וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: יש בידינו הוכחות שאסד אחראי לתקיפה הכימית בדמשק

בהודעת מחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי לא ברור מהי תערובת הכימיקלים שבה נעשה שימוש, אך ייאספו ראיות במקום התקיפה שגבתה את חייהם של עשרות בדומא. בשיחה בין פוטין למקרון, איים הראשון כי יש "להימנע מפעולות לא מחושבות בסוריה"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה היום (שישי) כי בידיה הוכחות לכך שמשטר אסד הוא זה שאחראי לתקיפה בנשק כימי בדומא שבפרברי דמשק. לפי הודעת המחלקה, מחר יגיעו לסוריה נציגים מהארגון לאיסור על שימוש בנשק כימי על מנת לאסוף ראיות, ועדיין אין מסקנות חותכות לגבי תערובת הכימיקלים שבה נעשה שימוש במתקפה, שגבתה את חייהם של עשרות בשבוע שעבר.

בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר היום כי ברצונו "לקדם את הדיאלוג עם רוסיה" בנושא מעורבותה במתרחש בסוריה, שעומדת בפני איום תקיפה של המערב. בתגובה, הזהיר אותו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מפני פעולות "מסוכנות ולא מחושבות" בסוריה. שני המנהיגים שוחחו היום בטלפון, לאחר שביום חמישי אמר מקרון כי בידיה של צרפת הוכחות לכך שמשטר אסד עשה שימוש בנשק כימי כלפי אזרחים באזור דמשק בשבוע שעבר.

בשיחה הביע מקרון חוסר שביעות רצון מהטלת הווטו של רוסיה במועצת הביטחון של האו"ם נגד הצעת החלטה אמריקנית בנוגע לתקיפה הכימית. "הנשיא קרא להמשך השיחות עם רוסיה והביע נכונות בהשכנת שלום ויציבות בסוריה", נמסר מארמון הנשיאות.

עוד בנושא:
סגנו של נסראללה: לא צופה מלחמה, אלא אם טראמפ ונתניהו ישתגעו
כשהעצבים מתוחים עד הקצה: כל העולם מחכה לתקיפה של טראמפ בסוריה
הימנעות מתקיפות ופינוי האיראנים: כך ייראה הסכם רוסי-ישראלי על סוריה

נשיא צרפת עמנואל מקרון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת G20 בהמבורג, יולי 2017. GettyImages
מקרון ופוטין בהמבורג, בחודש יולי/GettyImages

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס למתח סביב סוריה וקרא לכל המדינות המעורבות "לנהוג באחריות בנסיבות המסוכנות האלה". לדבריו, המתחים הגוברים וחוסר היכולת להגיע לפשרה מאיימים להביא להסלמה צבאית כוללת".

שגריר צרפת באו"ם פרנסואה דלאטר אמר כי החלטת המשטדר בסוריה לעשות שימוש בנשק כימי פעם נוספת מראה כי המדינה "הגיעה לנקודת אל-חזור" וכי על העולם לספק תגובה מאוחדת ועוצמתית. לדבריו, "צרפת תישא על עצמה את האחריות לחסל את האיום לביטחון הקולקטיבי".

גם שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי הילי התייחסה לתקיפה בנשק כימי ואמרה כי וושינגטון מעריכה שTסד וכוחותיו השתמשו בנשק כימי לפחות 50 פעמים במלחמת האזרחים בת שבע השנים במדינה. "הנשיא שלנו עוד לא קיבל החלטה בנוגע לפעולה אפשרית בסוריה. אבל אם ארצות הברית ובעלות בריתה יחליטו לפעול בסוריה, זה יהיה להגנה על עיקרון שעליו כולנו מסכימים. כל האומות וכל העמים יינזקו אם נאפשר לאסד להפוך את השימוש בנשק כימי לנורמלי", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קורבנות התקפת הנשק הכימי בדמשק, סוריה. AP
קורבנות המתקפה הכימית בדומא, בשבוע שעבר/AP

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב כי הוא מקווה שהעימות בסוריה לא יהיה שחזור של מה שהתרחש בלוב ובעיראק. "אולטימטומים ואיומים לא עוזרים לקיים דיאלוג", אמר לברוב. לדבריו, גם תקלות קטנות בפעולות מול סוריה עלולות לגרום לעקירה של רבים מביתם.

אתמול העביר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסר מעורפל לגבי כוונותיו לתקוף בסוריה. "תגובה יכולה לקרות בקרוב, או לא בקרוב בכלל", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. טראמפ דחה את הטענות כי הוא חשף את תכניות הממשל, אחרי שאתמול איים כי "הטילים החדשים, היפים והחכמים" של ארצות הברית בדרך לסוריה.

"מעולם לא אמרתי מתי תקיפה בסוריה תתרחש", כתב טראמפ. "היא יכולה להיות בקרוב מאוד או לא בקרוב מאוד בכלל! בכל מקרה, ארצות הברית, תחת ממשלי, עשתה עבודה נהדרת בלהיפטר מדאעש באזור. איפה ה'תודה, אמריקה?".

(עדכון ראשון: 17:00)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ נואם בנושא תקיפה בסוריה, וושינגטון, 12 באפריל 2018. AP
מסר מעורפל. טראמפ/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully