וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: הכסף שיועד למתקן חולות ישמש לפיזור מבקשי המקלט

2.4.2018 / 18:05

ראש הממשלה ושר הפנים הציגו את המתווה המשותף עם האו"ם להרחקת אזרחי אפריקה מישראל, בין השאר לקנדה ולאיטליה. דרעי: "מתקן חולות עלה יותר מ-250 מיליון שקל כמעט ללא תועלת"

צילום: ערוץ 10, עריכה: יוסי אלטר

עיקרי הסדר מבקשי המקלט:

- נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאה של לפחות 16,250 מהגרים למדינות מערביות
- ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שיישארו בשטחה
- המתווה ייושם על פני 5 שנים בשלושה שלבים, כדי לאפשר עזיבה בהיקפים גדולים
- המדינה תפעל לעודד "פריסה גיאוגרפית מאוזנת" של אוכלוסיית מבקשי המקלט
- תוקם מנהלת לשיקום דרום ת"א, על בסיס המשאבים שהוקצו למתקן חולות והמדינות השלישיות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי קיימו היום (שני) מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה שבה הציגו את פרטי ההסכם עם נציבות האו"ם לפליטים שנועד להחליף את המתווה לגירוש מבקשי המקלט משטחה של ישראל. על פי הודעה משותפת שהוציאו השניים מוקדם יותר הושגו הבנות עם האו"ם על יציאתם של 16,250 אזרחי מדינות מאפריקה מישראל אל מדינות מערביות - בסיוע ובליווי של נציבות הפליטים.

לדברי נתניהו, מתןך 16,250 שיישארו, 6,000 ממבקשי המקלט יעזבו את אזור דרום תל אביב כבר במהלך 18 החודשים הקרובים. "ראש המל"ל פעל בהנחייתי כדי להגיע להסכם ייחודי עם נציבות הפליטים של האו"ם, שמוציא 16 אלף החוצה למדינות כמו קנדה ואיטליה, מדינות מתקדמות. הנציבות תממן את זה. ההסכם אומר שעל כל אחד שיוצא - אחד נשאר, כך שיישארו 16,250", אמר. "אנחנו נקים מנהלת מיוחדת, ניקח מאות מיליוני שקלים שנחסכו ממתקן חולות ומהכספים שיועדו למדינות שלישיות ולהשקיע בדרום תל אביב ובפיזור האוכלוסייה ברחבי הארץ".

עוד בוואלה! NEWS:
הביצועיסט, איש העסקים ובן השר: מהפכת הצעירים של ש"ס בקרב חייה
נתניהו: טורקיה מפציצה אזרחים, שלא תטיף לנו; ארדואן: אתה טרוריסט
רגב: טקס המשואות יהיה מרגש גם אם יו"ר הכנסת יחליט לא להגיע

ראש הממשלה בנימין נתניהו מוסר הצהרה בנושא המתווה החדש בנושא המהגרים, משרד ראש הממשלה ירושלים 2 באפריל 2018. מערכת וואלה! NEWS
"ביקרתי בדרום תל אביב, ראיתי את הבעיה". נתניהו במסיבת העיתונאים/מערכת וואלה! NEWS

"לפני שמונה שנים הגבול שלנו עם אפריקה היה פרוץ לחלוטין. בתוך עשור היינו מגיעים למיליון מהגרים מדי שנה", אמר ראש הממשלה. "הסיבה לכך היא שישראל היא מדינה מפותחת הסמוכה לאפריקה. מול הסכנה הזו הוריתי על בניית גדר וליוויתי את הקמתה. זה נעשה חרף ביקורת אדירה. עד הקמת הגדר נכנסו קצת פחות מ-60 אלף מסתננים שנכנסו לשכונות בדרום תל אביב. הוצאנו כ-20 אלף מחוץ לישראל".

"ביקרתי בדרום תל אביב, ראינו את מלוא הבעיה. אמרנו שחייבים להוציא גם את היתרה שנשארה שם. אלא שהייתה בעיה, משום שבג"ץ אסר עלינו להוציא אותם למדינה שלא רוצה לקבל אותם. חיפשתי מדינה שתסכים לקבל את האנשים הללו מבלי שהם ירצו ללכת אליה. התחלנו להוציא אנשים אליה. מהר מאוד התברר שהמדינה השלישית הזו לא עומדת בלחץ. למעשה נכנסנו למלכודת שאומרת שכולם היו נשארים", אמר.

נתניהו הסביר כי מדינות היעד החדשות לא יקבלו דבר מישראל, וכי ההסדר שלהם הוא עם האו"ם בלבד. בנוגע לשאלת וואלה! NEWS אם לא מדובר למעשה בכישלון של הממשלה בקידום מתווה המדינה השלישית אמר נתניהו:" אם ישראל לא הייתה מנסה לקדם את המתווה המדינה השלישית היא לא הייתה משיגה את ההסכם הנוכחי עם האו"ם". לאחר מכן הוא אף ציין כי "הטפות המוסר בנוגע למתווה המדינה השלישית הנחשבת לאחת הבטוחות של אפריקה, השפיעו על אותה המדינה שנכנעה ללחץ".

הפגנה של מאות מבקשי מקלט מפגינים במחאה על תוכנית הממשלה לגירוש זרים, שגרירות רואנדה, הרצליה. יותם רונן
הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט מול שגרירות רואנדה בהרצליה, בחודש שעבר/יותם רונן

השר דרעי אמר כי "מתקן חולות הפך להיות בית הבראה בעקבות פסיקות בית המשפט. הוא עלה לנו יותר מ-250 מיליון שקלים, כמעט ללא תועלת". לגבי הסכם המדינה השלישית אמר: "המדינה לא עמדה בלחצים מבפנים ומבחוץ. הם יכלו לקבל רק את מי שבא מרצון". לדבריו, בחמש השנים הקרובות לא יטופלו בקשות מקלט פרטניות.

"ההסכם מוכן כבר שבוע", אמר דרעי. "אני מקווה שהגופים שהטיפו לנו בצדק מבחינתם - קיבוצים, צפון תל אביב - שאמרו שהם רוצים לקחת מסתננים, יעמדו במילה שלהם. אנחנו לא נבנה רק על רצון טוב אלא גם על סמכותנו בחוק".

"אנחנו טוענים שיש מספר לא גדול של אנשים שצריכים לקבל מעמד של פליטים", הוסיף השר. "הרוב המוחלט הם מסתננים ומבקשי עבודה. בפועל, ההסכם מכיר בעמדה שלנו".

שר הפנים, אריה דרעי במהלך הצגת המתווה החדש שהוחצג בנושא המהגרים, משרד ראש הממשלה, ירושלים. מערכת וואלה! NEWS
"מתקן חולות הפך לבית הבראה". השר דרעי/מערכת וואלה! NEWS

ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת אמר כי "הפתרון מאפשר יציאה בהסכמה ואת שיקומה של דרום תל אביב. ההסכם מסיר את הביקורת הבינלאומית מישראל וגם את המחלוקות מבית".

"המתווה יחול רק על מהגרים שנמצאים כיום בישראל, ולא על כאלה שיגיעו לכאן אחרי החתימה עליו", הוסיף ראש המל"ל. "יתרונו של המתווה המשותף הוא שהוא מאפשר להוציא ישראל מספר מהגרים גדול יותר מזה שהיה ניתן להוציא במתווה המדינה השלישית".

מאיר בן שבת, ראש המרחב הדרומי בשב"כ, נבחר ע"י נתניהו לתפקיד ראש המל"ל. ניב אהרונסון
"ההסכם מסיר את הביקורת הבינלאומית". ראש המל"ל בן שבת/ניב אהרונסון

על פי ההסכם, ישראל תסדיר את מעמדם של אלה שיישארו בשטחה, ומשתייכים לאוכלוסיות מוגנות. ההבנות החדשות נועדו לאפשר את יציאתם של מבקשי מקלט מהמדינה בהיקף גדול יותר, זאת על פני חמש השנים הקרובות. זאת, כך צוין בהודעה המשותפת, על מנת לשפר את מציאות החיים בדרום תל אביב ובשכונות בערים נוספות שבהם מרוכזים מבקשי המקלט.

ההסכם, שאושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, קובע עוד כי המדינה תפעל לעודד "פריסה גיאוגרפית מאוזנת" של אוכלוסיית מבקשי המקלט שתישאר בישראל. זאת, בנוסף לסיוע בהכוונה תעסוקתית, בהכשרה מקצועית ובהתאמת מקומות עבודה. המתווה החדש מייתר למעשה את תכנית משרד הפנים לגירוש מבקשי המקלט למדינות שלישיות, שיישומה היה אמור להתחיל החודש.

שר החינוך נפתלי בנט במהלך ישיבת סיעת הבית היהודי 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
"גן עדן למסתננים", בנט/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

נתניהו אף הדגיש במהלך מסיבת העיתונאים כי החליט להסתכן פוליטית כדי להגיע להסכם. "היה קל יותר לחכות לבג"ץ ואז לומר את דעתנו ואז לא היו מבקרים אותנו מימין, אבל החלטנו להתמקד בפתרון", אמר ראש הממשלה.

עם זאת, הביקורת לא איחרה לבוא, ושר החינוך נפתלי בנט תקף על גיבוש ההסדר מול האו"ם. "ההסכם יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים", אמר יו"ר הבית היהודי. "המתווה המקורי שגובש בממשלה בנושא המסתננים מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה - יקלטו בישראל, מסתנני עבודה - יוחזרו. יובהר: במתווה החדש ישראל תקלוט מהגרי עבודה שכלל לא הגישו בקשת מקלט".

בנט הוסיף: "בחתימה על הסכם זה אנו מעבירים מסר מסוכן לכל העולם: מי שיצליח להסתנן לישראל באופן בלתי חוקי, זוכה בפרס של תושבות כאן או במדינה מערבית. זוהי קריאת כיוון למיליוני מהגרי עבודה פוטנציאליים להגיע לישראל. האמינות של ממשלת ישראל עומדת כאן על הכף, לצד חובתנו המוסרית כלפי תושבי דרום תל אביב החיים כ'מדינה בתוך מדינה'".

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי בירך על המתווה. עם זאת ציין כי הוא "יביא הקלה אמיתית רק אם הממשלה תעמוד ביעדים שהציגה במספר הנקלטים במדינות המערב ויעדי פיזורם ברחבי הארץ. עיריית תל אביב-יפו תשמח לשתף פעולה ולעזור ככל הנדרש בקידום התכנית".

(עדכון ראשון: 16:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully