וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאירים את הבמה לישראל: התקיפה בסוריה לא תעצור התבססות איראנית

14.4.2018 / 8:50

התקיפה של ארה"ב, בריטניה וצרפת הצליחה ליצור קונצנזוס נדיר - מוושינגטון, דרך דמשק ועד מוסקבה הכול מסכימים: מדובר בפעולה מוגבלת ומצומצמת. משטר אסד ימשיך לאפשר את חדירת כוחות איראן מבלי שטראמפ יתערב, ובירושלים מבינים כי המשימה לעצירת טהראן מוטלת על כתפיה

רויטרס

כמה שעות לאחר התקיפה של היעדים השונים בסוריה בידי כוחות אמריקנים, צרפתים ובריטים, נראה שהממשל בוושינגטון הצליח לייצר קונצנזוס נדיר בסוגיה הסורית. אין מדובר בהסכמה של פריז, לונדון וושינגטון בדבר הצורך לפעול. המשטר בסוריה, ארגון הגג של חלק מארגוני האופוזיציה ("האיחוד הלאומי הסורי"), פרשנים בעולם הערבי והמערבי ואפילו הבית הלבן, כולם מסכימים על דבר אחד: התקיפה הייתה מוגבלת ומצומצמת. בכיר סורי אף הסביר כמעט בזלזול בריאיון לכלי תקשורת סוריים, שהיעדים שהותקפו פונו מבעוד מועד מתוך הבנה שהאמריקנים עלולים לתקוף אותם.

חיזבאללה מצדו הודיע כבר שאף אחת ממפקדותיו לא הותקפו ונראה שגם לכוחות האיראניים והשיעים בסוריה שלום. כלומר המסר שהועבר הלילה מהבית הלבן לדמשק נטול יומרות ואפילו פשטני: אתם יכולים להמשיך לטבוח בבני עמכם ככל שתרצו, ללא היסוסים, בלבד שייעשה הדבר ללא שימוש בנשק כימי. הנשיא דונלד טראמפ בשונה מקודמו, אמנם מוכיח כי יש כיסוי להצהרתו שלא יתיר שימוש בנשק כימי.

תקיפת ארצות הברית בסוריה טיל. AP
טלים בשמי דמשק, הלילה/AP

אלא שברור מהמתקפה המוגבלת שתקיפות שכאלה נועדו בעיקר להוכיח שיש כיסוי לקווים האדומים של טראמפ אך לא כדי לשנות את המציאות בסוריה. בשאר אסד ימשיך בסיוע ובחסות רוסיה לטהר את סוריה ממוקדי האופוזיציה שעדיין קיימים בה וארצות הברית לא תעשה דבר בנושא הזה כל עוד לא ישתמש בנשק כימי.

המשטר בדמשק יחד עם מוסקבה גם יאפשרו את המשך ההתבססות האיראנית ברחבי סוריה, וגם כאן אין בכוונת וושינגטון לנקוף אצבע אפילו אם הדבר יוביל להסלמה בין ישראל, איראן וסוריה. וטורקיה תמשיך לטבוח בכורדים בתוככי סוריה, ושוב - זה כבר לא מעניין את הבית הלבן. אז אכן אפשר לברך את הנשיא האמריקני על ההחלטה לתקוף, מאחר שאפילו המעט הזה עשוי לגרום לאסד לחשוב היטב לפני שיאשר שימוש נוסף בנשק כימי. אלא שבשורה התחתונה ההפצצות הלילה ישרתו בעיקר אדם אחד: טראמפ עצמו. התקיפה בסוריה תעשה טוב ליחסי הציבור שלו ואל מול בסיס המצביעים שלו. לאזרחי סוריה זה כבר לא ישנה את המציאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יעדי התקיפה בסוריה מפה. עיבוד תמונה
יעדי התקיפה בסוריה מפה/עיבוד תמונה

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס הסביר במסיבת העיתונאים שקיים כי היעדים שהותקפו היו מעורבים בייצור נשק כימי ולא מעבר לכך. בין היתר הותקפו מפעל לייצור גז סארין ליד חומס ומרכז מחקר לנשק כימי ליד דמשק. הנתונים הללו צריך לומר, לא פחות ממדהימים. הרי בהסכם מקיץ 2013 התחייבה סוריה באמצעות רוסיה, לא רק להתפרק מהנשק הכימי שברשותה אלא שלא לייצר עוד. והנה מתברר כעת, שדמשק פועלת ללא מפריע לפתח ולייצר עוד ועוד אמצעי לחימה בלתי קונבנציונליים, מבלי שוושינגטון תעשה דבר.

לא רק שממשל אובמה הגיע להסכם שלא מומש, אלא שממשיכו טראמפ אפשר לכך להימשך במשך תקופה ארוכה מבלי שעצר את הייצור, לפחות עד לבוקר זה. גם ההצהרות של מוסקבה נשמעות כעת פחות לוחמניות מהימים הקודמים: על פי רוסיה, "אף אחד מהטילים לא חדר את השטח שעליו מגנות מערכות הנ"מ הרוסיות בבסיסי טרטוס וחמימים". או במילים אחרות, כולם יכולים לחזור לשגרה.

סורים מנופפים בדגלי רוסיה, איראן וסוריה במחאה על התקיפה של המערב. רויטרס
לא בטוח שהסורים התרשמו מהתקיפה. אזרחים סורים בדמשק, הבוקר/רויטרס

אי אפשר שלא להתייחס לסוגיה הישראלית. טראמפ כבר הבהיר שבכוונתו להוציא בקרוב את הכוחות האמריקניים מסוריה ולתת "לאחרים" לטפל בעניין. ההצהרה הזו ממחישה עד כמה אסד ואנשיו יכולים להכיל את התקיפה הלילה ולהמשיך בתכניתם להשתלטות על סוריה, ועד כמה האיראנים יכולים להתקדם בפעילותם ברחבי המדינה.

המשמעות עבור ישראל, היא שכל עוד היא דבקה במדיניות של "לא נאפשר התבססות איראנית בסוריה", ההסלמה הצבאית מול סוריה ואיראן הינה עניין של זמן. וכאן כבר נרשם קונצנזוס מסוג אחר, הפעם ישראלי סביב הסוגיה הסורית. בשונה מהסוגיה הפלסטינית, הדרג המדיני והדרג הצבאי מסכימים כי יש לנקוט כל צעד, "יהיה המחיר אשר יהיה", כהגדרת שר הביטחון אביגדור ליברמן, כדי לעצור את ההתקדמות האיראנית בסוריה. ובהיעדרו של צד אמריקני מהזירה הסורית, הרי שאפשר לומר בוודאות שהפיצוץ בדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully