וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל ההכנות להפגנה בשישי: פלסטיני נהרג מירי צה"ל במרכז הרצועה

ברצועת עזה נערכים לחידוש ההפגנות בסוף השבוע בקרבת גדר המערכת והכינו כלים מאולתרים כרוגטקות, מראות לסנוור ומסכות נגד גז מדמיע. ליברמן על ההיערכות בגבול: "קבענו כללי משחק ברורים"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: תום זואילי

צעיר פלסטיני בן 25 נהרג היום (שלישי) בעימותים עם צה"ל ממזרח לאל בורייג' שבמרכז הרצועה. ההרוג, אחמד עומר ערפה, תושב דיר אל בלח, מת לאחר שנפגע בחזהו, כך נמסר ממשרד הבריאות הפלסטיני.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה להודעת משרד הבריאות בעזה כי "במהלך היום התקיימו הפרות סדר אלימות בארבעה מוקדים לאורך רצועת עזה בהן השתתפו עשרות פלסטינים". על פי ההודעה, הכוחות בקרבת הגדר השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וירו לעבר כמה בני אדם שנחשדו בפגיעה בגדר המערכת. עוד נמסר כי "צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול מחבלים המעורבים בכך. אנו שבים ומזהירים מפני התקרבות לגדר".

בתוך כך, לקראת סוף השבוע השני של מחאת "צעדת השיבה" שעליה הכריזו הפלסטינים בעזה, החלו בימים האחרונים צעירים ברצועה להכין כלים מאולתרים על מנת להפגין מול גדר המערכת - ומול כוחות צה"ל - ביום שישי הקרוב. בין היתר נערכים המפגינים עם רוגטקות ענקיות וכן עם "מסכות גז" מאולתרות, המכילות בצלים מוחבאים בתוך כיסויי פנים שנועדו לנטרל את השפעתו של גז מדמיע. זאת, בדומה ל"מסכה" שהכין הילד מוחמד עיאש, בן שמונה, שאף נפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה וזכה לקבל ממנו אות הוקרה על השתתפותו בהפגנה.

לקריאה נוספת:
לקראת חידוש ההפגנות בעזה: צה"ל מחדד את הוראות הפתיחה באש
הפרות סדר באזור הגדר בעזה; שני פלסטינים שחצו לישראל נתפסו

כרזה שהופצה ברשתות החברתיות לקראת הפגנת "צעדת השיבה" ברצועת עזה ועליה הכיתוב "יום שישי של הצמיגים", 3 באפריל 2018. פייסבוק, מערכת וואלה!
"יום שישי של הצמיגים". כרזה שהופצה ברשת לקראת ההפגנה/מערכת וואלה!, פייסבוק
ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה בטקס הענקת תעודת הוקרה לילד שהשתתף בהפגנות ביום שישי, 1 באפריל 2018. מערכת וואלה!
הניה נפגש עם הילד מוחמד עיאש שהפגין ליד הגדר, שלשום/מערכת וואלה!

כלים נוספים שבעזרתם נערכים הצעירים ברצועה לקראת ההפגנה הם מראות, מחזירי אור ואף סמני לייזר שנועדו לסנוור את כוחות הצבא באזור הגדר ולהכשיל את הצלפים במקום. בנוסף לכך אספו המפגינים כמויות גדולות של צמיגים באזור הגדר במטרה להבעירם וליצור מיסוך עשן שיקשה על החיילים לראות אותם ולירות לעברם. ברשתות החברתיות אף הופצו כרזות עם הכיתוב "יום שישי של הצמיגים", כהכנה להפגנה הקרובה. אמצעים אחרים שמתכוונים המפגינים להפעיל כוללים מערכות כריזה וכן דליים לכיסוי רימוני גז שמושלכים לעברם.

מוקדם יותר הבוקר פרסם צה"ל כי אתמול אותר תיק מלא בבקבוקי תבערה בסמוך לגדר המערכת. בהודעה שלוותה לתמונות נמסר כי הבקבוקים היו "מוכנים להפעלה נגד כוחות צה"ל", וכי הם מהווים הוכחה לכך ש"הפרות הסדר ביום שישי היו כסות לפעולות טרור ובחסותם ניסו מחבלים לבצע פיגועים נגד כוחות צה"ל ואזרחי ישראל".

ליברמן סייר בעוטף עזה: "כל אחד שיתקרב לגדר יסכן את חייו"

שר הביטחון אביגדור ליברמן ערך היום סיור ביישובים בנגב המערבי ונפגש עם ראשי רשויות ותושבים. בהצהרה לתקשורת שנתן בתום הסיור מסר ליברמן כי הערכתו נתונה לחיילי צה"ל "שעשו עבודה מקצועית, עבודה נחושה ואפשרו לעם ישראל לחגוג את ליל הסדר ואת כל חג הפסח לפחות עד היום בשקט בביטחון ובשמחה"; וכן לתושבי היישובים בקרבת הגבול עם עזה "שהמשיכו בשגרת החיים, לא נכנסו לא לפאניקה ולא לפחד ועשו את מירב המאמצים לארח הרבה מאוד משפחות ואנשים".

על רקע התמשכות הפרות הסדר האלימות בגבול רצועת עזה צהל החל לסגור צירי גישה סמוכים לגבול. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
מחסום שהוצב בכביש המוביל לקרבת גדר המערכת בעזה, היום/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

עוד הוסיף שר הביטחון כי הוא מזהיר את תושבי הרצועה, ואת אנשי חמאס, שלא להתקרב לגדר. "אני חושב שגם הצד השני מבין שלא כדאי לו להמשיך ואני מזהיר אותם מהמשך הפרובוקציה", אמר. "קבענו כללי משחק ברורים ואנחנו לא מתכוונים לשנות אותם. כל אחד שיתקרב לגדר יסכן את חייו, אני מציע לתושבי עזה להשקיע את המאמץ לא במחאות נגד ישראל אלא בהחלפת הנהגה בתוך הרצועה, אותה הנהגה שבמקום להתמקד בפיתוח תשתיות חשמל, מים וחינוך משקיעה 260 מיליון דולר בתשתיות טרור, מנהור וייצור רקטות".

בדבריו חזר ליברמן על הנתון שהציג צה"ל בעקבות ההפגנה ביום שישי האחרון בסמוך לגדר המערכת, שלפיו 11 מתוך 17 ההרוגים בעזה הם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי. "זה לא אזרחים תמימים שבאו במסגרת מחאה אזרחית", הוסיף. "זאת הייתה פרובוקציה מאורגנת היטב על ידי הזרוע הצבאית של חמאס וניסיון לפגוע בריבונות שלנו, להפר שגרת חיים ולהפריע לאזרחים לחגוג את ליל הסדר. אנחנו לא עושים שום פרובוקציה נגד התושבים בעזה, אלא מגנים על האזרחים שלנו".

(עדכון ראשון: 17:42)

ביקור שר הביטחון, אביגדור ליברמן בקיבוץ חולית 3 באפריל 2018. ניב אהרונסון
הביע הערכתו לחיילי צה"ל ולתושבי היישובים הסמוכים לגבול. ליברמן, היום/ניב אהרונסון
פלסטינים מתקהלים בגבול עזה, 1 באפריל, 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
פלסטינים נאספים בקרבת הגבול עם עזה/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה
פלסטינים בצפון רצועת עזה אוספים צמיגים כחלק מההכנות להמשך הפגנות צעדת השיבה, 3 באפריל 2018. רויטרס
ההכנות לקראת ההפגנה, היום ברצועת עזה/רויטרס
פלסטינים בצפון רצועת עזה אוספים צמיגים כחלק מההכנות להמשך הפגנות צעדת השיבה, 3 באפריל 2018. רויטרס
פלסטינים אוספים גלגלים, היום ברצועת עזה/רויטרס
פלסטינים בצפון רצועת עזה משתמשים במראות על מנת לסנוור את חיילי צה"ל, 3 באפריל 2018. רויטרס
מפגינים ליד גדר המערכת, היום ברצועת עזה/רויטרס
פלסטינים בצפון רצועת עזה אוספים צמיגים כחלק מההכנות להמשך הפגנות צעדת השיבה, 3 באפריל 2018. רויטרס
היום ברצועת עזה/רויטרס
פלסטינים בצפון רצועת עזה אוספים צמיגים כחלק מההכנות להמשך הפגנות צעדת השיבה, 3 באפריל 2018. רויטרס
היום ברצועת עזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully