וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאגרי נשק כימי ובסיסים אוויריים: היעדים שהופצצו בסוריה

14.4.2018 / 9:50

יותר ממאה טילים שוגרו במתקפה המשולשת של ארה"ב, בריטניה וצרפת - שהתמקדה במתקני הייצור של הנשק הבלתי קונבנציונלי של אסד ברחבי סוריה. לפי האופוזיציה, הותקף בין השאר הבסיס האווירי בדומאייר, שממנו יצאה התקיפה הכימית בדומא הסמוכה בשבוע שעבר

רויטרס

המתקפה המשולבת של המערב הלילה (שבת) בסוריה התמקדה במתקנים לייצור נשק כימי, וכללה יותר ממאה טילים ששוגרו ממשחתות, ממטוסי קרב וממפציצים אמריקניים, בריטיים וצרפתיים. לפי הפנטגון, הותקפו שלושה יעדים הנחשבים לעמודי התווך בתכנית - "מכון מחקר מדעי" (SSRC) בבארזה שבדמשק, ומאגר של גז סארין ומרכז לייצור נשק כימי באזור חומס.

בנוסף לאותן שלוש מטרות, לפי דיווחים שנים, היו יעדים נוספים בתגובה האמריקנית בתוך קצת יותר משנה למתקפה כימית. לפי האופוזיציה, הותקף הבסיס האווירי בדומאייר, שממנו יצאה התקיפה הכימית בדומא הסמוכה.

עוד בוואלה! NEWS:
משאירים את הבמה לישראל: התקיפה בסוריה לא תעצור התבססות איראנית
טראמפ: "נגיב עד שהמשטר הסורי יפסיק להשתמש בנשק כימי"
רוסיה מגיבה בזעם: "לתקיפה האמריקנית בסוריה יהיו השלכות"

יעדי התקיפה בסוריה מפה. עיבוד תמונה
יעדי התקיפה בסוריה מפה/עיבוד תמונה

בנוסף לכך, מפקד בברית האזורית התומכת במשטר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בין האתרים שהותקפו היה בסיס אווירי בא-דימאס, הסמוך לגבול לבנון וכן מצבורי נשק באזור הרי הקלמון, באל-כיסווה, שמדרום לדמשק, ובאתר בהר קסיון שבפאתי הבירה.

על אף שהמשטר מציג את ה-SSRC כמכון מחקר אזרחי, במערב טוענים כי הגוף אחראי לייצור נשק כימי. מרכזיו השונים הותקפו פעמים רבות מאז תחילת מלחמת האזרחים ב-2011, ולפי דיווחים שונים, ישראל הייתה אחראית לכך.

זאת הייתה תקיפה נרחבת יותר בהשוואה לתקיפה שאירעה לפני כמעט שנה בדיוק, בתגובה למתקפה כימית אחרת. עם זאת, במהלך השבוע האחרון, פינה המשטר את אותם בסיסים ומתקנים והעביר אותם לבסיסים רוסיים, שעליהם פסחה הקואליציה המערבית. כתוצאה מכך, היו רק כמה פצועים בתקיפות האוויריות והימיות ולא דווח על הרוגים.

עוד באותו נושא

בתגובה למתקפה הכימית: ארה"ב, בריטניה וצרפת תקפו בסוריה

לכתבה המלאה
מטוס ממריא לתקיפה בסוריה. רויטרס
מטוס אמריקני בדרכו לסוריה, הלילה/רויטרס

בדומה לטענות הנשמעות אחרי תקיפות אוויריות המיוחסות לישראל, אמרו במוסקבה ובדמשק כי מרבית הטילים ששוגרו הופלו על ידי מערכות ההגנה של אסד. בצבא ארצות הברית אמרו כי הם לא מודעים לכך, אולם הם לא יכולים לאשר כי הטילים פגעו במטרותיהם. לא היו נפגעים בשורות הכוחות האמריקניים, הבריטיים והצרפתיים.

משרד ההגנה של רוסיה אמר לא נעשה שימוש במערכות ההגנה האוויריות המתקדמות שלו, הפרוסות בסמוך לבסיסים הרוסיים בסוריה, וכי אף אחד מהטילים ששוגר לא התקרב למרחב זה. עוד טען משרד ההגנה הרוסי כי צבא סוריה הפיל את טילי השיוט והטילים האחרים ששוגרו בעזרת מערכות הגנה סובייטיות, כולל במערכת "באק".

תקיפת ארצות הברית בסוריה טיל. AP
תקיפת ארצות הברית בסוריה, הלילה/AP

נשיא ארצות הברית אמר כי "לפני זמן קצר הוריתי לצבא ארצות הברית לבצע מתקפה מדוייקת במטרות בסוריה הקשורות במתקני הנשק הכימי של הרודן הסורי בשאר אל אסד. כרגע מתבצעת פעולה משותפת עם צרפת ובריטניה. אני מודה לשתי המדינות. אני רוצה לומר למה יצאנו לפעולה הזו. לפני שנה אבד ביצע מתקפה כימית אכזרית נגד עמו. ארצות הברית הגיבה עם 58 טילים".

עוד הוסיף טראמפ כי "בשבוע שעבר צבא סוריה שוב ביצע מתקפה כימית כדי לטבוח אזרחים חפים מפשק בעיר דומא ליד דמשק. הטבח הזה היה הסלמה משמעותית על ידי המשטר הזה. המתקפה האיומה הזו הותירה ילדים ונשים מתחננים לאוויר"

תקיפת ארצות הברית בסוריה טיל. AP
טילים בשמי דמשק, הלילה/AP

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מסרה בהצהרה מיוחדת כי "לא הייתה אלטרנטיבה אחרת פרט לשימוש בכוח", אולם הדגישה כי אין בכוונת התקיפות להביא לשינויי משטר. התקיפה הבריטית בוצעה על ידי ארבעה מטוסי קרב מדגם "טורנדו", שהמריאו מבסיס אווירי בקפריסין ופגעו במתקן לאחסון נשק כימי ממערב לחומס, שהיה בעבר בסיס צבאי.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי סוריה חצתה קו אדום. "עשרות גברים, נשים וילדים נטבחו בנשק כימי", אמר על המתקפה בדומא בשבוע שעבר, ברקע הכחשות רוסיה וסוריה לשימוש בנשק כזה. בתקיפה השתתפו מטוסי קרב צרפתיים מדגם מיראז' ורפאל.

סורים מנופפים בדגלי רוסיה, איראן וסוריה במחאה על התקיפה של המערב. רויטרס
סורים שיצאו לרחובות הבירה לאחר התקיפה, הבוקר/רויטרס

בהודעת הטלוויזיה הסורית במהלך הלילה, נטען כי המדינה נתונה ל"תוקפנות משולשת של ארצות הברית, בריטניה וצרפת" ונטען כי הופלו 13 טילים ששוגרו למדינה. עם זאת, בצבא ארצות הברית אמרו כי הם לא מודעים לשום יירוט שכזה.

עוד טען המשטר כי זאת "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי, אך גורם בשורות הקואליציה התומכת במשטר אמר כי הם רואים בכך "תגובה מוגבלת". לדבריו, דמשק ספגה את הפעולה הצבאית מאחר שהיעדים שהופצצו פונו לפני כמה ימים בעקבות אזהרה של רוסיה. "אנחנו בוחנים את הנזק", אמר הגורם לרויטרס. איראן, שיחד עם רוסיה מגבה את משטר אסד, הצטרפה לגינויים והזהירה אף היא "מהשלכות" על האזור.

נשיא צרפת מקרון בחדר המבצעים בזמן המתקפה בסוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
נשיא צרפת מקרון בחדר המבצעים בעת התקיפה, הלילה/רויטרס
שמי דמשק מוארים במהלך התקיפה בסוריה, 14 באפריל 2018. AP
טיל ששוגר הלילה לעבר יעד בסוריה/AP
יירוט משטר אסד סוריה טילים של ארצות הברית. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
שמי דמשק בעת התקיפה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוסר הצהרה על סוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
טראמפ בהצהרתו על התקיפה, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully