירה את המערכה נגדנו לחו"ל.

המורה הפרטי

ב-18 בינואר השנה, הרעיד פיצוץ עז את העיר צידון שבדרום לבנון, כשמכוניתו של מוחמד חמדאן התפוצצה בעת שפתח אותה. חמדאן, אחיו של נציג חמאס בלבנון אוסמה, לא היה מוכר עד אז, אך ברשת אל-מנאר של חיזבאללה דווח כי הוא החזיק בתפקיד ביטחוני משמעותי בחמאס והיה תחת מעקב של ישראל.

אבו חמזה חמדאן, פעיל חמאס שהפצע בפיצוץ מכונית בצידון. -, מערכת וואלה! NEWS
חמדאן בבית החולים, לפני כחמישה חודשים/מערכת וואלה! NEWS, -

המטען, שלפי הדיווחים שקל כחצי קילו, רק פצע את חמדאן. בחמאס, בפתח וגם בחיזבאללה הפנו אצבע מאשימה לישראל וחסן נסראללה קרא לממשלת לבנון לפעול אם תוכח מעורבותה של ישראל. באל-מיאדין דווח כי לפני הפיצוץ, כלי טיס של ישראל חגו בשמי האזור.

מהנדס המל"טים

ב-15 בדצמבר 2016, נורה למוות בפתח ביתו בדרום תוניסיה מוחמד א-זווארי, מהנדס כלי טיס שהיה מקושר לחמאס ולחיזבאללה. לפי המשטרה, המתנקשים, ככל הנראה אזרחים זרים, השתמשו במכוניות שכורות וירו בו שמונה כדורים מאקדחים משתיקי קול כדי לחסלו.

א-זווארי היה בכיר במערך המל"טים המתפתח של הזרוע הצבאית של חמאס, וסייע בתחום גם לחיזבאללה. הוא שב לתוניסיה זמן קצר לפני החיסול, אחרי שנים שבהן נדד מסוריה ללבנון, לצד גיחות לעזה דרך מערך המנהרות של חמאס. בנוסף לכך דווח כי הוא שקד על פיתוח כלי שיט זעירים.

מוחמד א-זווארי, אזרח תוניסאי שנרצח וכלי תקשורת דיווחו שהמוסד התנקש בחייו בשל קשריו עם חמאס, דצמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
בכיר במערך הטילים. א-זווארי/צילום מסך, טוויטר

בעקבות ההתנקשות, הדיחו הרשויות בתוניסיה את מושל מחוז ספקס, שם התגורר א-זווארי, ועוד בכירים ברשויות המקומיות. הממשלה אמרה כי הייתה מעורבות של "גורמים זרים" בחיסול, בעוד שחמאס היה מפורש יותר והאשים את המוסד בהפעלת שלוש חוליות לביצוע המשימה, ואיים לנקום את מותו.

מומחה האמל"ח

ב-20 בינואר 2010 נמצא מחמוד אל-מבחוח, מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, מת בחדרו במלון בדובאי. הוא היה אחראי על הברחות של כלי נשק מאיראן לרצועת עזה, וגם היה מעורב ברצח של החיילים אבי סספורטס ואילן סעדון. הוא הגיע לנסיכות מסוריה תחת זהות בדויה, ולפי הדיווחים הוא נחנק על ידי כרית שהוצמדה לפניו.

משטרת דובאי: "מחסלי מבחוח השתמשו בחומרי הרדמה". רויטרס
כמעט כמו סרט הוליוודי. מתוך תיעוד מצלמות האבטחה במלון בו שהה מבחוח/רויטרס

המשטרה המקומית, בראשות הגנרל דאחי חלפן, עסקה רבות בפעולה שהזכירה לרבים סרט הוליוודי, ושחררה תיעודים ממצלמות האבטחה של המלון, שבהם נראו החשודים בחיסול, חלקם בבגדי טניס. האחריות הוטלה על המוסד וההתנקשות גרמה למשבר דיפלומטי, על אף שתיקתה הרשמית של ישראל, אחרי שנחשף כי חלק מהחשודים השתמשו בדרכונים בריטיים, צרפתיים ואוסטרליים.

המנהיג שהורעל

ב-25 בספטמבר 1997, ניסה המוסד להתנקש בחייו של מנהיג חמאס חאלד משעל, שהתגורר בעמאן, בירת ירדן. ההחלטה נפלה בעקבות שורת פיגועים קטלניים, אך הפעולה החפוזה השתבשה והרעלתו של משעל לא צלחה. סוכני המוסד נחשפו וכך נוצר משבר דיפלומטי חריף בין ירושלים לעמאן, שנים ספורות לאחר הסכם השלום בין הצדדים.

חאלד משעל בהלווית בכיר חמאס מחמוד אל מבחוח. רויטרס
ניסיון החיסול שסיכן את השלום עם ירדן. חאלד משעל/רויטרס

בירדן דרשו לקבל את הנוגדן שיציל את חייו של משעל, ולא גם חייהם של סוכני המוסד יהיו בסכנה. אחרי שהועבר לידיו של מנהיג חמאס המורעל ובמקביל למגעים דיפלומטיים וביטחוניים אינטנסיביים עם חוסיין מלך ירדן, שוחררו גם סוכני המוסד העצורים. עם זאת, ניסיון ההתנקשות הכושל נצרב כאחת התקלות הגדולות ביותר של המוסד אי-פעם, כזו שאף סיכנה את הסכם השלום עם ירדן. משעל המשיך בתפקידו עד השנה שעברה, אך עזב את ירדן והתגורר בסוריה ובקטאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully