וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקיפות מדויקות ואתגר מודיעיני: כשישראל נותרה לבד מול איראן בסוריה

15.4.2018 / 13:02

המערב מטפל באסד ובגרעין האיראני, אך תהליך התבססותה של טהראן בקרבת הגבול הצפוני הוא נושא כמעט בלעדי לישראל. איראן, כפי שזה נראה כעת, לא מתכוונת לוותר. מה יכול לשנות את כללי המשחק ביום שאחרי?

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

פקידים בכירים בישראל ניסו בשנה האחרונה לשכנע בכל כוחם פקידים בכירים בבית הלבן ובמשרד ההגנה האמריקני כי המשטר הסורי מתחזק בסיוע הציר הרדיקלי ורוסיה, בזמן שארגון דאעש מאבד מכוחו בהדרגה. התמורות של התהליך, הם אמרו, יגבירו את הטרור במזרח התיכון ויפירו את האיזונים הקיימים במדינות היציבות. ואולם, הפקידים הבכירים בארצות הברית לא רצו להקשיב. היו להם נושאים יותר בוערים לעסוק בהם: קוריאה הצפונית, סין, איראן ומשחקי החתול והעכבר עם רוסיה, בעיקר באירופה. כאילו לא היה די בכך, הנשיא דונלד טראמפ הודיע כי הצבא האמריקני יעזוב בהדרגה את סוריה. במילים אחרות, המסר שהועבר לישראל היה "זו בעיה שלכם".

אז מה קרה השבוע, ולמה זה אמור להדאיג את ישראל? משטר הנשיא בשאר אסד, שכבר הרבה זמן משתמש בנשק כימי, הפריז ביחס שבין השימוש בכלור, שלא ניתן לאכיפה על ידי האמנה הבינלאומית, לגז עצבים שהופעל נגד אזרחים, והרג יותר מ-200 אזרחים בתקיפה אחת. הסיקור התקשורתי הנרחב חייב את המערב, בראשות ארצות הברית, להגיב. אחרי כמה ימים מתוחים סביב רוסיה, ציוצים בטוויטר של נשיא מתלהם ושיחות אינטנסיביות של דיפלומטים וראשי מדינות מאחורי הקלעים כדי למנוע התנגשות בין מעצמות, יצאה אתמול לפנות בוקר לפועל מתקפה מרוככת נגד יעדי משטר אסד, שכללו בעיקר בסיסים של חיל האוויר ומאגרי נשק כימי.

תיעוד שיגור הטילים של צבא ארצות הברית בתקיפה בסוריה, 14 באפריל 2018. הפנטגון, מערכת וואלה
תקיפה סמלית עם חשיבות גדולה. תיעוד שיגור הטילים האמריקניים לסוריה, אתמול/מערכת וואלה, הפנטגון

מדובר בתקיפה סמלית בהשוואה ליכולת האש העצומה של ארצות הברית, ובכל זאת חשיבותה רבה מאוד. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין זיהה לפני שנים את הוואקום שהשאירה אחריה ארצות הברית במזרח התיכון, ונכנס לתוכו. אלא שהייתה לו הערכת חסר בכל מה שקשור למידת ההתעלמות של הבית הלבן מהאזור, ולהיקף הסבלנות. התקיפה של נאט"ו באה ללמד את הקרמלין כי סוריה לא עומדת בראש סדר העדיפויות שלהם, אך שגם להם יש גבול ואל לרוסיה למתוח את החבל יותר מדי. גם אם נאט"ו העבירו אזהרות ברורות, לגבי איפה להיות ואיפה לא כדי למנוע הרג של חיילים רוסים ואזרחים סורים, אין בכך כדי להוריד מעוצמת המסר.

אם יש מישהו שמכיר היטב את הכלכלה הרוסית, זהו פוטין. הוא יודע שהיא לא בנויה למערכה, בטח לא מול ארצות הברית ובוודאי לא בזמן הנוכחי. בנוסף, פוטין לא ייתן לאף גורם לסכן את מה שבנה בסוריה בשנים האחרונות, ולכן אפשר להעריך כי מאחורי הקלעים הוא נתן הבטחות לארצות הברית בתמורה לתקיפה הסמלית. אחת ההבטחות, ככל הנראה, הייתה שאסד לא יעשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים. אם אסד יביך את הבית הלבן בטווח הנראה לעין, הוא ימצא את עצמו תחת מתקפת טילי טומהוק בהיקף כזה שגם מערכת S-400 לא תעזור לו.

עוד בנושא:
שגרירת ארה"ב במועצת הביטחון: נמשיך לפעול נגד אסד אם ישתמש בנשק כימי
בריטניה: הפעולה בסוריה מוצדקת; צרפת: רוב הארסנל הכימי הושמד
טראמפ תקף - והשיירה תעבור: התסריט הקבוע והמדמם של סוריה

עוד באותו נושא

מאגרי נשק כימי ובסיסים אוויריים: היעדים שהופצצו בסוריה

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה פוטין, 12 באפריל 2018. רויטרס
נכנס לוואקום שהותירה ארה"ב במזרח התיכון. פוטין/רויטרס

אז ממה אמורה ישראל להיות מודאגת? משני דברים עיקריים - הנשק הכימי שמחזיק אסד, והתבססות איראן בסוריה.
אחרי שנטען כי הוחלט לצמצם את ייצור ערכות המגן בישראל ואת חלוקתן לציבור, מתברר כי לא רק שאסד משתמש במאגר נשק כימי נגד אזרחיו, אלא שהוא גם ממשיך לייצר את החומר האסור. הוא ממש לא השמיד את הכול ובטח לא הוציא את כולו מתחומי סוריה. התערבות פקחי האו"ם בשנים האחרונות בנושא הנשק הכימי פגעה אולי ביכולות של משטר אסד באופן זמני, אבל לא בכוונות לשימוש בעתיד. אסד עדיין מחזיק ביכולת ייצור.

מהודעת הגינוי של משרד החוץ ניתן ללמוד כי אסד עשה שימוש בנשק כימי במזרח רוטה ב-4 באפריל, שנה בדיוק אחרי ההרג ההמוני שביצע המשטר בחאן שייחון. בנוסף לכך נכתב בהודעת משרד החוץ כי הפעלת חומר הלחימה הכימי על ידי המשטר מראה בבירור כי סוריה ממשיכה להחזיק יכולות כימיות קטלניות ואף לייצר יכולות חדשות. קהילת המודיעין הישראלית צריכה לתת על כך את הדעת. מה ידעה או לא, והאם הטמיעה את הנושא בקרב הדרג המדיני.
הנושא הנוסף שאמור להדאיג את מדינת ישראל הוא תהליך ההתבססות האיראנית שלא נכלל במטרות ההתקפה של המערב. כפי שזה נראה כרגע, פרויקט הגרעין האיראני הוא נושא אחד בטיפול המערב, ותהליך ההתבססות האיראני בסוריה הוא נושא בטיפול ישיר ישראלי בגיבוי רופף של מדינות ערביות סוניות מודאגות.

תמונות מהבסיס שהותקף בסוריה. -, מערכת וואלה! NEWS
תקיפות עמומות יצילו את ישראל מאיראן. בסיס T-4 שהותקף בסוריה בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, -

כך למעשה נותרה ישראל לבד במערכה נגד הפעילות האיראנית בסוריה. משטר האייתוללות מבין זאת היטב, והוא לא ירפה מהנושא אלא כן הרוסים יאמרו לו אחרת. בימים הקרובים, כשישקע האבק, נשמע בטח התבטאויות ברורות יותר בנושא מבכירי משמרות המהפכה. בימים האחרונים הם שחררו הצהרות פומביות בדבר המחיר שישראל תשלם בתגובה להרג שבעה מאנשיה בתקיפה שהם מייחסים לישראל בבסיס T-4 בסוריה בתחילת השבוע. עוד פעולה, לפי פרסומים זרים, שנועדה לעצור את תהליך ההתבססות האיראני בסוריה.

מה כן יכול לשנות את המציאות? רק נחישות בנושא מצד ישראל. רק תקיפות מדויקות ועמומות נגד התהליך האיראני בסוריה. הדבר האחרון שפוטין ירצה עכשיו זה עימות בין איראן לישראל על אדמת סוריה. לכן, עמידה ברורה של ישראל על הקווים האדומים עשויה להפוך את רוסיה לגורם מרסן. מצמוץ ישראלי נושא עלול להוביל לפתח שדרכו תרחיב איראן את ההתבססות ותקבע עובדה שתשנה את הכללים באזור, מצב שיטיל איום משמעותי על ביטחון ישראל, במיוחד בעת שבסוריה פועלים עשרות אלפי שכירי חרב שיעים בפיקוד איראני. כיצד ינהג פוטין? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully