וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני על התקיפה: טראמפ הבהיר כי נשק כימי הוא חציית קו אדום

14.4.2018 / 8:10

ארה"ב, בריטניה וצרפת תקפו מטרות בסוריה בעקבות התקיפה של אסד על אזרחיו בשבוע שעבר. על פי הגורם בירושלים, "סוריה ממשיכה לבצע פעולות רצחניות ולהוות בסיס לפעולות של איראן, שמעמידות את שטחה, כוחותיה והנהגתה בסכנה"

רויטרס

גורם מדיני התייחס הבוקר (שבת) לתקיפה האמריקנית בשיתוף בריטניה וצרפת בסוריה ומסר כי "בשנה שעברה, הנשיא דונלד טראמפ הבהיר שהשימוש בנשק כימי מהווה חציית קו אדום. הלילה, בהובלה אמריקנית, ארצות הברית, צרפת ובריטניה פעלו בהתאם. סוריה ממשיכה לבצע פעולות רצחניות ולהוות בסיס לפעולות אלו ואחרות, כולל של איראן, שמעמידות את שטחה, כוחותיה והנהגתה בסכנה".

על המתקפה הכריז בנאום לאומה הנשיא דונלד טראמפ, שהאשים גם את ולדימיר פוטין באחריות לתקיפה בשבוע שעבר, אז נהרגו עשרות אזרחים מגז כלור ומגז עצבים. עם זאת, הייתה זו תגובה מוגבלת, שלא פגעה ביעדים רוסיים או איראניים ושלוש המדינות הדגישו כי הן לא מחפשות להפיל את המשטר.

עוד בנושא:
מחלקת המדינה: יש בידינו הוכחות שאסד אחראי לתקיפה הכימית בדמשק
טראמפ: "נגיב עד שהמשטר הסורי יפסיק להשתמש בנשק כימי"
רוסיה מגיבה בזעם: "לתקיפה האמריקנית בסוריה יהיו השלכות"

מטוס ממריא לתקיפה בסוריה. רויטרס
מטוס ממריא לעבר יעד תקיפה בסוריה, הלילה/רויטרס
יעדי התקיפה בסוריה מפה. עיבוד תמונה
יעדי התקיפה בסוריה מפה/עיבוד תמונה

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר כי "המתקפה האמריקנית היא איתות חשוב לציר הרשע - איראן, סוריה וחיזבאללה. שימוש בנשק כימי הוא חציית קו אדום שהאנושות אינה יכולה לסבול עוד".

היעדים שהותקפו היו מתקנים לייצור נשק כימי של המשטר, וכן שורת מטרות נוספות. לפי הפנטגון, רוסיה לא ידעה מראש על המטרות שהופצצו. גורמים אמריקניים אמרו לרשת CNN כי בתקיפה השתתפו משחתת בים התיכון וכן מפציצים מדגם B-1, כמו גם מטוסי קרב בריטיים וצרפתיים. כמו כן, יותר ממאה טילים שוגרו לעבר מטרות שונות בדמשק ויעדים אחרים.

רוסיה הגיבה בזעם על המהלך, שמפניו הזהירה במהלך השבוע האחרון. השגריר בארצות הברית, אנטולי אנטונוב, אמר כי "יהיו לכך השלכות" ואמר כי "העלבונות" שהשמיעה וושינגטון כלפי הנשיא ולדימיר פוטין "בלתי-מתקבלות על הדעת".

תקיפת ארצות הברית בסוריה טיל. AP
שמי דמשק, הלילה/AP

בהודעת הטלוויזיה הסורית, נטען כי המדינה נתונה ל"תוקפנות משולשת של ארצות הברית, בריטניה וצרפת" ונטען כי הופלו 13 טילים ששוגרו למדינה. עם זאת, בצבא ארצות הברית אמרו כי הם לא מודעים לשום יירוט שכזה. עוד טען המשטר כי זאת "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי, אך גורם בשורות הקואליציה התומכת במשטר אמר כי הם רואים בכך "תגובה מוגבלת". לדבריו, דמשק ספגה את הפעולה הצבאית מאחר שהיעדים שהופצצו פונו לפני כמה ימים בעקבות אזהרה של רוסיה. "אנחנו בוחנים את הנזק", אמר הגורם לרויטרס.

בנאומו, שנמסר עם תחילת המתקפה, אמר טראמפ: "ארצות הברית החליטה לתקוף יחד עם צרפת ובריטניה בסוריה". לדבריו, "אנחנו מוכנים להמשיך בתגובה עד שאסד יפסיק להשתמש בנשק כימי שהשימוש בו מהווה הסלמה משמעותית".

עוד הוסיף טראמפ כי "הלילה אני מבקש מכל האמריקנים להתפלל ללוחמינו ולבני בריתנו המבצעים את משימתם. אנו מקווים שהאל יביא נחמה לאלו הסובלים בסוריה, יביא לאזור נחמה ושלום ואנחנו מתפללים שהאל ימשיך לשמור על ארצות הברית".על פי דיווחים ברשת פוקס "המודיעין הישראלי חלק מידע עם ארצות הברית".

שמי דמשק מוארים בזמן המתקפה של המערב על מטרות צבא סוריה, 14 באפריל 2018. אתר רשמי
שמי דמשק בזמן התקיפה, הלילה/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully