וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על התקיפה בסוריה: הושגו התוצאות הטובות ביותר, המשימה הושלמה

עמרי נחמיאס וסוכנויות הידיעות

14.4.2018 / 16:57

נשיא ארה"ב הודה לבריטניה ולצרפת על הסיוע הצבאי ועל "חוכמתן" בתקיפה המשולבת שכוונה נגד יכולות הנשק הכימי של דמשק. הפנטגון מסר כי "החזרנו את תכנית הנשק הכימי של אסד שנים אחורה" והכחיש כי המשטר הצליח להפיל טילים כפי שטען

רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך היום (שבת) על תוצאות התקיפה המשולבת הלילה בסוריה שלדבריו "לא היו יכולות להיות טובות יותר". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף טראמפ כי המתקפה "יצאה לפועל בצורה מושלמת" והודה לבריטניה ולצרפת על "חוכמתן וכוחן הצבאי המעולה". את הציוץ חתם טראמפ במילים "המשימה הושלמה".

בתקיפה הלילה השתתפו מטוסי קרב, מפציצים ומשחתות של צבאות שלוש המדינות - שתקפו שמונה מטרות צבאיות ברחבי סוריה, באמצעות שיגורם של כמאה טילים. מרבית המטרות השתייכו למערך הנשק הכימי של צבא אסד, בהן מתקני ייצור ומחסנים.

לטענת הפנטגון, התקיפות פגעו בצורה קשה ביכולת של המשטר לייצר נשק כימי ו"החזירו אותו כמה שנים אחורה". עוד נמסר בתדרוך כי הפעולה "שולחת מסר בלתי-משתמע לשני פנים" לממשלת סוריה ותרתיע מפני שימוש עתידי בנשק כימי. עוד נמסר כי לא ידוע על נפגעים מקרב האזרחים. בדמשק אמרו כי כמה אזרחים נפצעו, אך לא דווח על הרוגים.

לקריאה נוספת:
מאגרי נשק כימי ובסיסים אוויריים: היעדים שהופצצו בסוריה
טראמפ תקף - והשיירה תעבור: התסריט הקבוע והמדמם של סוריה
עסקים כרגיל: אסד תועד מגיע ללשכתו בדמשק אחרי התקיפה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוסר הצהרה על סוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
"המשימה הושלמה". טראמפ/רויטרס

המתקפה החלה בסביבות השעה 4:00, עם שיגורם של 105 טילים מסוגים שונים ממטוסי קרב אמריקניים, בריטיים וצרפתיים וכן מכלי שיט אמריקניים וצרפתיים לעבר שלוש מטרות. בסוריה דווח על מטרות נוספות שהותקפו, ורוסיה טענה כי 71 טילים מתוך 103 טילי שיוט הופלו על ידי מערכות ההגנה האוויריות של אסד, ללא סיוע מערכות ההגנה הרוסיות. עם זאת, הפנטגון טוען כי כל הטילים פגעו במטרתם ולא ידוע על שום יירוט.

עוד באותו נושא

אסד: התקיפה בסוריה - אובדן שליטה של המערב; מיי: פעולה מוצדקת

לכתבה המלאה
תיעוד שיגור הטילים של צבא ארצות הברית בתקיפה בסוריה, 14 באפריל 2018. הפנטגון, מערכת וואלה!
תיעוד טילי שיוט אמריקניים, הלילה/מערכת וואלה!, הפנטגון

דוברת הפנטגון דיינה וויט אמרה בתדרוך כי "אנחנו גאים בצבא שלנו שהפגין אומץ ודבקות במשימה. המשימה תוכננה כדי למנוע פגיעה באזרחים. נקטנו בכל אמצעי הזהירות והצלחנו לפגוע בהצלחה בכל מטרה. זה לא מייצג שינוי במדיניות האמריקנית. המתקפה היתה מוצדקת ופרופורציונלית לשימוש של הסורים בנשק כימי".

לדבריה, "אנחנו לא מחפשים עימות בסוריה אבל לא נאפשר הפרה כזו של החוק הבינלאומי. מטרתנו בסוריה נותרה הבסת ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאעש)". היא הוסיפה כי "אנחנו קוראים לרוסיה לכבד את מחויבותה לפעול לנטרול הנשק הכימי של אסד".

היא אמרה כי "קמפיין הדיסאינפורמציה הרוסי כבר החל. הייתה עלייה של 2,000% בפעולות של טרולים רוסים ב-24 השעות האחרונות". כשנשאלה איך נמסרה ההודעה לרוסיה, הסבירה: "לרוסים אין וטו על שום דבר שאנחנו עושים. אנחנו לא משתפים איתם פעולה".

מטוס ממריא לתקיפה בסוריה. רויטרס
אחד ממטוסי הקרב הצרפתיים שהשתתפו בתקיפה, הלילה/רויטרס

הגנרל ג'ון מקינזי אמר בתדרוך כי "ביצענו מתקפה מתואמת בתקופה לשימוש המתמשך של סוריה בנשק כימי. שלושת המתקנים הם חלק משמעותי מהתשתית של הנשק הכימי של המשטר הסורי". לדבריו, "אינדיקציות ראשוניות מראות כי השגנו את מטרותינו בדיוק ואפקטיביות". עוד הוסיף כי התקיפה "החזירה שנים אחורה את תכנית הנשק הכימי של אסד". מקינזי נשאל אם היו טילים שלא פגעו במטרותיהם ואמר כי "אף אחד מטילי הטומהוק לא נתקל בבעיה".

לדברי הפנטגון, התקיפה כללה שלושה יעדים מרכזיים הנחשבים לעמודי תווך בתכנית הנשק הכימי של דמשק. בהם, "מכון מחקר מדעי" (SSRC) בבארזה שבדמשק, וכן מאגר של גז סארין ומרכז לייצור נשק כימי באזור חומס.

צלמים זמניים מורשים

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כי התקיפה היא "פעולה מוצדקת וחוקית" נגד השימוש של דמשק בנשק כימי - ואף הטילה אחריות על משטר אסד למתקפה בדומא בשבוע שעבר, שבה נהרגו לפחות 50 בני אדם.

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר בריאיון לרשת BFM כי במתקפה הושמד "שיעור ניכר" ממאגרי הנשק הכימי של סוריה. לדבריו, "חלק גדול מארסנל הנשק הכימי של סוריה הושמד". לה דריאן הצטרף לדבריה של מיי לפיהם התקיפה נערכה לאחר הצטברות "מודיעין מהימן" על כך שממשלת סוריה עומדת מאחורי המתקפה הכימית בדומא בשבוע שעבר.

"בשאלת השימוש בנשק כימי יש קו אדום שאסור לאפשר את חצייתו", הוסיף. "אם הוא ייחצה שוב בעתיד נגיב פעם נוספת".

יעדי התקיפה בסוריה מפה. עיבוד תמונה
יעדי התקיפה בסוריה מפה/עיבוד תמונה

סוריה, רוסיה, איראן ומדינות נוספות גינו את המהלומה הצבאית של מדינות המערב, ולבקשת הנשיא ולדימיר פוטין, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס הערב לדיון חירום כדי לדון במתקפה.

מנגד, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בירך על הפעולה ואמר כי היא שולחת מסר לאסד. "המשטר הסורי קיבל את המסר שמעשי הטבח שלו לא יישארו ללא תגובה", אמר בעצרת תמיכה של מפלגת השלטון באיסטנבול. "היה צריך להגן על העם הסורי החף מפשע לפני זמן רב".

ארדואן, שתומך במורדים הנלחמים באסד, מנסה בחודשים האחרונים להגיע לפתרון בסוריה דרך מגעים עם פוטין ועם נשיא איראן חסן רוחאני, אך המתקפה הכימית בדומא גרמה למתיחות מחודשת ביחסים בין הצדדים.

(עדכון ראשון: 15:30)

הריסות מכון מחקר לנשק כימי בברזה שבאזור דמשק לאחר המתקפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
תיעוד הריסות באזור מתקן מחקר בברזה שבקרבת דמשק, היום/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully