וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: הפעולה בסוריה מוצדקת; צרפת: רוב הארסנל הכימי הושמד

שתי המדינות, שחברו לארה"ב במתקפה נגד משטר אסד, הסבירו את פעילותן והזהירו את דמשק מהמשך השימוש בנשק כימי. "מסר לעולם כי הדבר אינו מקובל", אמרה מיי. שר החוץ הצרפתי: "נחצה קו אדום, נגיב שוב אם ייחצה בעתיד"

צלמים זמניים מורשים

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה הבוקר (שבת) כי המתקפה המשולבת בסוריה הייתה "מוצדקת ולגיטימית", אחרי שספגה ביקורת מצד האופוזיציה בממלכה. לדבריה, מטרת התקיפה הייתה להרתיע את סוריה משימוש נוסף בנשק כימי ולהעביר מסר לעולם כולו כי הדבר אינו מקובל, אחרי שעשרות אזרחים נהרגו בתקיפה בדומא לפני שבוע. היא תופיע ביום שני בפני הפרלמנט ותדון בתקיפה.

"נקיטת פעולה צבאית הייתה גם נכונה וגם חוקית", הוסיפה מיי בהצהרה שמסרה לעיתונאים שעות ספורות לאחר התקיפה, שבה השתתפו ארבעה מטוסי קרב בריטיים. "הפעולה המשותפת עם בעלות בריתנו הקרובות נועדה להקל את המצוקה ההומניטרית בסוריה באמצעות פגיעה ביכולות המשטר להשתמש בנשק כימי".

לדבריה, מקורות מודיעיניים גלויים וחשאיים מצביעים על ממשלת סוריה כאחראית לתקיפה בדומא. "מקורות מודיעין מהימנים מראים כי בכירים בצבא הסורי עמדו מאחורי מה שנראה כשימוש בכלור במתקפה בדומא ב-7 באפריל", ציינה. "אין גוף אחר שיכול היה לבצע את המתקפה הזו. לכוחות האופוזיציה לאסד אין מסוקים והם אינם מטילים חביות נפץ מהאוויר".

לקריאה נוספת:
טראמפ תקף - והשיירה תעבור: התסריט הקבוע והמדמם של סוריה
פוטין קרא לכינוס מועצת הביטחון: "תוקפנות נגד מדינה ריבונית"
עסקים כרגיל: אסד תועד מגיע ללשכתו בדמשק אחרי המתקפה

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי נושאת דברים לאחר התקיפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. רויטרס
תדון בתקיפה בפרלמנט ביום שני. מיי, היום/רויטרס

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר כי המתקפה הלילה השמידה "שיעור ניכר" ממאגרי הנשק הכימי של משטר אסד. בדברים שאמר בריאיון לרשת BFM הצרפתית נמסר עוד כי "חלק גדול מארסנל הנשק הכימי של סוריה הושמד".

בדבריו חיזק לה דריאן את הצהרותיה של מיי והוסיף כי צרפת מחזיקה ב"מודיעין מהימן" שלפיו דמשק אחראית למתקפה הכימית בדומא. "בשאלת השימוש בנשק כימי יש קו אדום שאסור לאפשר את חצייתו", הוסיף. "אם הוא ייחצה שוב בעתיד, נגיב פעם נוספת".

עוד באותו נושא

מאגרי נשק כימי ובסיסים אוויריים: היעדים שהופצצו בסוריה

לכתבה המלאה
מטוס ממריא לתקיפה בסוריה. רויטרס
מטוס קרב צרפתי ממריא לקראת התקיפה בסוריה, הלילה/רויטרס

שרת ההגנה הגרמנית אורסולה פון דר ליין קראה להמשך המגעים להשגת פתרון פוליטי לסיום המלחמה בסוריה וסבלם של אזרחיה.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני מסרה כי האיחוד עודכן בעצם התקיפה ותומך בכל צעד שיביא למניעת השימוש בנשק כימי המהווה "פשע נגד האנושות". לדבריה, האחראים למתקפות כימיות יובאו לדין בשל הפרת החוק הבינלאומי.

מוגריני הוסיפה כי למלחמת האזרחים בסוריה חייב להימצא פתרון פוליטי וכי הפסקת הלחימה במדינה היא מטרה משותפת למדינות האיחוד האירופי כולן. היא הביעה תקווה כי הקהילה הבינלאומית תנצל את הפסגה המתוכננת להיערך בבריסל ב-24 באפריל בנושא המלחמה בסוריה על מנת להתחייב לסייע לקורבנותיה, בראשם אזרחי סוריה עצמם ואלה שנאלצו לעזוב את המדינה.

יעדי התקיפה בסוריה מפה. עיבוד תמונה
יעדי התקיפה בסוריה מפה/עיבוד תמונה

בתקיפה שוגרו יותר ממאה טילים אל שטחה של סוריה, וכוונו אל מטרות ברחבי המדינה - בהן מתקנים לייצור נשק כימי, מאגרי נשק ואתרים צבאיים נוספים. במבצע המשולב השתתפו מטוסי קרב, מפציצים ומשחתות של צבאות ארצות הברית, בריטניה וצרפת. לדברי הפנטגון שלושה יעדים מרכזיים שנכללו בתקיפה נחשבים לעמודי תווך בתכנית הנשק הכימי של דמשק: "מכון מחקר מדעי" (SSRC) בבארזה שבדמשק, וכן מאגר של גז סארין ומרכז לייצור נשק כימי באזור חומס.

משרד ההגנה של רוסיה טען כי מרבית הטילים ששוגרו הופלו בידי במערכות ההגנה האוויריות של אסד, אולם הצבא האמריקני מסר כי אינו מודע לכך, גם אם אין באפשרותו לאשר כי כל הטילים פגעו במטרותיהם. לטענת מוסקבה מערכות ההגנה האוויריות המתקדמות של צבא רוסיה המוצבות על אדמת סוריה לא הופעלו, מכיוון שהטילים לא התקרבו לאזורים שבהם הן פרוסות.

(עדכון ראשון: 13:30)

הריסות מכון מחקר לנשק כימי בברזה שבאזור דמשק לאחר המתקפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
הריסות מכון המחקר בברזה שבאזור דמשק לאחר התקיפה/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר
הריסות מכון מחקר לנשק כימי בברזה שבאזור דמשק לאחר המתקפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
ברזה, היום/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully