וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה למתקפה הכימית: ארה"ב, בריטניה וצרפת תקפו בסוריה

שלוש המדינות הפציצו יעדים של משטר אסד, בהם מתקני הנשק הכימי ברחבי המדינה. טראמפ: "מסר לרוסיה ולאיראן". שר ההגנה האמריקני: מקווים שאסד למד את הלקח. רוסיה ואיראן מזהירות: יהיו לכך השלכות. סוריה: התוקפנות המשולשת - הפרה של החוק הבינלאומי. לא דווח על הרוגים

רויטרס

ארצות הברית, יחד עם בריטניה וצרפת, תקפו הלילה (שבת) שורת מטרות בסוריה, בתגובה משולבת של המערב למתקפה הכימית בפרברי דמשק. על המתקפה הכריז בנאום לאומה הנשיא דונלד טראמפ, שהאשים גם את ולדימיר פוטין באחריות לתקיפה בשבוע שעבר, אז נהרגו עשרות אזרחים מגז כלור ומגז עצבים. עם זאת, הייתה זו תגובה מוגבלת, שלא פגעה ביעדים רוסיים או איראניים ושלוש המדינות הדגישו כי הן לא מחפשות להפיל את המשטר.

היעדים שהותקפו היו מתקנים לייצור נשק כימי של המשטר, וכן שורת מטרות נוספות. לפי הפנטגון, רוסיה לא ידעה מראש על המטרות שהופצצו. בתקיפה השתתפו משחתות אמריקניות וכן מפציצים אמריקניים מדגם B-1, כמו גם מטוסי קרב בריטיים, ומטוסי קרב וספינות קרב צרפתיים. יותר ממאה טילים שוגרו לעבר מטרות שונות בדמשק ויעדים אחרים.

לפי המשטר בדמשק, רוב הטילים הופלו על ידי מערכות ההגנה וכמה בני אדם נפצעו. לא דווח על הרוגים. עוד נטען כי רק נגרם נזק מסוים למבנים, ובניסיון לשדר עסקים כרגיל, יצאו בבוקר אזרחים לעצרת תמיכה בשלטון בכיכר מרכזית בדמשק. לשכת הנשיאות אף פרסמה סרטון ובו נראה הנשיא בשאר אסד מגיע ללשכתו.

לקריאה נוספת על המתקפה הכימית בסוריה
מחלקת המדינה: יש בידינו הוכחות שאסד אחראי לתקיפה הכימית בדמשק
טראמפ: "נגיב עד שהמשטר הסורי יפסיק להשתמש בנשק כימי"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוסר הצהרה על סוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
תקיפה שנייה בסוריה בתוך שנה. טראמפ, הלילה/רויטרס

רוסיה הגיבה בזעם על המהלך, שמפניו הזהירה במהלך השבוע האחרון. השגריר בארצות הברית, אנטולי אנטונוב, אמר כי "יהיו לכך השלכות" ואמר כי "העלבונות" שהשמיעה וושינגטון כלפי פוטין "בלתי-מתקבלות על הדעת". לטענת משרד ההגנה של רוסיה, רוב הטילים יורטו על ידי מערכות ההגנה הסוריות, אך לא הייתה מעורבות של מערכות ההגנה הרוסיות הפרוסות במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שמי דמשק מוארים במתקפה של המערב על סוריה, 14 באפריל 2018. AP
שמי דמשק בזמן המתקפה, הלילה/AP

אסד מגיע לעבודה

בהודעת הטלוויזיה הסורית במהלך הלילה, נטען כי המדינה נתונה ל"תוקפנות משולשת של ארצות הברית, בריטניה וצרפת" ונטען כי הופלו 13 טילים ששוגרו למדינה. עם זאת, בצבא ארצות הברית אמרו כי הם לא מודעים לשום יירוט שכזה.

עוד טען המשטר כי זאת "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי, אך גורם בשורות הקואליציה התומכת במשטר אמר כי הם רואים בכך "תגובה מוגבלת". לדבריו, דמשק ספגה את הפעולה הצבאית מאחר שהיעדים שהופצצו פונו לפני כמה ימים בעקבות אזהרה של רוסיה. "אנחנו בוחנים את הנזק", אמר הגורם לרויטרס.

איראן, שיחד עם רוסיה מגבה את משטר אסד, הצטרפה לגינויים והזהירה אף היא "מהשלכות" הפעולה על האזור.

חיזבאללה שיבח את מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה ואמר כי מלחמתה של ארצות הברית בסוריה ו"תנועות ההתנגדות" תיכשל ולא תשיג את מטרותיה.

יעדי התקיפה בסוריה מפה. עיבוד תמונה
יעדי התקיפה בסוריה מפה/עיבוד תמונה

הפנטגון מסר כי בין המטרות שהותקפו היה מכון מחקר בדמשק, שלפי ההערכות קשור לייצור נשק כימי וביולוגי. עוד הותקפו מאגר נשק כימי ממערב לחומס וכן מתקן לאחסון נשק כימי ועמדת שליטה מרכזית, גם הם באזור.

לפי מפקד בברית האזורית התומכת במשטר, בין האתרים שהותקפו היה בסיס אווירי בא-דימאס, הסמוך לגבול לבנון. עוד הותקפו מצבורי נשק באזור הרי הקלמון, באל-כיסווה, שמדרום לדמשק, ובאתר בהר קסיון שבפאתי הבירה. לפי הטלוויזיה הסורית, הותקף גם מתקן בברזה, השייך למרכז למחקרים מדעיים (SSRC). סוריה טוענת כי זהו מכון מחקר אזרחי, אך במערב טוענים כי הגוף אחראי לייצור נשק כימי.

ברשת סקיי ניוז דווח כי אחת המטרות הייתה גם בסיס של חיזבאללה בסמוך לגבול עם לבנון. עם זאת, בארגון הלבנוני הכחישו זאת.

שמי דמשק מוארים בזמן המתקפה של המערב על מטרות צבא סוריה, 14 באפריל 2018. אתר רשמי
שמי דמשק במהלך הלילה/אתר רשמי

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מסרה בהצהרה מיוחדת כי "לא הייתה אלטרנטיבה אחרת פרט לשימוש בכוח", אולם הדגישה כי אין בכוונת התקיפות להביא לשינויי משטר. התקיפה הבריטית בוצעה על ידי ארבעה מטוסי קרב מדגם "טורנדו", שהמריאו מבסיס אווירי בקפריסין ופגעו במתקן לאחסון נשק כימי ממערב לחומס, שהיה בעבר בסיס צבאי.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי סוריה חצתה קו אדום. "עשרות גברים, נשים וילדים נטבחו בנשק כימי", אמר על המתקפה בדומא בשבוע שעבר, ברקע הכחשות רוסיה וסוריה לשימוש בנשק כזה. בתקיפה השתתפו מטוסי קרב צרפתיים מדגם מיראז' ורפאל וכן ספינות קרב, ששיגרו טילי שיוט.

בישראל, גורם מדיני בירך על התקיפה ואמר כי "טראמפ הבהיר כי נשק כימי הוא חציית קו אדום".

משרד החוץ הטורקי הביע אף הוא תמיכה במהלך. באנקרה אמרו כי מדובר ב"תגובה הולמת" לתקיפה הכימית של המשטר בפרברי דמשק.

תיעוד מהתקיפה

"אלו לא פעולות של אדם, אלא פשעים של מפלצת

בנאומו, שנמסר עם תחילת המתקפה, אמר טראמפ: "ארצות הברית החליטה לתקוף יחד עם צרפת ובריטניה בסוריה". לדבריו, "אנחנו נגיב עד שאסד יפסיק להשתמש בנשק כימי". עוד הוסיף טראמפ כי "הלילה אני מבקש מכל האמריקנים להתפלל ללוחמינו ולבני בריתנו המבצעים את משימתם. אנו מקווים שהאל יביא נחמה לאלו הסובלים בסוריה, יביא לאזור נחמה ושלום ואנחנו מתפללים שהאל ימשיך לשמור על ארצות הברית".

הוא הסביר מדוע יצא למתקפה נוספת בסוריה, השנייה בתוך כשנה. "לפני שנה אסד ביצע מתקפה כימית אכזרית נגד עמו", אמר טראמפ. "בשבוע שעבר צבא סוריה שוב ביצע מתקפה כימית כדי לטבוח אזרחים חפים מפשק בעיר דומא ליד דמשק. הטבח הזה היה הסלמה משמעותית על ידי המשטר הזה. המתקפה האיומה הזו הותירה ילדים ונשים מתחננים לאוויר".

טראמפ הוסיף: "אלו לא פעולות של אדם, אלא פשעים של מפלצת. בעקבות הזוועות של מלחמת העולם הראשונה, אומות האולם אסרו על שימוש בנשק כימי. נשק כימי מסוכן במיוחד כי גם כמות קטנה ממנו יכולה לזרוע הרס רב. מטרת הפעולה שלנו היא לבסס הרתעה מפני שימוש בנשק כימי.

ההרתעה היא אינטרס חיוני של ארצות הברית. התגובה המשולבת הזו תשמש בכל הכוח שלנו: צבאי, דיפולמטי וכלכלי. אנחנו מוכנים להגיב עד שהמשטר הסורי יפסיק להשתמש בנשק כימי".

ילד שנפגע בתקיפה הכימית בדומא שבסוריה. -, מערכת וואלה! NEWS
עשרות נהרגו. פינוי אחד הילדים שנפגעו בתקיפה הכימית בדומא/מערכת וואלה! NEWS, -

במסיבת עיתונאים מיוחדת של שר ההגנה ג'יימס מאטיס ויו"ר המטות המשולבים ג'וזף דנפורד כי הייתה זו תגובה חד-פעמית שנועדה לשלוח "מסר לאסד", וכי בשלב זה, לא מתוכננות תקיפות נוספות.

"העם הסורי סבל רבות מהאכזריות של משטר אסד. ב-7 באפריל אסד המשטר השתמש בנשק כימי לרצוח נשים וילדים וחפים מפשע", אמר מאטיס. "אנחנו ובעלות בריתנו מוצאים זאת בלתי מתקבל על הדעת. הנשיא השתמש בסמכותו להורות על פעולה כדי להגן על האינטרסים החיוניים של ארצות הברית, למנוע את השימוש והתפוצה של נשק כימי. זה שולח מסר לאסד שעליהם להימנע משימוש נוסף בנשק כימי, אחרת יישאו בתוצאות".

עוד אמר מאטיס: "הפעולות הללו ממוקדות במשטר הסורי. הגיע הזמן שכל האומות המתורבתות יתאחדו כדי לשים סוף למלחמת האזרחים הסורית. אנחנו מפצירים במדינות האחראיות לגנות את משטר אסד ולמנוע שימוש נוסף בנשק כימי".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנסייה במוסקבה, אפריל 2018. רויטרס
מוסקבה זועמת. פוטין/רויטרס

מאטיס נשאל אם תהיה פעולה רחבה יותר. "זה יהיה תלוי באסד, אם הוא יחליט להשתמש שוב בנשק כימי. כרגע זו פעולה חד פעמית ואני מאמין שהיא שולחת מסר חזק שלא לעשות זאת שוב. אנחנו מתייעצים עם בנות בריתנו, נעבור על כל הראיות כל פעם. כרגע אין לנו תכנון לתקוף שוב".

לדברי דנפורד, "השמדנו מטרות בסוריה כדי להרתיע משימוש נוסף בנשק כימי. פגענו במטרות הקשורות בתכנית הנשק הכימי של סוריה. בחרנו מטרות שהקטינו את הפוטנציאל לפגיעה באוכלוסיה אזרחית. מתקן מחקר פיתוח יצור וניסוי של נשק כימי וביולוגי. מתקן נוסף היה של אחסון נשק כימי. אנחנו מעריכים שזה המקום בו מאוכסן גז הסארין. ארצות הברית בריטניה צרפת ונאט"ו היו מעורבות במבצע".

זאת הפעם השנייה בתוך כשנה שבה תוקפת ארצות הברית את המשטר בעקבות מתקפה כימית. באפריל שעבר, שוגרו 59 טילי טומהוק לעבר הבסיס שממנו יצאה התקיפה באידליב, שבה נעשה שימוש בגז סארין. הפעולה הנוכחית הייתה נרחבת יותר, אך לא בהיקף שלפי הדיווחים רצה טראמפ.

(עדכון ראשון: 4:12)

שמי דמשק מוארים במהלך התקיפה בסוריה, 14 באפריל 2018. AP
שמי דמשק, הלילה/AP
נשיא צרפת מקרון בחדר המבצעים בזמן המתקפה בסוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
מקרון בחדר המבצעים בזמן התקיפה/רויטרס
יירוט משטר אסד סוריה טילים של ארצות הברית. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
שמי דמשק בוהקים בזמן המתקפה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר
מטוס ממריא לתקיפה בסוריה. רויטרס
מטוסים צרפתיים ממריאים לתקיפה/רויטרס
בסיס חיל האוויר הבריטי, קפריסין, 14 באפריל 2018. AP
בסיס חיל האוויר הבריטי, קפריסין, 14 באפריל 2018/AP
מטוס צבאי נוחת בבסיס חיל האוויר הבריטי, קפריסין, 14 באפריל 2018. AP
מטוס צבאי נוחת בבסיס חיל האוויר הבריטי, קפריסין, 14 באפריל 2018/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully