וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בצלם" לחיילים: סרבו לפקודה לירות במפגינים בגבול רצועת עזה

לאחר אירועי סוף השבוע שעבר שבהם נהרגו 17 פלסטינים, ייצא הארגון בקמפיין שכותרתו "מצטער המפקד, אני לא יורה". "פקודה לירות באש חיה באזרחים לא חמושים היא לא חוקית - וציות לה הוא עבירה פלילית". ליברמן: "שכירי חרב שפוגעים במדינה"

עריכת וידאו:ניר חן

ארגון "בצלם" ייצא מחר (חמישי) בקמפיין שכותרותו "מצטער המפקד, אני לא יורה", הקורא לחיילי צה"ל לסרב לירות במפגינים לא חמושים. הקריאה מגיעה ברקע אירועי יום שישי האחרון בגבול רצועת עזה, שבמהלכם ירו חיילים לעבר מפגינים סמוך לגדר המערכת. 17 פלסטינים נהרגו בהפגנות ומאות נוספים נפצעו.

לטענת הארגון, צה"ל נערך להפגנות אך הבהיר מראש כי חיילים יירו אש חיה במפגינים שיהיו במרחק מאות מטרים מהגדר. "האחריות על מתן הוראות בלתי חוקיות אלה ועל התוצאות הקטלניות של יישומן מוטלת בראש ובראשונה על קובעי המדיניות - ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל - וזוהי חובתם לשנות הוראות אלה לאלתר, עוד לפני ההפגנות ביום שישי הקרוב, כדי למנוע את מותם ואת פציעתם של בני אדם נוספים", נמסר מהארגון. "עם זאת, ציות לפקודות בלתי חוקיות בעליל הוא עבירה פלילית. לכן, אם החיילים בשטח יקבלו פקודות לירות אש חיה באזרחים לא חמושים - מוטלת עליהם החובה לסרב לציית להן".

עוד בנושא
בצל ההכנות להפגנה בשישי: פלסטיני נהרג מירי צה"ל במרכז הרצועה
צה"ל לתושבי עזה: "לא נחזיר את גופות שני המחבלים עד להשבת חיילינו"
"פגיעה מדויקת בחיילים": בצה"ל נערכים להחרפת האלימות של חמאס

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. AP
פלסטינים ב"צעדת השיבה" בצפון הרצועה, יום שישי/AP

"בניגוד למשתמע מדבריהם של קצינים בכירים בצבא ושל שרים בממשלה, הצבא אינו רשאי לעשות ככל העולה על רוחו וישראל אינה קובעת בעצמה את המותר והאסור בהתמודדות עם מפגינים", הדגישו ב"בצלם". "ישראל, כמו כל מדינה אחרת בעולם, כפופה בפעולותיה להוראות המשפט הבינלאומי, המגביל את השימוש בנשק בכלל ובאש חיה בפרט, ומתיר להשתמש בה רק בתגובה לסיכון ממשי ומיידי לחיי אדם, ובהיעדר כל ברירה אחרת. ישראל אינה רשאית להחליט על דעת עצמה כי כללים אלה אינם חלים עליה.

עוד נמסר כי "השימוש באש חיה אסור על אחת כמה וכמה כאשר חיילים הנמצאים במרחק רב, בתוך ישראל, יורים במפגינים הנמצאים בתוך עזה, מעברה השני של הגדר. אין להורות לחיילים לירות אש חיה גם בבני אדם המתקרבים לגדר, פוגעים בה או אף מנסים לחצות אותה. הצבא כמובן רשאי למנוע פעולות אלה, והוא אף רשאי לעצור את המנסים לפעול כך, אבל קיים איסור מוחלט לירות אש חיה רק מהטעם הזה".

עוד באותו נושא

מארגני צעדת השיבה: "לא מאבק מזוין - הכוח הוא במספר המשתתפים"

לכתבה המלאה
גבול רצועת עזה צפון הרצועה, צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. ראובן קסטרו
חיילים סמוך לגבול רצועת עזה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

שר הביטחון אביגדור ליברמר אמר בריאיון לגלי צה"ל בתגובה כי "זה ארגון גיס חמישי. מדובר בשכירי חרב שפוגעים במדינה תמורת כסף שהם מקבלים מחוץ לארץ". מאוחר יותר, כתב ליברמן בדף הטוויטר שלו: "יש לי הצעה פרקטית: מנכ"ל 'בצלם' מוזמן ביום שישי לשכנע את אלפי העזתים להפסיק להניח מטענים על הצירים, לירות על חיילים, להפר את הריבונות שלנו ולחזור הביתה בשלום. אם זה לא יעבוד, כנראה שנזדקק לצה"ל...".

אחרי ההפגנות "צעדת השיבה" שעליה הכריזו הפלסטינים בשישי האחרון החלה אוגדת עזה לתקופה שבה חמאס ידרבן אזרחים פלסטינים להפגין באלימות. בהפגנה שנערכה בשישי נהרגו כאמור 17 פלסטינים, 11 מתוכם זוהו כפעילי חמאס. לשם היערכות להפגנות, מבוצעות באזור עבודות הנדסיות במטרה לבלום חצייה המונית של מפגינים. בין היתר, חודדו הוראות הפתיחה באש, לפיהן אם פלסטיני חמוש יעבור את קו 300 המטרים מהגדר, הוא ייפגע מירי צה"ל - זאת בניגוד לפגין לא חמוש שיוכל לרוץ לעבר הגדר בטווח של פחות ממאה מטרים.

מפגינים פלסטינים בצפון רצועת עזה- צעדת השיבה, 30 במרץ 2018. רויטרס
"צעדת השיבה" בצפון הרצועה, יום שישי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully