וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירת ארה"ב במועצת הביטחון: נמשיך לפעול נגד אסד אם ישתמש בנשק כימי

14.4.2018 / 20:41

מוסקבה ניסתה להעלות הצעת החלטה לגינוי הפעולה של ארה"ב, בריטניה וצרפת נגד משטר אסד - אך מהלכה נכשל. היילי: "אנחנו מוכנים ומזומנים לפעול". השגריר הרוסי: "התנהגות חוליגנית". שגריר צרפת: אין ספק שאסד אחראי למתקפה

רויטרס

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה הערב (שבת) בדיון במועצת הביטחון כי ארצות הברית "מוכנה ומזומנה" לתקוף שוב בסוריה, אם משטרו של בשאר אסד יעשה שימוש נוסף בנשק כימי. זאת אחרי המתקפה המשולבת הלילה, שבה הותקפו שורת מטרות של השלטון בתגובה לתקיפה בפרברי דמשק בשבוע שעבר, שבה נהרגו עשרות אזרחים.

דיון החירום כונס לבקשת רוסיה, שהביעה זעם על התקיפה ואמרה כי זו פגיעה בריבונות סוריה. השגריר הרוסי וסילי נבנזיה אמר כי הפעולה הייתה "התנהגות בריונית" מצדן של ארצות הברית, בריטניה וצרפת. הוא הוסיף כי הפעולה תפגע במאמצי השלום בסוריה. למרות דרישת רוסיה, סירבה מועצת הביטחון לקבל את ההצעה.

לדברי היילי, התקיפות תוכננו בקפידה במטרה לצמצם את הפגיעה באזרחים. "התגובה הייתה מוצדקת, לגיטימית ופרופורציונלית", אמרה. "נמשיך לפעול נגד מי שמשתמש ומסייע לשימוש בנשק כימי.

לקריאה נוספת על המתקפה בסוריה
בריטניה: הפעולה בסוריה מוצדקת וחוקית; צרפת: רוב הארסנל הכימי הושמד
טראמפ על התקיפה בסוריה: הושגו התוצאות הטובות ביותר, המשימה הושלמה

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי בדיון במועצת הביטחון של האו"ם בעקבות התקיפה בסוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
מזהירה את אסד. היילי, היום/רויטרס

השגריר הרוסי שב על עמדת מוסקבה ואמר כי המבצע היה "צעד תוקפני" נגד מדינה ריבונית והאשים את ארצות הברית ובעלות בריתה ב"זלזול בוטה בחוק הבינלאומי" ו"בהתנהגות חוליגנית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תיעוד שיגור הטילים של צבא ארצות הברית בתקיפה בסוריה, 14 באפריל 2018. הפנטגון, מערכת וואלה!
טיל משוגר ממשחתת אמריקנית לעבר סוריה/מערכת וואלה!, הפנטגון

השגריר הצרפתי, פרנסואה דלטרה, אמר כי המתקפה בדומא דרשה "תגובה נחרצת". לדבריו, "לצרפת אין ספק שמשטר אסד אחראי למתקפה הכימית". הוא הוסיף כי אלו שמערערים בכך, יכולים לבחון את המידע שפורסם בדוח שחשפה ממשלת צרפת מוקדם יותר היום.

שגרירת בריטניה, קארן פירס, אמרה כי יש ארבעה תנאים לפתרון המשבר בסוריה. לדבריה, על דמשק להשמיד את מאגרי הנשק הכימי שלה, לאפשר סיוע הומניטרי לסוריה, לשוב לתהליך השלום בחסות האו"ם וכי על האחראים על השימוש בנשק כימי ופשעים אחרים "לשאת באחריות".

סורים מנופפים בדגלי רוסיה, איראן וסוריה במחאה על התקיפה של המערב. רויטרס
תומכי המשטר בעצרת תמיכה אחרי התקיפה/רויטרס

בפתח הדיון, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא למדינות החברות לנהוג באיפוק ולהימנע מהסלמה בסוריה. הוא הדגיש כי הדיווחים והעדויות על שימוש בנשק כימי במדינה דורשות את חקירת הארגון.

יותר ממאה טילים

תקיפה הלילה השתתפו מטוסי קרב, מפציצים ומשחתות של צבאות שלוש המדינות - שתקפו שמונה מטרות צבאיות ברחבי סוריה, באמצעות שיגורם של כמאה טילים. מרבית המטרות השתייכו למערך הנשק הכימי של צבא אסד, בהן מתקני ייצור ומחסנים.

לטענת הפנטגון, התקיפות פגעו בצורה קשה ביכולת של המשטר לייצר נשק כימי ו"החזירו אותו כמה שנים אחורה", אולם הודו כי היכולת לא הושמדה לחלוטין. עוד נמסר בתדרוך כי הפעולה "שולחת מסר בלתי-משתמע לשני פנים" לממשלת סוריה ותרתיע מפני שימוש עתידי בנשק כימי. עוד נמסר כי לא ידוע על נפגעים מקרב האזרחים. בדמשק אמרו כי כמה אזרחים נפצעו, אך לא דווח על הרוגים.

הריסות מכון מחקר לנשק כימי בברזה שבאזור דמשק לאחר המתקפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
הריסות מכון מחקר בברזה, דמשק/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

המתקפה החלה בסביבות השעה 4:00, עם שיגורם של 105 טילים מסוגים שונים ממטוסי קרב אמריקניים, בריטיים וצרפתיים וכן מכלי שיט אמריקניים וצרפתיים לעבר שלוש מטרות. בסוריה דווח על מטרות נוספות שהותקפו, ורוסיה טענה כי 71 טילים מתוך 103 טילי שיוט הופלו על ידי מערכות ההגנה האוויריות של אסד, ללא סיוע מערכות ההגנה הרוסיות. עם זאת, הפנטגון טוען כי כל הטילים פגעו במטרתם ולא ידוע על שום יירוט.

(עדכון ראשון: 18:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully